VZA Meertaxi uitgerust met blauwe lichtbalken

Auteur Topic: VZA Meertaxi uitgerust met blauwe lichtbalken  (gelezen 35196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

paul_hartog

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2008, 23:31:43
zal wel de zelfde reden hebben als dierenambulance's namelijk dat het MOOI staat :P :P :P


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2008, 05:16:29
zal wel de zelfde reden hebben als dierenambulance's namelijk dat het MOOI staat :P :P :P

zucht..


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2008, 18:15:42
Paar straten verderop bij me staat ook al jaren een VZA auto met blauwe lampen. Als het lukt zal ik em is aanspreken  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2008, 00:33:34
Paar straten verderop bij me staat ook al jaren een VZA auto met blauwe lampen. Als het lukt zal ik em is aanspreken  ;)
Ik ben benieuwd...  :)


Dan doe ik ook nog even mee:

Prestaties Meertaxi verbeteren


Beetje of-topic wat betreft het onderwerp (of, OGS op de nieuwe voertuigen werpt toch zijn vruchten af... :D )

Meertaxi rijdt een stuk beter

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article3276864.ece?secId=587

Gepubliceerd op 16 maart 2008, 18:36
Laatst bijgewerkt op 16 maart 2008, 18:38

haarlemmermeer -  
De kinderziekten met de Meertaxi lijken goeddeels achter de rug. Volgens een opgave van de nieuwe vervoerder VZA rijden de taxi's na een uiterst moeizame aanloopperiode inmiddels goed op tijd. Ook de Belangenvereniging Gehandicapten Haarlemmermeer is volgens voorzitter Bob Chevallerau inmiddels goed te spreken over het taxivervoer. ,,We zijn heel positief'', aldus Chevallerau.

Op 16 december nam het Amsterdamse VZA de Meertaxi over van A-Tax de Vries. Dat zou een aanzienlijk betere dienstverlening voor minder geld moeten betekenen, maar in plaats daarvan regende het klachten. Begin dit jaar kaartte CDA-raadslid Stans Gehrels de problemen aan. Verantwoordelijk wethouder Tom Horn beloofde de raad toen maandelijks op de hoogte te houden van de stand van zaken. Inmiddels gaat het volgens een opgave van VZA al een stuk beter: halverwege februari was nog maar een op de twaalf taxi's te laat. Een flinke verbetering, want in de eerste maand was dat nog een op de zes. De afspraak met VZA is dat maximaal een op de tien taxi's te laat mag komen. Daarmee is VZA er overigens nog niet, benadrukt Horn: een te groot aantal taxi's komt nog véél later dan is afgesproken en dat moet echt nog worden verbeterd.

Chevallerau is ook posititief. Als vertegenwoordiger van een groep Haarlemmermeerders die voor vervoer voor een belangrijk deel zijn aangewezen op de Meertaxi heeft de BGH een paar weken geleden een 'goed gesprek' gehad met VZA, laat hij weten. Chevallerau heeft 'veel begrip' voor de aanloopproblemen die VZA heeft gehad met de Meertaxi. Met veel nieuw personeel en te weinig auto's was het niet verwonderlijk dat de wachttijden in het begin veel te lang waren. ,,Maar al die problemen zijn nu opgelost en wij verwachten dat het nu snel zal verbeteren en de dienstverlening naar het gewenste niveau wordt gebracht'', aldus Chevallerau
Samen sterk in de hulpverlening!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2008, 23:57:13
Wat de blauwe balken op de VZA-wagens moeten is mij al jaren een raadsel.
Ik denk dat men misbruik maakt van de relatie met het ambulancevervoer
om op die manier een soort van status to.v. de andere weggebruikers af te
dwingen. Zelf heb ik 3.5 jaar partime bij Atax De Vries gewerkt, o.a. met Meertaxi-vervoer.
In die tijd hadden we geen enkel privilege boven de andere automobilisten. Ik ben
ook benieuwd of VZA zich wel privileges toe-eigend (b.v. door het gebruik van
blauwe lampen). Zo ja, dan is er sprake van valse concurrentie t.o.v. andere taxibedrijven.
Ik ben dan ook benieuwd wat politie en Inspectie van Verkeer en Waterstaat vinden
van de blauwe lampen.

Een ander ding wat mij stoort is dat men in alle artikelen VZA lijkt op te hemelen ten
koste van de chauffeurs van Atax. Dit terwijl anderhalf jaar geleden het contract met
Atax nog voor een jaar verlengd is omdat er zo weinig klachten waren (!). Feit is dat
het hier allemaal gaat om geld. De gemeente wil voor een duppie op de eerste rang
zitten. Om de overgang naar VZA te rechtvaardigen wordt Atax en zij chauffeurs
zwart gemaakt. Dit terwijl de 'nieuwe' positieve punten van VZA niet in het contract
met Atax stonden en dus niet als vergelijking kunnen worden gebruikt.
Feit is dat Atax ook aan de nieuwe voorwaarden had kunnen en willen voldoen maar
met de ervaring van 6 jaar Meertaxi hebben ze een realistische prijs geboden. En dan
gaat de wethouder uiteraard naar de goedkopere aanbieder waarbij alle
aanloopproblemen met de mantel der liefde worden bedekt.

