GRIP 3 Brandweerpersoneel omgekomen bij zeer grote Brand scheepswerf - De Punt 09-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Brandweerpersoneel omgekomen bij zeer grote Brand scheepswerf - De Punt 09-05-2008  (gelezen 93991 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

nirosmen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,284
  • Brandmeester, ploegchef en oefenleider
Bah, toen ik de eerste melding zag dat er collega's vermist werden, kreeg ik een naar gevoel. Helaas werd de nachtmerrie werkelijkheid. :'(
Ik wil daarom alle familie, collega's en andere direct betrokkenen heel veel sterkte wensen met dit enorme drama voor hulpverlenend Nederland.

Heel veel sterkte allemaal!!


Nirosmen  :'( :'(


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Brandwacht 1e klas + WVD


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Om 18:00 persconferentie van de gemeente Tynaarloo.


Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Overzicht inzet korpsen :

Eelde
Hoogeveen
Zuidwolde-Regio
Tweede Exloermond
2e Exloermond
Beilen
Emmen
Borger
Groningen-Sontweg
Vledder-Regio
Coevorden-Regio
Westerveld
Roden
Peize
Norg
Zuidlaren
Gieten
Haren
Vries


 De Trauma Heli, diverse ambulance en twee sigma teams met noodvoorzieningen kwamen ter plaatse.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
http://www.tvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=73307#

TVnoord met de beelden

Heel erg tragisch dit.
Nare beelden... vreselijk om je collega zo weg te moeten dragen  :'(


BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,060
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Overzicht inzet korpsen :

Eelde
Hoogeveen
Zuidwolde-Regio
Tweede Exloermond
2e Exloermond
Beilen
Emmen
Borger
Groningen-Sontweg
Vledder-Regio
Coevorden-Regio
Westerveld
Roden
Peize
Norg
Zuidlaren
Gieten
Haren
Vries


 De Trauma Heli, diverse ambulance en twee sigma teams met noodvoorzieningen kwamen ter plaatse.

Stond ook een E-one van vliegveld Eelde.
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright


Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Blusploeg Smilde staat er ook niet bij  maar zijn wel aanwezig samen met de duikploeg van Smilde voor de oilbooms in het Noord-Willems kanaal te leggen.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Afschuwelijke berichten :'(

Weer hulpverleners overleden die mensen aan het helpen waren... :'( Iedereen veel sterkte toegewenst.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Nog een filmpje van rtv Drenthe

&feature=user


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Een verslag van wat ik vanmiddag heb gezien.

