Grote brand tribune FC Groningen (tijdens wedstrijd) - Groningen 13-04-2008

Auteur Topic: Grote brand tribune FC Groningen (tijdens wedstrijd) - Groningen 13-04-2008  (gelezen 41716 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
‘en vraag me ook af...’
‘Ik neem aan dat...’
‘Of heeft men...’
‘Of was er sprake van...’
‘Zou me ook niks verbazen als...’


Zomaar wat citaten van alleen pagina 9 (dus heb de rest nog niet eens doorgeworsteld)... Als we nou eens met zijn allen gewoon de aannames laten zitten, objectief blijven en rustig afwachten tot bekend is wat er zich nu allemaal heeft voorgedaan, dan kunnen mensen die er verstand van hebben vast conclusies uit trekken.

Al die loze opmerkingen die beginnen met bovenstaande zinnen kunnen voor mijn part achterwege blijven...  >:(

gr. Michel


ACKevin

  • Gast
‘en vraag me ook af...’
‘Ik neem aan dat...’
‘Of heeft men...’
‘Of was er sprake van...’
‘Zou me ook niks verbazen als...’


Zomaar wat citaten van alleen pagina 9 (dus heb de rest nog niet eens doorgeworsteld)... Als we nou eens met zijn allen gewoon de aannames laten zitten, objectief blijven en rustig afwachten tot bekend is wat er zich nu allemaal heeft voorgedaan, dan kunnen mensen die er verstand van hebben vast conclusies uit trekken.

Al die loze opmerkingen die beginnen met bovenstaande zinnen kunnen voor mijn part achterwege blijven...  >:(

gr. Michel


Gooi dan het forum dicht en maak er een nieuwssite van  ::)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Ik ga gewoon even door met de hypothese: Volgens mij ligt de fout niet bij het feit dat de blusmiddelen niet voorhanden waren, dat er gekken zijn die onverantwoord met vuur omgaan, dat de mensen "niet goed reageren" etc.

Volgens mij zijn er twee essentiele fouten gemaakt:
1) Voor de actie is er gebruik gemaakt van niet geimpregneerd papier. Er is een leuke actie bedacht, er is toestemming gevraagd en gekregen. Ergens in die keten heeft a) iemand niet gesteld dat dit geimpregneerd moet zijn of b) aangenomen dat het papier geimpregneerd was
2) (Wat meer glad ijs omdat ik hier de feiten niet van ken) De BHV organisatie is/was niet getrained genoeg om te reageren bij een calamiteit als deze.

Opmerking 1 is denk ik de belangrijkste. Ik heb zelf zijdelings te maken gehad met sfeeracties in een van de mooiste stadions van Nederland. Hier werd bij elke actie zeer strak gekeken naar de brandveiligheid. Er mocht niet gebruikt worden wat niet geimpregneerd was. Was dat hier gebeurt dan had het vuur zich niet kunnen verspreiden. Reden dat dit niet gebeurt is; Ik zou het niet weten, maar ik vermoed (dat is namelijk bij 99% van alle problemen ongeacht impact) miscommunicatie op een of ander niveau. Een hoop wc-papier en een gloeiende sigaret kunnen deze problemen al veroorzaken. Geen opzet, of wat dan ook. We spreken over gekken, maar vooralsnog ga ik uit van een vreemde samenloop.

Opmerking 2; Een BHV organisatie heeft een opleiding en een oefenplicht. Ik meen iets van 1x per jaar. De vraag is wat ga je oefenen? Er zijn een hoop scenario's te bedenken; achteraf kan je slechts hopen dat je de juiste hebt getrained. Zelf heb ik ook  (jaren geleden) 2 jaar als suppoost bijgeklust. Ontruiming is ons daar nooit uitgelegd. Er zijn natuurlijk diverse scenario's die veel reeeler zijn in die omgeving. Gewonden en paniek door geweld bijvoorbeeld. Het is logischer dat mensen daarop eerder getrained zullen worden. Wat mij opviel op de beelden die ik zag is toch de relatieve rust in eerste instantie bij de mensen van de BHV O0 Dit soort situaties vraagt om inventiviteit. In mijn ogen hebben ze goed hun best gedaan en kan je niet alles trainen.

