Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)

Auteur Topic: Het voeren van blauwe of oranje zwaailichten (incident managment)  (gelezen 68263 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 8 september 2008, 23:48:48
Is de hele discussie over het voeren van gele zwaailichten niet een uitvloeisel dat RWS de boel gaat afzetten (en die mogen niet met blauw rijden....) ::) ::) ???  ;)

Als ik in de verte gele lampen zie dan denk ik a: zwaar/bijzonder transport b: pech geval / anwb c: wegwerkzaamheden c: enz

Als ik blauw zie dan denk ik a: ongeluk b: bijzondere situatie dus extra opletten c: enz


Gast

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 8 september 2008, 23:56:09
Dat kan ook betekenen dat jij je denkproces moet aanpassen in plaats van een aanpassing van de regelgeving qua kleuren  ;) Neem de Spaanse denk-variant anders, oranje=ambulance=ongeval dus Extra opletten... enz enz ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 9 september 2008, 00:06:14
Dat kan ook betekenen dat jij je denkproces moet aanpassen in plaats van een aanpassing van de regelgeving qua kleuren  ;) Neem de Spaanse denk-variant anders, oranje=ambulance=ongeval dus Extra opletten... enz enz ;)

Dat zou ook kunnen  ;) Maar moet ik nu bij ieder bijzonder transport, loodgieter, traktor, minigraver, strooiwagen, gemeentelijke veegwagen, enz aan een incident gaan gaan denken waarbij ineens voor me een stilstaande file kan ontstaan?  :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 9 september 2008, 00:23:47
Het klinkt allemaal heel erg goed en goed doordacht, maar met de nieuwe ´´oranje signalering´´ die je nu op de voertuigen ziet komen (neem een Whelen LFL met een ronde LED lamp erop of een Vista met oranje rondom). Daar ga je niet mee op een donkere weg staan als buffervoertuig (of wel en dan wissel je sneller van voertuig ....)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 9 september 2008, 00:27:53
"Always expect the unexpected" zei ooit eens één van mijn  verkeersleider-instructeurs tegen mij  ;) ;)

..maar ik snap waar je heen wilt Palmpie. Soms is de logica van bepaalde zaken ver te zoeken vanuit het oogpunt van de ietwat meer onderlegde weggebruiker, maar je moet ook denken op het "oogkleppen-op-wegvolk" niveau wat gemiddeld bij het zien van blauw juist nog eens extra in de ankers gaat (uit nieuwsgierigheid dan meestal) en wellicht daardoor meer schade berokkent dan wanneer ze een oranje pit zien.

@jerommeke
Wat is dan het verschil tussen een nieuwe oranje LED lamp bovenop de Liberty en een enkele blauwe Haztek pit achterop de KLPD Volvo. Ik weet wel waar er méér licht uitkomt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2008, 00:47:30


@jerommeke
Wat is dan het verschil tussen een nieuwe oranje LED lamp bovenop de Liberty en een enkele blauwe Haztek pit achterop de KLPD Volvo. Ik weet wel waar er méér licht uitkomt.

Ik ook  ;)

Alleen staan de KLPD Volvo´s vaak op ´´redelijk´´ verlichtte wegen, meestal nog voorzien van matrix borden.

De wegen die door sommige regio´s lopen (bijvoorbeeld kronkelige wegen door de bossen op de veluwe zonder enige verlichting) zijn in mijn ogen wel wat andere koek.

Ik ben ''bang'' dat ze die nieuwe ''regels'' er moeilijk in gaan krijgen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 9 september 2008, 01:01:42
"Always expect the unexpected" zei ooit eens één van mijn  verkeersleider-instructeurs tegen mij  ;) ;)

..maar ik snap waar je heen wilt Palmpie. Soms is de logica van bepaalde zaken ver te zoeken vanuit het oogpunt van de ietwat meer onderlegde weggebruiker, maar je moet ook denken op het "oogkleppen-op-wegvolk" niveau wat gemiddeld bij het zien van blauw juist nog eens extra in de ankers gaat (uit nieuwsgierigheid dan meestal) en wellicht daardoor meer schade berokkent dan wanneer ze een oranje pit zien.
(...)

Moet er nu geen 'strengere' regelgeving komen voor het gebruik van gele lampen? Moet / mag een veegwagen van de gemeente standaard met gele lampen rijden?

http://www.frissen.nl/dynamics/modules/SPUB0100/view.php?pub_Id=86&att_Id=64[/img]

Is het geen betere optie om voor te schrijven dat bij een fend of positie de HV voertuigen alleen tegen de rijrichting in hun licht signaal mogen geven (zodat het verkeer op de andere rijbaan geen optische tekens ziet)?  :)

Maar ja... dan zouden de voertuigen van RWS weer in de problemen komen...  ;)


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 9 september 2008, 09:23:25
Ik denk dat Nederland omkomt in de regeltjes, als er zelfs al ge-mierencopuleert wordt over de kleur en hoeveelheid verlichting op een voertuig bij een ongeval in welke richting.


Glenn2

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 9 september 2008, 09:41:48
De politie neemt de taak als buffervoertuig over, en is dan de enige die blauwe verlichting voert. De overige voertuigen parkeren in lijn van het ongeval (er achter) en voeren geen zwaailampen. Pas als zij vertrekken vanaf de ongevalslokatie, voeren zij weer (even) blauw, om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.

In gebieden waar Rijkswaterstaat of de provincie komt, neemt de cantonier overigens vaak het beveiligen en het ''bufferen'' over.


Ik snap en zie wel dat het nu zo gebeurt, maar dat is volgens mij niet de 'wens' van IM (het voeren van blauw).


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 9 september 2008, 09:46:53
Interessante aan het geheel:

Een aantal hier voorgestelde ideeën en functionaliteiten zitten al gewoon in de balken/ lampen.

Het uitschakelen van de achterzijde is een optie op (vrijwel) alle Whelen lichtbalken en een standaard optie op de Whelen Liberty. Hij wordt alleen zelden of nooit aangesloten.

Daarnaast zijn een hele berg opties, die in andere EU landen worden gebruikt ten aanzien van verhoging van de veiligheid in NL niet in gebruik. In Engeland zitten bijvoorbeeld standaard 2 rode knipperlampen aan de achterzijde op een politiewagen, zodat duidelijk is bij een ongeval wat voor- en wat de achterzijde is.

Verschil is gewoon dat we in NL een voertuig in Fend Off plaatsen, in andere landen wordt nog wel eens "recht" afgezekerd. Effectieve, gerichte flitslampen naar 1 kant verliezen in NL dus een beetje het nut. De afstraalhoek werkt niet meer optimaal als een voertuig schuin staat.

Voordeel van fend off daarentegen is dat wel meteen duidelijk is dat het buffervoertuig stilstaat en niet meer in beweging is.
Maar zelfs met pijlwagens, pilonnen, buffervoertuigen krijgen sommige mensen het nog klaar om zaken over het hoofd te zien helaas. Ik denk dat dit ook niet zomaar op te lossen is door meer of fellere lampen op een auto te plaatsen

Groeten, Ruud