Grote brand tribune FC Groningen (tijdens wedstrijd) - Groningen 13-04-2008

Auteur Topic: Grote brand tribune FC Groningen (tijdens wedstrijd) - Groningen 13-04-2008  (gelezen 41713 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ollie76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Heftig  :o





Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Zie je nu eigenlijk wat massahysterie doet?

En dan heb ik het natuurlijk niet over die knul met dat warme nekkie, die heeft alle reden om in paniek te zijn - maar over de rest.
Kijk eens naar de vlammen en de opppervlakte van de brand. Het is een lopend vuurtje wat natuurlijk omhoog gaat, daar gaat de trek heen en daar ligt de brandstof.

Waarom stappen ze er niet gewoon over heen?
Die knul in de eerste foto die opweg is naar beneden neemt mijnsinziens de juiste weg, weg van het vuur en de rook en het in paniek zijnde publiek wat maar instinctief zonder nadenken alleen maar naar boven wil.

Prachtig beeld van kuddegedrag, tunnelvisie en paniek.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoek naar brand in Euroborg

http://www.depers.nl/Binnenland/?ID=191850&ref=rss

Gepubliceerd: vandaag 17:24


De politie start met een onderzoek naar de oorzaak van de brand voorafgaand aan de wedstrijd tussen FC Groningen en Ajax. Dat zei burgemeester Jacques Wallage van Groningen zondag tijdens een persconferentie. De situatie leidde uiteindelijk tot de afgelasting van het duel. Een persoon liep door het vuur lichte brandwonden op, negentien mensen werden afgevoerd met ademhalingsproblemen.

"Er zijn genoeg televisiebeelden gemaakt om precies te achterhalen welke mensen verantwoordelijk waren voor de brand", zei Wallage. "De politie gaat bekijken in hoeverre dit een samenloop van omstandigheden betrof, of dat mensen bewust risico's hebben genomen." In het onderzoek wordt het protocol voor dergelijke crisissituaties uitvoerig bekeken.

Volgens Wallage werd de brandweer al vrij snel gewaarschuwd, maar duurde het enige tijd voordat die het stadion in kon. "De brand was al snel onder controle en uit het oogpunt van de openbare orde hadden we de wedstrijd het liefst gewoon laten doorgaan. Maar de trainers, teamartsen en de scheidsrechter dachten daar anders over. Dat respecteer ik."

Wallage stelde dat een situatie als deze niet in de Euroborg thuishoort. "Ik denk dat veel supporters met pijn in hun hart in het stadion hebben gezeten. De afgelopen jaren is de politie-inzet bij wedstrijden van Groningen drastisch gedaald, maar dit past niet bij de club en bij de stad Groningen."


----------
Ik hoorde op radio1 al minutenlang uitvoerig de berichtgeving over de brand, voordat de eerste P2000 melding zichtbaar werd (14:31:14 13-04-08 1 G BRAN Pr 2 BUITENBRAND AFVAL ed EUROBORG Boumaboulevard 41 GRONINGEN 747), dus ik betwijfel of de brandweer wel "vrij snel" gewaarschuwd is, en vraag me ook af wat precies is doorgegeven, gezien de alarmering voor buitenbrand afval. Ik neem aan dat indien de brandweer sneller had doorgekregen dat een tribune met honderden mensen in de brand staat, dit veel eerder prio1 grote brand had geweest
Samen sterk in de hulpverlening!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Ik vind het toch knap om nu al conclusies te trekken over de hulpverleners......laten ze eerste die maloten eens aanpakken die dit veroorzaken ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Rechtsonder is het resultaat te zien van het blussen met een CO2 blusser.....



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
De extra uitzending van RTV noord met beelden vanaf de tribune en tijdens de ontruiming:

http://www.rtvnoord.nl/streaming/streamingtv2.asp?cid=wmp&pid=Noord&progid=tvod&gidsid=34740&file=080413-noordnieuws.asf


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Is dit normaal dat het sigma  klaar staat bij een voetbalwedstrijd in de Euroborg??