De rest van de situatie is slecht het gevolg van. De trein rijdt al en deze van richting doen veranderen is moeilijk.
Mijn hypothese:
Er ontstaat een probleem, enkele papiere vatten vlam. Dit wordt getracht te blussen met een paar emmers water en wat er verder voor handen is (CO2 blusser in dit geval). De brand escalleert en er ontstaat paniek. De organisatie die eerst bezig is met inperken, wordt in eens geconfronteerd met een vorm van massa hysterie en moet schakelen. Dan gaat het snel, de ene groep probeert een ontruiming te regelen de andere groep wil nog bestrijden in afwachting van de hulpdienst. De controlekamer ziet dat het uit de klauwen loopt en merkt dat het niet door de eigen organisatie bestreden kan worden en roept de hulp in van de brw. Deuren blijken niet te openen en dragen bij aan de extra paniek, slanghaspels staan niet per definitie onderdruk om "humoristische lui" voor te zijn. De eerste minuten verstrijken en de problemen stapelen zich op, structurering is nog niet mogelijk. Alles lijkt ineens fout te gaan. In de tussentijd heeft het papier, wat als kenmerk heeft dat het snel brand, een redelijk vuurfront gevormd en straalt de stoeltjes aan.

Kortom in een paar minuten zit je van pret in de shit. Door twee zaken, niet geimpregneerd papier en een ontstekingsbron.

Analisten op tv spreken schande etc, en kloppen de situatie op en spreken over een zorgelijke ontwikkeling. Stemmingmakerij

Even resumerend: We hebben een situatie waarbij er grote paniek ontstaat gecombineerd met vuur. Er gaan een paar zaken mis in de afhandeling, maar we hebben "slechts" gewonden door rook inhalatie, iemand met een gebroken enkel die deze persoon door botte pech heeft opgelopen in zijn vlucht en een persoon met brandwonden. Daarin spreken we over geluk! maar het kan ook een compliment zijn. Door adequate acties van het BHV personeel is een mogelijke ramp afgewend!!

De brandweer was met 15 minuten ter plaatsen (staat in het AD). Haal daar de eerste gedachte van "wij kunnen het hier wel oplossen" tot "S**t het gaat mis nu gaan we bellen" af en ik denk dat de brandweer ook redelijk gepresteerd heeft.

Oh ja, ik heb alleen de media als bron en wat beelden gezien. In voetbal termen een teletekst supporter dus. Weinig feiten, veel aannames.......dat iedereen het weet

Wat ik zorgelijker vind (bron telegraaf):
Citaat
"Nog ongeveer twintig Eindhovense relschoppers vast
Uitgegeven: 14 april 2008 10:46
Laatst gewijzigd: 14 april 2008 10:51

EINDHOVEN - In Eindhoven zitten maandag nog ongeveer twintig relschoppers vast die zondag na afloop van de wedstrijd PSV-Twente werden aangehouden. Dat heeft de politie gemeld.
ANP

Tegen het eind van de wedstrijd werd het onrustig in Eindhoven. De PSV-aanhang was teleurgesteld omdat hij nog geen kampioenschap kon vieren, zoals was verwacht.

De politie hield 43 personen aan wegens vechten, het gooien van stenen of openlijk geweld. Drie politiemensen raakten lichtgewond. "

3 Collega hulpverleners die gewond zijn geraakt om dat er een paar eikels boos zijn dat ze nog geen kampioen geworden zijn. Geachte media dat zijn pas de echte eikels
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
en dan nu weer wat feiten:

Brandslang FC Groningen werkte niet

NOS teletekst 12:32 14 April 2008

De brand gisteren bij FC Groningen kon niet snel worden geblust doordat de waterdruk op één van de brandslangen te laag was. Ook verliep de communicatie rond de brand moeizaam, zegt directeur Nijland van de Groningse club.

Achteraf gezien was het volgens Nijland niet zo verstandig om toe te staan dat supporters grote hoeveelheden wc-papier meenamen. Door de brand kregen 28 mensen ademhalingsmoeilijkheden;4 supporters moesten in het ziekenhuis blijven.

Tientallen kuipstoeltjes en een aantal reclameborden gingen in vlammen op. Die schade zal woensdag hersteld zijn, voor het inhaalduel FC Groningen-Ajax.
Samen sterk in de hulpverlening!


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Achteraf gezien was het volgens Nijland niet zo verstandig om toe te staan dat supporters grote hoeveelheden wc-papier meenamen.