14:10  via P2000 las ik de melding van een woningbrand in De Punt. Vanuit m'n raam kan ik naar De Punt kijken, maar ik zag geen rook. Ik had de hoop dat het wel zou meevallen.
14:20  via P2000 de melding Middelbrand. Vanuit het raam zag ik dikke zwarte rookwolken boven De Punt. Toch maar even in de auto gestapt, om te zien waar de brand dan precies is.
14:30  ter plaatse. De afrit op de A28 was nog open, maar doorrijden richting De Punt was al niet meer mogelijk. Terwijl ik over de brug richting rotonde loop, rijden de TAS 1 en TAS 2 van Haren mij voorbij. Ook de schuimbluswagen van Groningen zie ik in de verte aankomen, net als de haakarmwagen uit Assen of Zuidlaren (met daarop de hulpverleningscontainer!). De traumahelicopter was al ter plaatse, en staat ten oosten van de brug. Op het terrein van de werf zijn de korpsen van Eelde, Vries en Assen druk bezig met blussen. Ook een crashtender van de luchthavenbrandweer Eelde staat daar. Er hangt een dikke zwarte rook boven de omgeving.
14:35  Een omstander meldt dat er waarschijnlijk een brandweerman wordt vermist.
14:40  Ik loop terug, de brug over, naar het paadje aan de oostkant van het kanaal. Hier sta ik uit de rook en heb ik goed zicht op het gebeuren. Terwjil er voortdurend brandweervoertuigen aanrijden slaan de vlammen uit het dak. Op het werfterrein staan aan de zuidkant de TAS van Eelde en Vries, de Crashtender van de luchthaven, de AS van Eelde, de SBW's van Groningen en Assen, een ambulance, de leden van het traumateam. Aan de noordoostkant staan 2 voertuigen van het korps Haren.
circa 14:55 ??  De brand aan de zuidkant van de loods lijkt aardig onder controle. Aan de noordkant brandt het nog steeds. Ik zie een groep brandweermannen aan de zuidkant uit de loods komen. Zoals ik al vreesde dragen ze een collega naar buiten. De medewerkers van de ambulance en het traumateam spoeden zich naar deze brandweermannen. Meteen wordt begonnen met reanimeren. Terwijl dit bezig is, wordt een andere brandweerman naar buiten gedragen. Ook hier buigen ambulancemedewerkers zich snel over het slachtoffer. Overigens konden omstanders dit alles (gelukkig) niet heel gedetaillerd zien. Door de afstand en de vele hulpverleners en brandweervoertuigen op het terrein konden alleen de grote lijnen van wat zich afspeelde worden waargenomen.
circa 15:10 ??  Terwijl omstanders geschokt toekijken bij het zien van de reanimaties, wordt aan de oostkant van de loods opnieuw een slachtoffer uit de loods gehaald. Een brandweerman rent naar de geneeskundige hulpverleners. Het slachtoffer wordt naar de plaats gedragen waar ook de andere slachtoffers liggen. Intussen is daar een anti-kijk-scherm geplaatst aan de westelijke kant van het incident.
daarna:  de reanimtiepogingen zijn gestopt. Even later zie ik een laken, waaronder in ieder geval 1 persoon ligt. Een groot aantal brandweerlieden loopt verdwaasd rond. Enkele daarvan huilen. Hoewel officieel op dit tijdstip natuurlijk nog niets bekend is gemaakt, weet iedereen intussen hoe ernstig de situatie is. Ook onder omstanders begint door te dringen welke ramp zich heeft voltrokken.
rond 16.30:  de traumaheli vliegt terug richting het UMCG. Intussen worden door omstanders namen genoemd van de brandweerlieden die mogelijk zijn overleden. Echt duidelijkheid is er nog niet, maar van diverse kanten hoor ik steeds dezelfde namen. Via een journalist hoor ik dat de gemeente Tynaarlo inmiddels heeft bevestigd dat er 3 brandweerlieden zijn omgekomen.
rond 17.00: ik sta bij een groepje jongens die bekend zijn op het terrein. Op het terrein van de scheepswerf is een gedeelte waar zij sleutelen aan autocrossvoertuigen. Eén van hen vertelt dat in de loods een groot aantal gasflessen aanwezig was, en dat het dak of de muren waren geisoleerd met pur-schuim. Vandaar ook de zware rookontwikkeling en de diverse (overigens kleine) explosies die steeds te horen waren. Ook vertelde één van hen dat de brand mogelijk is begonnen in de meterkast. Dat had hij gehoord van iemand die op de scheepswerf werkt. Iemand anders heeft het er over dat werkzaamheden met gasbranders de oorzaak van de brand zou zijn.
rond 17.30: terwijl ik nog steeds bij dit groepje sta, noemt een omstander de mogelijke namen van de slachtoffers. Eén van de jongens uit dit groepje schrikt enorm, omdat de naam van zijn oom wordt genoemd. De jongen kan z'n ogen niet drooghouden. Hoewel de namen nog niet vaststaan,kijkt de jongen triest voor zich uit. Hij belt met z'n moeder, maar z'n moeder zegt van niets te weten. Mogelijk is er sprake van een naamsverwisseling, want er zou nog iemand bij de brandweer werken met dezelfde achternaam.
20:15  via Radio Drenthe hoor ik live de persconferentie vanuit het gemeentehuis in Vries. Daar worden de namen genoemd van de slachtoffers . Het zijn dezelfde namen als de namen die 's middags al werden genoemd door diverse omstanders. Als ik het goed heb begrepen is onder de slachtoffers ook de oom van de jongen die eerder vandaag zo schrok.