Dit was de melding voor de sigma

14:57:37   13-04-08   1   G   AMBU   verzamelen Sontweg GRONINGEN
               0402198 GHOR Groningen ( Lichtkrant / Monitor )
               0402110 GHOR Groningen ( Sigma )


Gr.T

het sigma team werd geallarmeerd nadat de brand was uit gebroken...
dit omdat er sprake was van vele SO..en ademhalingsproblemen...

maar omdat de eerste ambulances en de EHBO van fc groningen de zaak zeer goed konden onder controle kregen was onze inzet niet meer nodig..later...
toch hebben de lege ambu`s die klaar waren met hun ritten zich verzameld bij onze uitruk plaats aan de sontweg..
we hebben met zijn allen nog anderhalfuur standby gestaan...  

meer op www.112groningen.nl


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #87 Gepost op: 14 april 2008, 08:13:08
BHV Groninger stadion slecht voorbereid.
14-04-08 | 01:31
Door P.Verhoeven | Maastricht

Vandaag in het nieuws heb ik de beelden mogen bekijken van de bluspogingen van het dienstdoende personeel in het Groninger Stadion, waar een aantal wc-rollen door voetbalsupporters in brand werden gestoken. Tot mijn verbazing zag ik in de chaos iemand met een CO2-blusser in de weer, en dat terwijl we hier naar een categorie-A brand zaten te kijken, een z.g. kernbrand. Een CO2 blusser kun je goed gebruiken in het geval van een vloeistofbrand, maar nooit bij een kernbrand. De BHV-er die de brand ontdekt moet daarom ook eerst constateren wat er precies brandt, anders kan je de brand niet uitmaken. In het geval van het Groninger Stadion had men een brandslanghaspel moeten gebruiken die aangesloten is op het leidingwaternet.

Later hoorde ik van een supporter op de TV dat de BHV (of wat daar voor doorging) de brandslangen niet konden gebruiken omdat "ergens een handel omgezet moest worden" en men daar vervolgens niet in slaagde. Een BHV organisatie moet niet alleen goed op te hoogte zijn van de blusmiddelen, maar waarom konden de hulpverleners de brandslangen niet in gang zetten? Fout in de organisatie? Gebrek aan informatie naar het BHV-team toe? Of was er sprake van doorgeroeste onderdelen van bepaalde brandslanghaspelonderdelen waardoor de hoofdkraan niet geopend kon worden? (dat gebeurt soms bij hoofdkranen. Je moet die regelmatig laten controleren of deze kranen te openen zijn). Of heeft men de verzegeling van de brandslanghaspelhoofdkraan niet kunnen doorbreken? Een aantal jaren geleden werden de brandslanghaspelhoofdkranen in bedrijven verzegeld om te voorkomen dat bij illegaal gebruik ervan besmettingen door de legionella bacterie zou plaatsvinden. Is deze verzegeling de oorzaak geweest van de weinig geoefendheid van het BHV-team? Of heeft het BHV-team geen enkele informatie gehad in het (specifieke) gebruik ervan in het Stadion?

Naar mijn idee zou daarom een grondig onderzoek ingesteld moeten worden dat antwoord moet gaan geven op deze vragen. Het kan niet zo zijn dat een BHV-ploeg niet kan optreden bij beginbranden als er ergens in de organisatie iets hapert.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #88 Gepost op: 14 april 2008, 08:45:21
Wellicht is er niet goed doorgegeven wat er precies brandt, en hoe erg, aangezien het een PRIO2 melding was


ACKevin

  • Gast
Zou me ook niks verbazen als 'iedereen' dacht dat iemand ánders vast wel 112 zou bellen, en dat daarom er relatief laat is gealarmeerd. Zal niet de eerste keer zijn..