Overigens sprong Atax vaak arrogant om met de belangen van de klanten,
vaak tot ergenis van de chauffeurs die het werk moesten uitvoeren. De vele
wegopbrekingen, nieuwe wijken en bussluizen hebben in deze ook hun tol geeist.
Dat is ook meteen de reden dat er weinig chauffeurs van Atax zijn overgestapt
naar VZA. Meer service voor minder geld gaat ten koste van de chauffeurs en
die hebben daarvoor bedankt. Het gebrek aan ervaren chauffeurs is m.i. dan ook
deels de oorzaak van de aanloopproblemen. Maar ja, zowel Atax als VZA hebben de
overgang van personeel om een domme en arrogante manier aangepakt met veel
onnodig leed en verlies aan ervaring als gevolg. Mij zal je dan ook niet meer zien
op een Meertaxi :-X. Een andere oorzaak van de aanloopproblemen ligt volgens
mij in het tijdstip. Op 16 december, vlak voor de feestdagen en in een periode van
slecht weer overstappen op een nieuw bedrijf is nooit handig.

En let op mijn woorden: Als over een paar jaar een nieuwe aanbestedingsronde wordt
gehouden en een nieuw bedrijf wint op prijs dan wordt VZA afgebrand en het nieuwe
bedrijf de hemel in geprezen. En weer is de klant dan het haasje. En dat is waar het
toch eigenlijk allemaal om gaat.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2008, 23:55:13
In een ver verleden heb ik voor de VZA gereden en, voor zover mij bekend, hebben de blauwe lampen op die wagens te maken met een of andere rampen ontheffing van de VZA, zodat ze in geval van een grote ramp die wagens in kunnen zetten. Misbruik lijkt me wat ver gezocht, zeker omdat de zekeringen eruit zijn tijdens het reguliere gebruik. Maar er is vast wel een VZA-er die dit vele malen beter kan uitleggen!


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2008, 15:47:14
Het kan ook een belastingmaatregel zijn.

Weet dat bij bepaalde kleine dienstwagens bij brandweer ze standaard met blauwe pit worden besteld zodat ze worden vrijgesteld van BPM.
Misschien dat hier ook een dergelijke regeling speelt


Groeten, Ruud


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2008, 21:56:04
Het kan ook een belastingmaatregel zijn.

Weet dat bij bepaalde kleine dienstwagens bij brandweer ze standaard met blauwe pit worden besteld zodat ze worden vrijgesteld van BPM.
Misschien dat hier ook een dergelijke regeling speelt

Groeten, Ruud

Die belastingmaatregel geld voor zover ik weet alleen voor hulpdiensten en niet voor
een taxibedrijf wat is gelieerd aan een ambulancedienst.

Wel hebben/hadden taxi's vrijstelling van BPM en/of wegenbelasting. Maar dat is
een maatregel ter ondersteuning van de bedrijfstak.


In een ver verleden heb ik voor de VZA gereden en, voor zover mij bekend, hebben de blauwe lampen op die wagens te maken met een of andere rampen ontheffing van de VZA, zodat ze in geval van een grote ramp die wagens in kunnen zetten. Misbruik lijkt me wat ver gezocht, zeker omdat de zekeringen eruit zijn tijdens het reguliere gebruik. Maar er is vast wel een VZA-er die dit vele malen beter kan uitleggen!

Dat zou nog een optie zijn. Iemand die hier wat meer van weet?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 7 april 2008, 22:00:35
die blauwe balk heeft blijkbaar wel een gunstig effect...  ;)

Meertaxi rijdt op tijd

Gepubliceerd op 07 april 2008, 16:30 - www.haarlemsdagblad.nl

haarlemmermeer -  Twee maanden na de start is de Meertaxi volgens de harde cijfers de moeizame start te boven. Bij dertien van de veertien van de in totaal meer dan zesduizend ritten kwam de taxi in de maand februari op tijd aan, terwijl ook de telefoon gemiddeld binnen een halve minuut werd op genomen als klanten belden om een rit te bestellen.  

Het Amsterdamse VZA nam half december de Meertaxi over van A-tax na een openbare aanbesteding. Aanvankelijk waren er grote problemen omdat er veel minder chauffeurs dan verwachten de overstap maakten van A-tax naar VZA terwijl ook een aantal nieuw bestelde busjes nog niet geleverd konden worden. Op vragen vanuit de raad zegde wethouder Tom Horn toe de raad voorlopig iedere maand de cijfers toe te sturen over de stand van zaken. Waar in december nog een op de zes ritten te laat aankwam, was dat in februari nog maar in een op de veertien ritten het geval. Het aantal klachten is ook sterk teruggelopen: in december kwamen er in twee weken 116 klachten binnen, in januari 130 maar in februari nog maar 35.
Samen sterk in de hulpverlening!


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 7 april 2008, 22:19:36
Jongens, als jullie zo graag willen weten waarom men met een blauwebalk op die voertuigen rijdt. Stuur dan gewoon een mail met die vraag aan het VZA. info@vza.nl weet je het gelijk uit eerts hand.