Niet zo verstandig????  Dat is vast de understatement van het jaar!


ACKevin

  • Gast
Niet zo verstandig????  Dat is vast de understatement van het jaar!

Neuh, gewoon achteraf gepraat..je ziet dat soort 'gebeurtenissen' zo ontzettend vaak bij voetbalwedstrijden.. dan weer confetti, enorme spandoeken.. allemaal stuk voor stuk 'niet zo verstandig om toe te staan' als het mis gaat ;) Onder zo'n doek zit je helemaal als ratten in de val...


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Neuh, gewoon achteraf gepraat..je ziet dat soort 'gebeurtenissen' zo ontzettend vaak bij voetbalwedstrijden.. dan weer confetti, enorme spandoeken.. allemaal stuk voor stuk 'niet zo verstandig om toe te staan' als het mis gaat ;) Onder zo'n doek zit je helemaal als ratten in de val...

Wat ik weet van de keuzes die gemaakt werden bij een ander TIFO team is:
- Materialen moeten behandeld zijn en dus niet echt vlam kunnen vatten. Ook vanuit de BVO werd deze eis gesteld anders werd er geen toestemming gegeven.
- Volgens mij mochten de doeken niet scheuren (ook niet als er een mes of zo in ging)

Kortom, de confetti, de spandoeken het hoeft allemaal helemaal geen probleem te zijn.

http://www.nu.nl/news/1525567/10/Geen_druk_op_brandslang_in_Euroborg.html
Citaat
Tests

Bij tests op brandveiligheid hebben de tribunestoeltjes van het stadion van FC Groningen hoog gescoord. Volgens Frank Jacobs van adviesbureau DGMR zijn de stoelen vooraf uitgebreider getest dan normaal. "De ontstekingsbron moet zondag wel heel erg groot zijn geweest."

Jacobs adviseerde over brandveiligheid tijdens het ontwerp en de bouw van de Euroborg. "We hebben de plastic stoelen uitvoerig getest bij TNO in Rijswijk", legt Jacobs uit.

Openhaardvuur

"We zijn hierin verder gegaan dan normaal, door ook een soort openhaardvuur met houten blokken onder de stoelen aan te steken. Het vuur sloeg zelfs hierbij niet over naar de andere stoelen."

Jacobs is blij dat ervoor gekozen was de stoelen zo uitvoerig te testen. "Anders had het allemaal nog veel erger kunnen zijn."

En inderdaad achteraf is er een hoop aan te wijzen. Maar het is altijd een keten van situaties die tot iets leidt. Een onderdeel van de keten weg en er is een klein, beheersbaar incident.

Wat ik mij afvraag is hoe de ontsteking heeft plaats gevonden. Is er iemand geweest die een hele rol heeft aangestoken, lag er een gloeiend iets (sigaret)....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241

 
Achteraf gezien was het volgens Nijland niet zo verstandig om toe te staan dat supporters grote hoeveelheden wc-papier meenamen.


Ze hebben zelf 15 paletten wc papier besteld die zijn afgelopen woensdag bij de Euroborg afgeleverd.

Citaat
Achteraf gezien was het volgens Nijland niet zo verstandig om toe te staan dat supporters grote hoeveelheden wc-papier meenamen.




De wc rollen lagen klaar op de stoelen Hoezo zelf meenemen door de supporters.

De organisatie  heeft het zelf georganiseerd en toegestaan.

De heer Nijland moet de hand in eigen boezem steken.

En dan de stadion omroeper die omroept dat de supporters niet de wc rollen in brand mochten steken...tja dat is vragen naar de bekende weg(vragen om moeilijkheden).

Een kameraad van mij was daar ook aanwezig met zijn zoontje om naar de voetbalwedstrijd te kijken.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Dat zie je zo vaak bij voetbalwedstrijden. Alleen is er niet altijd een *sorry voor het taalgebruik* stomme idioot bij om het in brand te steken


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Dat zie je zo vaak bij voetbalwedstrijden. Alleen is er niet altijd een *sorry voor het taalgebruik* stomme idioot bij om het in brand te steken

Per ongeluk sigaret ertegen en het gaat ook de fik in.. Hoeft niet persee zo'n *sorry voor het taalgebruik* stomme idioot te zijn