Motivatie overdrukventilator op TS

Auteur Topic: Motivatie overdrukventilator op TS  (gelezen 3949 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

email

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 8 april 2008, 12:50:12
Bij het zoeken naar slachtoffers kun je repessief ventileren heel goed inzetten. Wij hebben dat begin dit jaar nog gedaan. Melding boerderij in brand met waarschijnlijk nog 1 so binnen. Ter plaatse verteld de informant waar het so zich waarschijnlijk bevind (slaapkamer, begane grond aan het einde van de boerderij). Twee ploegen naar binnen gestuurd, zei kwamen via de zij uitgang naar buiten met de mededeling dat ze voor in de boerderij vuur zagen, maar niet verder konden i.v.m. de hitte. Toen ik de ploegen naar binnen stuurde zag ik al lichte rook aan de achterkant naar buiten komen (heb zelf en anderen de kleur van de rook in de gaten gehouden) en alle voorbereidingen voor het represief ventileren laten treffen. Op dat moment de represieve ventilatie gestart (2 ramen in de slaapkamer geforceerd, en aan de andere zijde de ventilator gestart. De ploegen konden toen vrij snel verder lopen, omdat de hitte weg was, en er ook zicht was. Ze hadden toen binnen enkele minuten het so gevonden (was reeds overleden) . In ons korps is de twijfel over de toepassing van represief ventileren meteen verdwenen, en word het represief ventileren vaker en vaker toegepast. Wel met inachtneming van de mogelijkheden.  Bij deze inzet was er een risico dat de vuurhaard naar de zolder geduwd zou worden, maar dat risico vond ik wel aanvaardbaar, ook omdat de zolder van buitenaf goed benaderbaar zou zijn, als dat nodig mocht zijn.
Kortom als je weet hoe het werkt en als je het lef hebt om het toe te passen kun je het in een heel vroeg stadium toepassen en er heel veel profeit van hebben.  Trouwens wij hebben de opleiding en de training in eigen beheer gedaan.

Groetjes

Email