Dragen van brandweerkleding door derden

Auteur Topic: Dragen van brandweerkleding door derden  (gelezen 18511 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2008, 14:36:43
Appels en peren??

Nee, de stelligheid van "brandweer T-shirt DUS brandweer" onderuit willen halen met een even ongelijkwaardige vergelijking.

Citaat
Ik denk wel dat je er mee moet opletten, maar ik denk dat je met bijvoorbeeld ambu of politiekleding in een openbare ruimte veel eerder zal worden aangekeken..... Zonder brandweerauto zullen ze niet echt snel verwachten dat je er bent om een brandje te blussen...... ;)
Daarom, en zonder AED of gele ambu bij een ongeval zul je, met alleen een ambu t-shirt aan, ook niet worden aangekeken dat je niet begint met reanimeren, net zoals je met alleen een brandweer T-shirt aan bij een uitslaande brand niet direct een slang in je handen geduwd zal krijgen.

Gezond verstand gebruiken werkt vaak goed, bij de drager, maar ook bij ander.

Goed,

Als jij met de USA policecar een rondje gaat rijden in Amerika, en er gebeurt iets ... Dan zullen mensen ook verwachten dat je iets doet ....

Als jij daarintegen met diezelfde USA policecar een rondje in Amsterdam rijd en er gebeurt iets ... Dan zullen mensen niets of minder van je verwachten ...... ::)

(zwart - wit)

Daarom is het in de US verboden om met een US policecar te rijden tenzij je police bent.
Daarom is het in NL verboden om met een NL politieauto rond te rijden, tenzij je politie bent.

Iemand die verwacht dat ik met mijn US policecar in Amsterdam wat ga doen als er wat gebeurt, dan zijn degenen die van mij die verwachting hebben danig in de war. Ik kan het niet helpen dat mensen verwachtingen hebben van een auto die absoluut niet lijkt op een NL politie-auto en ik zal ook absoluut niet aan die verwachtingen gaan voldoen. Sterker nog, iemand die denkt dat ik met een US politie-auto ook maar enigszins lijk op een NL politie-auto kijk ik met medelijden aan.

Dus, die verwachting bij anderen die je uitspreekt, daar voel ik mij absoluut niet op aangesproken.
Sterker nog, denk je écht dat mensen die verwachting zouden hebben? Ik niet, beetje vergezocht dunkt me


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2008, 14:54:38
Nee, de stelligheid van "brandweer T-shirt DUS brandweer" onderuit willen halen met een even ongelijkwaardige vergelijking.
Daarom, en zonder AED of gele ambu bij een ongeval zul je, met alleen een ambu t-shirt aan, ook niet worden aangekeken dat je niet begint met reanimeren, net zoals je met alleen een brandweer T-shirt aan bij een uitslaande brand niet direct een slang in je handen geduwd zal krijgen.

Gezond verstand gebruiken werkt vaak goed, bij de drager, maar ook bij ander.
Tuurlijk moet men het gezond verstand gebruiken... maar op het moment dat ik met een politieshirt door de supermarkt loop en er wordt een winkeldief aangehouden zullen ze me waarschijnlijk wel even aanspreken... zou ik iig wel doen als ik in een winkel werkte...... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2008, 18:28:07
Tuurlijk moet men het gezond verstand gebruiken... maar op het moment dat ik met een politieshirt door de supermarkt loop en er wordt een winkeldief aangehouden zullen ze me waarschijnlijk wel even aanspreken... zou ik iig wel doen als ik in een winkel werkte...... ;)



En dat is, waar dit hele topic om draait. Dat is ook de reden dat wanneer er bijvoorbeeld monteurs in een politiewagen rijden er grote stickers ''BUITEN DIENST'', ''TECHNISCH ONDERHOUD'' of gelijkende strekking over het politie - logo heen gaan.

Mensen verwachten iets als ze een logo zien, of als zij iets uiterlijks zien, wat zij associeren met een hulpdienst. Geel met strepen = ambulance, rood met strepen = brandweer en wit met strepen is politie. (Of in dit geval met t shirt's)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


camende

  • Reddingsbrigade & LOTUS & Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2008, 20:08:47
Ook zonder auto met officiele striping zullen mensen van je verwachten dat je wat gaat doen, als je kleding aanhebt met logo's van een hulpverleningsinstantie. (Ongeacht welke)
Topic zou van mij ook niet specifiek over brandweerkleding hoeven te gaan.
Zelf de ervaring gehad, onderweg naar een bewakingsdag voor de reddingsbrigade gestuit op een ongeval. (In prive auto dus) maar wel al in brigade kleding. Gestopt om te kijken of ik wat kon doen.
Blijkt er een arts & een ambulanceverpleegkundige (beide buiten dienst) eerste hulp aan het verlenen.
Aangezien zij vele malen beter weten hoe of wat dan iemand met een diploma EH heb ik me er verder niet mee bemoeid.

Kreeg echter wel commentaar van latere omstanders dat ik misschien beter wat zou kunnen doen omdat ik van de reddingsbrigade was......

Daarmee wil ik alleen maar zeggen dat kleding wel degelijk een verwachtingspatroon kan scheppen en mensen (zeker de mensen die langs de kant staan) nog te vaak conclusies trekken zonder de volle waarheid te kennen.


Gast

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2008, 20:45:57
Jij bent niet verantwoordelijk voor het verwachtingspatroon, zelfs niet in welk uniform dan ook, wat een ander bij zichzelf oproept, noch ben je verplicht om aan dat verwachtingspatroon te voldoen. Je hoeft nooit te voldoen aan wiens verwachtingspatroon dan ook.

Heb geen verwachtingen van anderen, ontvang geen teleurstellingen.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2008, 21:00:14
Maar buiten dat verwachtingspatroon zullen mensen je toch representatief zien voor een bepaalde instantie, ligt eraan welke natuurlijk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 19 oktober 2008, 21:19:45
De vraag moet ook volgens mij zijn: waarom ga je buiten in kleding van de NL HV diensten lopen als je bij die tak van dienst niet werkt...  ::) ::) Doe je dat om 'erbij te horen' (wannabee) of heb je daar een andere reden voor?  ??? Als je dat doet als wannabee dan hoop je erop dat ze jou zien als 'echte' HV'er bij een incident....?  :-X


Gast

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 19 oktober 2008, 21:57:16
Maar buiten dat verwachtingspatroon zullen mensen je toch representatief zien voor een bepaalde instantie, ligt eraan welke natuurlijk.

In mijn geval de Los Angeles Police Department  ;D ;D ;D
Nee, zonder gein.
Zoals Palmpie stelt, waarom zou je in kleding van NL HV diensten lopen als je er niet bij werkzaam bent.

Ik zie wel een verschil tussen kleding, uniform, werkkleding, Dagelijkst Tenue en een T-shirt met een logo erop. Voor het eerste deel, inderdaad, niet doen (wannabee gedrag) voor het laatste deel, T-shirt met embleem, why not, verzamelaar van T-shirts, supporter, enthousiasteling, of gewoon omdat je het een mooi embleem vindt.
Kom ik terug op de eerder gemaakte opmerking van de Luchtmacht en haar verkoop van T-shirts, enorme opbrengsten worden binnengehaald door T-shirts te verkopen met het logo van diverse squadrons, maar exclusief díe T-shirts die alleen op het squadron te krijgen zijn worden niet aan het publiek verkocht.

Het lijkt mij dat de brandweer best een leuk potje kan maken met de verkoop van "I Love Brandweer Amsterdam" of ik zeg maar wat geks.