kleding reddingsbrigades

Auteur Topic: kleding reddingsbrigades  (gelezen 3451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Gepost op: 14 november 2003, 11:56:03
Sinds kort is er een nieuwe nationale kledinglijn voor alle bewakende reddingsbrigades. Zie de site van Van Detemeyer - van Maanen. Dit is een advieskledinglijn met de internationaal gebruikte kleuren rood en geel.

De kleuren komen overeen met de kleuren die ook door de MMT's gebruikt worden.

Wat is jullie mening hierover?

Luke


HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2003, 12:33:54
Ik heb het gezien en ik denk dat er nogal wat verwarring daardoor kan ontstaan.
Waarom geen oranje en geel. Dat valt toch ook prima op?


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2003, 12:40:56
ja doet het, maar:

Voorheen was er nog geen advieskledinglijn, iedere brigade kon zelf zijn brigadekleuren kiezen, wat de herkenbaarheid in den lande niet ten goede kwam.
Een bijkomend nadeel: bij onze brigade gebruiken we witte t-shirts en blauwe broeken. Probeer je collega's dan maar eens te spotten als zij een patrouille aan het lopen zijn.

De kleurencombinatie is internationaal (denk maar aan de schaarsgeklede Baywatch-dames). Deze combinatie wordt al jaren gebruikt o.a. in Amerika, Australië en Duitsland.

Zelf werken wij bij onze brigade ook nog met oranje overall's. We lijken wel wegwerkers! Dit is dus niet echt een prettige oplossing.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2003, 17:19:30
Verschil is wel snel duidelijk als een mmt op het strand wordt ingezet. Zelf verwacht ik dat de brogade mensen vaker een korte broek en slippers hebben als het mmt welke uit de heli komt. Dit kan slecht een voorgevoel zijn.

9910001
9910001


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2003, 20:34:23
Ik denk dat het werkgebied van beide disciplines ver genoeg uit elkaar liggen om erge verwarring te voorkomen.


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #5 Gepost op: 11 december 2003, 23:23:22
Dat denk ik ook, want ik zie de strandwachten toch niet in volledig mmt look-a-like uniform over het strand lopen.
Dat blijft toch bij een rode zwembroek en gele polo.
Of gewoon een wetsuit en secumar.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #6 Gepost op: 13 december 2003, 13:36:33
Misschien nieuw, maar de reddingsbrigades beperken zich niet alleen maar tot het strand. Zo zijn er ook tal van binnenwaterbrigades.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 16 december 2003, 23:25:48
Luke,

de gehele kledinglijn voor reddingsbrigades was in eerste instantie door de SRK (Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland) geschreven in de kleur stelling oranje/ blauw. Deze is voorgesteld en goedgekeurd door de directie van RedNed (JvG). Maar het bestuur van RedNed (AB) had ondertussen in een confenant met de ILS afgesproken dat de nieuwe kleurstelling geel / rood moest worden. Zodoende . . . . .

En dat de kleding zo verdacht veel op die van het MMT lijkt is natuurlijk geen toeval, als je het al op de plank hebt liggen, waarom meer kosten maken dan dat nodig mocht zijn.
Elke hulpverlening start met communicatie.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #8 Gepost op: 16 april 2004, 22:42:34
Ik zit zelf bij een brigade op binnewater, wij doen hier veel spoed eisende hulpverlening in een recreatiegebied waar geen ambu kan komen vanwege het water, in de zomer liggen daar dan veel bootjes, Wij varen nu in de zomer in een oranje blauwe overal(welke een beetje op die van een vuilnisman lijkt) en in de winter in een overlevingspak. Ik denk alleen dat er wel veel verwaring zal ontstaan(van de voorkant zie je weinig verschil) met de nieuwe kleursamenstelling. Ik zelf had liever oranje gezien.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord