Jeugdjournaal vrijdag 18 maart 2008: Meer jeugd brandweermannen nodig

Auteur Topic: Jeugdjournaal vrijdag 18 maart 2008: Meer jeugd brandweermannen nodig  (gelezen 4867 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Meer jeugd brandweermannen nodig

vrijdag 18 april 2008 - www.nos.nl/jeugdjournaal

Ze leren op een ladder lopen en brandslangen uitrollen: kinderen die lid zijn van een Jeugdbrandweerkorps. Er moeten veel meer van dit soort korpsen komen, zegt de vereniging van de vrijwillige brandweer.
 
Mensen die daar werken worden opgeroepen als er brand is maar ze krijgen geen geld voor hun werk. De brandweer werkt veel met vrijwilligers. Maar nieuwe mensen krijgen, wordt steeds moeilijker. De Jeugdbrandweerkorpsen moeten dat gaan oplossen.

De vereniging van vrijwilligers hoopt dat als kinderen al jong leren over het werk van de brandweer ze er enthousiast over worden en misschien later vrijwilligerswerk willen gaan doen bij de brandweer. De kinderen mogen nog niet helpen blussen maar doen oefeningen en leren over het werk van de brandweer.

Lijkt het jou leuk om te leren over het werk van de brandweer? Of is het pas leuk als je echt zelf mag helpen? Reageer op de stelling en in het gastenboek en misschien zie je jouw reactie terug in de uitzending om 17 uur!

--------------------------------
Stelling van de dag
 
Bij de brandweer helpen is pas leuk als je ook echt branden mag blussen.



Samen sterk in de hulpverlening!


ACKevin

  • Gast
vind het een beetje vreemde stelling.. natuurlijk is het dan leuker, maar reëel is het totaal niet..


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard

Mensen die daar werken worden opgeroepen als er brand is maar ze krijgen geen geld voor hun werk. De brandweer werkt veel met vrijwilligers. Maar nieuwe mensen krijgen, wordt steeds moeilijker. De Jeugdbrandweerkorpsen moeten dat gaan oplossen.

hmm ken me niet voorstellen dat er nog (vrijwillige) brandweerkorpsen (in NL) zijn die niet betaald krijgen voor hun werk.
Weer of geen weer... altijd brandweer


q300r_bc2

  • Gast
Nee, maar denk wel dat er een enorm verschil zit in de kosten van een volledig maandsalaris van een gekazerneerde brandweerman en een vrijwilligersvergoeding die vaak alleen betaald wordt bij een daadwerkelijke oefening/uitruk.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Als er nou eens een jeugbrandweerkorps in barneveld zou zijn.. :(


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Nee, maar denk wel dat er een enorm verschil zit in de kosten van een volledig maandsalaris van een gekazerneerde brandweerman en een vrijwilligersvergoeding die vaak alleen betaald wordt bij een daadwerkelijke oefening/uitruk.

Nee, daar zit geen verschil tussen. In het ene geval is het je werk en je hobby, in het andere is het een hobby naast je werk. Maar goed betalen doen beide niet.
Maar dat het goed is dat er jeugdkorpsen ijkomen, ja. Maar dat is wel weer een extra belasting voor de brandweerlieden. Ik spreek uit ervaring. Het is erg leuk, maar kost naast het werk, oefenen, uitrukken toch wel weer een hoop tijd. Maar ik heb er veel lol in, dus ik blijf het nog heel lang doen.  ;)
It's me!