Aansluiten AED op defi van ambu

Auteur Topic: Aansluiten AED op defi van ambu  (gelezen 6450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 15 november 2003, 16:48:07
Veelal is er de afspraak dat de ambulancedienst de eigen defi-pads gebruikt omdat de AED-defipads niet voldoende geschikt zijn/zouden zijn om veelvuldig mee te defibrilleren. En de AED- defipads dus mogelijk reeds door het klappen hun geleiding grotendeels hebben kwijtgeraakt door uitdrogen waardoor de weerstand te groot kan zijn geworden. Veel veronderstellingen dus, maar men wil kwaliteit beiden dus worden er veelal nieuwe defipads gebruikt, beetje tijdverlies door het aansluiten van neiuwe pads loopt men vanzelf wel weer in. Daarbij komt dat er voorlopig nog geen universeel
adaptor is voor alle aansluitkabels van de diverse merken (SAED)defibrillatoren
In het nieuwe protocol wordt ongeveer maximaal 30X gedefibrilleerd en dat lukt niet met uitgedroogde pads.  komt tijd komt raad.....       ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 15 november 2003, 18:19:47
Joffry, je haalt 2 dingen door elkaar nl. defi-pads (die oranje kleverige pads, vaak van 3M) en electroden.
Als je paddles gebruikt heb je defi-pads nodig en die moet je telkens na 3 shock-bloks vervangen.
Als je electroden (quick-combo voor de LP's) gebruikt moet je na 50 x defib. wisselen (of na 12 uur continu pacen)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #12 Gepost op: 15 november 2003, 18:26:45
kp medical verkoopt zoll en misschien heb je aangegeven dat er bij jullie met lp12 wordt gewerkt?
in dat geval zal er wel gewisseld moeten worden van defipads omdat die niet onderling uitwisselbaar zijn.

Nee, wij willen de LP500. De LP12 is voor ambulancediensten etc.
Overigens heb ik de brochure ontvangen en het bedrijf heet HAP Medical Supplies.
De prijs is wel het vermelden waard, een AED kost slechts 2650 euro! Niet om reclame te maken, maar om het verschil aan te geven. Voor een LP500 betaal je bijna 4000 euro.

Christian


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #13 Gepost op: 15 november 2003, 18:40:34
Dan nog iets. Op de eerder geplaatste afbeelding waren de pads te zien. Daar was ook te zien dat er een tussenstuk aan zit, die de pads met elkaar verbinden.
Op dat middenstuk zit een kruis waar je je handen op moet zetten.
Ik vond dat vreemd, want hoe bepaal je waar je die moet plaatsen. En als die geplaatst is en die zit verkeerd, hoe verander je 'm dan? Want de pads zit vastgeplakt op de borst van het slachtoffer.
Maar dat maakte niet uit, werd er verteld. De pads kon je eventueel opnieuw vastplakken. Dat zo'n grap tijd kost was ook niet zo erg, eigenlijk te verwaarlozen.
Aan de andere kant is het wel goed dat zo'n ding er op zit, want als je het niet goed doet (dus de handen verkeerd zet of de borst onvoldoende diep indrukt) geeft de AED dit aan.
Ik heb er alleen een beetje akelig gevoel over waar je dat ding moet zetten. Als je de pads hebt vastgeplakt en je moet 'm weer lostrekken, dan laat je ook gel zitten, dat toch wel belangrijk is.
Hebben jullie hier nog iets over te zeggen?

Christian

PS. Let is niet mijn bedoeling om een AED af te kraken, maar het is wel belangrijk dat het goed werkt!


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #14 Gepost op: 15 november 2003, 22:49:43
Maar goed. Ik zei op een gegeven ogenblik dat de AED die het bedrijf heeft waar ik werk hetzelfde merk is als de ambulance, zodat als de ambu ter plaatse komt, alleen de stekkers uit de AED moeten worden getrokken en in de defi van de ambulance worden gestoken.
Volgens deze heren is dat niet toegestaan volgens de protocollen van de ambulance en moeten er dus nieuwe plakkers worden gebruikt.
Op alle (AED) lessen die ik tot nu toe heb gehad wordt echter gezegd dat de ambulance dezelfde plakkers gebruikt! Dus die worden er niet afgehaald, te meer omdat in (bijvoorbeeld) de Lifepak 12 de gegevens van de Lifepak 500 terug te lezen zouden zijn, zoals hoeveel 'klappen' er zijn gegeven en hoeveel joule.

Wij wisselen gewoon uit met de stekkers hoor! Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de plakkers te gaan vervangen! Sterker nog. De politie krijgt van mij wel eens een nieuwe set. Net zoals je een huisarts een nieuwe naald geeft als hij er al één heeft geprikt.

Over het uitlezen van de totaal toegediende shocks, denk ik niet dat dat via de plakkers kan. Wel kan de AED uitgelezen worden en ook uitgeluisterd als hij tenminste na het oversluiten met de ambu monitor niet is uitgezet. Alles wat je zegt wordt ook opgenomen dan.

Tijdens de trial werd dan eerst de AED uitgelezen en vervolgens onze defi.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 16 november 2003, 16:19:13
Joffry, je haalt 2 dingen door elkaar nl. defi-pads (die oranje kleverige pads, vaak van 3M) en electroden.
Als je paddles gebruikt heb je defi-pads nodig en die moet je telkens na 3 shock-bloks vervangen.
Als je electroden (quick-combo voor de LP's) gebruikt moet je na 50 x defib. wisselen (of na 12 uur continu pacen)

Hoi Rene, ik bedoelde inderdaad de combo-pads/plakelectroden. Het schijnt dat de AED-plakelectroden niet altijd geschikt zijn voor bijv 50x defibrilleren maar geschikt zijn gemaakt voor minder aantal keren defibrilleren (zal wel iets met kostenplaatje/aanschafprijs van de electroden te maken hebben.) Vandaar dat bij sommige merken opnieuw/andere electroden geplakt moeten worden. Exacte cijfers heb ik er helaas niet van.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 16 november 2003, 23:27:28
Van andere merken weet ik het niet, maar van Lifepak zijn het precies dezelfde electroden voor de LP500 als de LP12 en LP20. Dus probleemloos onderling uitwisselbaar.

Het schijnt dat de AED-plakelectroden niet altijd geschikt zijn voor bijv 50x defibrilleren maar geschikt zijn gemaakt voor minder aantal keren defibrilleren (zal wel iets met kostenplaatje/aanschafprijs van de electroden te maken hebben.) Vandaar dat bij sommige merken opnieuw/andere electroden geplakt moeten worden. Exacte cijfers heb ik er helaas niet van.