Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 720307 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2230 Gepost op: 20 april 2016, 17:38:45
Citaat van: Bollie link=msg=1420022 date=1461165245
Misschien een aparte vraag, maar als het OM en de Politie het niet kunnen onderscheppen i.v.m. de techniek, hoe zeker is men dat het alleen een criminele netwerk betreft.

Dat is men niet.
Maar in vele andere onderzoeken en rechtszaken komt het gebruik van dit soort toestellen vaak naar voren. Als daar duidelijk is dat deze (voornamelijk) gebruik maken van het netwerk van dit bedrijf zou er genoeg aanleiding kunnen zijn om verder onderzoek te verrichten, eventueel met toestemming van een Rechter Commissaris.
(Let wel, met de beperkte informatie die bekend is, is dit een aanname van mijn kant.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


guest16442

  • Gast
Reactie #2231 Gepost op: 20 april 2016, 17:49:16
Ik had begrepen dat je wel de metadata kunt onderscheppen, maar dus enkel de inhoud niet. Als je de metadata onderschept kun je deze analyseren en mogelijk koppelen aan criminelen (of vica versa). Op basis daarvan kun je volgens mij voldoende dossier opbouwen voor het starten van een strafrechtelijk onderzoek.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2232 Gepost op: 21 april 2016, 19:12:41
Citaat van: koenb link=msg=1376144 date=1443628011
De specialisten van de politie die worden ingezet om illegale xtc-laboratoria op te rollen worden veel te zwaar belast. De Inspectie SZW heeft vastgesteld dat de agenten veel te lange dagen maken en onvoldoende rust krijgen. Politiebond ACP spreekt van een levensgevaarlijk situatie.

Werkdruk politie hoger dan ooit

De werkdruk bij de politie is hoger dan ooit en bureaucratie kost agenten veel te veel tijd. Dat zegt politievakbond ACP. Korpschef Erik Akerboom stelde bij zijn aantreden in maart al dat het “piept en kraakt” bij de politie. Dat beeld wordt bevestigd door een enquête, die de ACP hield onder 1400 leden. Van de ondervraagde politiemensen ervaart 83 procent een hoge werkdruk.

Verder vindt 88 procent van de deelnemers dat de administratieve druk de laatste jaren alleen maar is toegenomen. Het was juist de bedoeling dat de politie minder tijd kwijt zou zijn aan administratie. lees verder


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #2233 Gepost op: 22 april 2016, 12:20:23
Nuttige en leerzame discussie over samenwerking en uitwisseling van taken hulpdiensten verplaatst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=97340.0

^RAdeR


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2234 Gepost op: 22 april 2016, 12:35:51
700 extra wijkagenten nodig om veiligheid te garanderen
Om de veiligheid in grote en middelgrote steden te garanderen zijn 700 extra wijkagenten nodig. Die oproep doet het stedennetwerk G32, waarin middelgrote steden verenigd zijn. lees verder


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #2235 Gepost op: 23 april 2016, 12:41:01
Citaat van: RAdeR link=msg=1420321 date=1461321351


De politie heeft ooit zelf geroepen te willen streven naar 1 wijkagent per 5000 inwoners. We zitten eerder op 1 wijkagent per 10.000 inwoners op het moment.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #2236 Gepost op: 23 april 2016, 12:41:23
Citaat van: RAdeR link=msg=1420321 date=1461321351


De politie heeft ooit zelf geroepen te willen streven naar 1 wijkagent per 5000 inwoners. We zitten eerder op 1 wijkagent per 10.000 inwoners op het moment.

Oja en 80% in de wijk, 20% aan het bureau, ook deze kunnen we omdraaien.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2237 Gepost op: 24 april 2016, 21:45:48
De politie wil vanalles. Maar als Den Haag het platbezuinigen doorzet, zoals het al jaren doet, kan de politie dit niet waarmaken.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #2238 Gepost op: 26 april 2016, 15:04:02
Marechaussee rekt haar takenpakket te ver op

De Koninklijke Marechaussee gaat bij het uitvoeren van controles in de grensstreek met enige regelmaat haar boekje te buiten. De KMar controleert niet alleen op het grensverkeer van personen, maar ook op zaken die horen tot het werkterrein van de Nationale Politie.
 
Onderzoeker levert scherpe kritiek: Boeven vangen is niet de bevoegdheid van marechaussee

In naam van de nationale veiligheid worden bijvoorbeeld auto's op drugs gecontroleerd, terwijl daarvoor de bevoegdheid ontbreekt. Dat is onwenselijk omdat de burger zich beschermd moet weten tegen onwettig overheidsoptreden.

Dat blijkt uit omvangrijk onderzoek van hoogleraar rechtssociologie Maartje van der Woude (Van Vollenhoven Instituut, Universiteit Leiden). Het onderzoek is onder meer gebaseerd op gesprekken met medewerkers van de marechaussee en 800 uur meereizen met de teams van wat sinds 2008 het Mobiel Toezicht Veiligheid heet.

Werkopvatting veranderd
Van oudsher heeft de marechaussee de taak om illegale migratie tegen te gaan. De KMar, die qua beheer valt onder Defensie en wat actie betreft onder Veiligheid en Justitie, heeft de afgelopen jaren identiteitsfraude en mensensmokkel erbij gekregen. Met de uitbreiding van die strafbare feiten is niet alleen de naam gewijzigd, van Mobiel Team Vreemdelingen naar Mobiel Team Veiligheid, maar ook de werkopvatting. "De veiligheidspet lijkt door sommigen niet alleen belangrijker, maar ook leuker te worden geacht dan de vreemdelingenpet. Jongere marechaussees in het bijzonder gebrand zijn op het vangen van boeven in plaats van op het toezicht houden op de Vreemdelingenwet".

 
Vooral de jongere generatie vindt de veiligheidspet belangrijker dan de vreemdelingenpet
Maartje van der Woude, hoogleraar rechtssociologie


Zo op het eerste oog lijkt het logisch om een aangehouden auto te controleren op personen voor de Vreemdelingenwet en tegelijk ook 'boeven te vangen'. Als daarvoor de bevoegdheid ontbreekt is dat echter onwenselijk, volgens Van der Woude. Ze wijst er op dat "een dergelijke koppeling ook bijdraagt aan de onheuse beeldvorming dat migratie en criminaliteit altijd samengaan."

Verwachtingen bij nationaliteit
Bij de controles bleek vooral het kenteken reden voor een inspectie. Op voertuigen met Roemeense, Bulgaarse en andere Oost-Europese kentekens werd extra gelet, voor Poolse wagens was minder interesse. Ervaring leert dat de Poolse voertuigen vooral arbeiders vervoeren.

Huidskleur blijkt ook een belangrijke factor bij de selectie voor een controle. Op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt van de nationaliteit van de inzittende. Uit de observaties blijkt overigens dat de grootste groep auto's die gestopt wordt een Nederlandse bestuurder en Nederlandse passagiers heeft. Belgen en Duitsers staan op de tweede en derde plaats.

Uit de gesprekken met de marechaussees bleek dat zij bij elke nationaliteit bepaalde verwachtingen hadden. Zo werd bij Albanezen vaak gedacht aan zware criminaliteit. Bij de Noord-Afrikanen lijkt vooral de mogelijkheid drugs en drugsrunners aan te treffen een reden voor het stoppen van de wagen. Drugscontrole is geen taak van de marechaussee.

Lees dinsdag in Trouw een interview met hoogleraar Maartje van der Woude: 'De huidige gang van zaken is onhoudbaar in het licht van de beginselen van de rechtsstaat'.

Marechaussee hoopt op nieuwe werkwijze
Als de huidige bevoegdheden inderdaad te veel zijn opgerekt, zoals het Leidse onderzoek zegt, zal de Koninklijke Marechaussee niet om nieuwe bevoegdheden vragen. Een woordvoerder zegt dat de hoop is gevestigd op een nieuwe werkwijze. In 2014 is bij de KMar al besloten een Landelijk Tactisch Commando op te richten. Dat gaat in de nieuwe opzet direct het Mobiel Toezicht Veiligheid aansturen.

Een direct antwoord op de beschuldiging dat de Kmar momenteel ook strafbare zaken opspoort zonder daarvoor bevoegd te zijn, geeft de woordvoerder niet. "Als de marechaussees tijdens een controle een redelijk vermoeden krijgen dat er sprake is van enig strafbaar feit, dan mogen zij dat op grond van de regelgeving verder onderzoeken en actie ondernemen." De kritiek richt zich nu juist op die controles die gehouden worden zonder dat sprake is van een verdenking.


DB93

  • Aspirant Wachtmeester Koninklijke Marechaussee
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #2239 Gepost op: 26 april 2016, 15:38:20
Citaat van: koenb link=msg=1420875 date=1461675842


''boeven vangen is niet de bevoegdheid van marechaussee'' De algemeen opsporingsambtenaren van de KMar hebben wel die bevoegdheden. Deze staan omschreven in de politiewet die sinds 2007 van kracht is.

Artikel 10

    1. Alle ambtenaren die zijn belast met een politietaak, verlenen elkaar wederkerig de nodige hulp en betrachten bij voortduring een eendrachtige samenwerking bij het uitvoeren van die taak. Zij verlenen elkaar zoveel mogelijk de gevraagde medewerking.

    2.  Zij die op grond van de artikelen 141, onderdeel d, en 142 van het Wetboek van Strafvordering tot opsporing van strafbare feiten bevoegd zijn, werken samen met de politie.




Artikel 141

Met de opsporing van strafbare feiten zijn belast:

    a. de officieren van justitie;

    b. de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 2, onder a, van de Politiewet 2012, en de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 2, onder c en d, van die wet, voor zover zij zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;

    c. de door Onze Minister van Veiligheid en Justitie in overeenstemming met Onze Minister van Defensie aangewezen militairen van de Koninklijke marechaussee;

    d. de opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten.




correct me if i'm wrong