GRIP 3 Zeer Grote Brand Leen Bakker - Amsterdam 26-06-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer Grote Brand Leen Bakker - Amsterdam 26-06-2008  (gelezen 51242 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Reactie #150 Gepost op: 3 juli 2008, 09:13:56
Strak plan maar heeft al iemand het antwoord omtrent het waarschuwingsstelsel?



guest4965

  • Gast
Reactie #151 Gepost op: 3 juli 2008, 22:21:56
Weer ff een brandje nablussen, hoe lang zal dit nog gaan duren?? ?? ??

9:22:55 03-07-08 BRAN BR 3 NACONTROLE (Inc.net: reg.inmeld) Klimopweg AMSTERDAM (ASD) [ 532 ]  O0


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #152 Gepost op: 4 juli 2008, 07:48:02
bron www.telegraaf.nl

Politiebond heeft kritiek op aanpak brand

 AMSTERDAM -  De Nederlandse Politiebond (NPB) zet vraagtekens bij de wijze waarop de politie te werk is gegaan tijdens de grote brand donderdag in Amsterdam-Noord. Daarbij kregen 31 agenten ademhalingsproblemen. „Dat vind ik wel erg veel. Ik denk dat er fouten zijn gemaakt”, zei voorzitter Gerard de Rouw van de Amsterdamse afdeling van de vakbeweging donderdag.

Volgens de vakbondsman had het bijvoorbeeld niet mogen gebeuren dat politieagenten tegen de wind in stonden, in plaats van met hun rug ernaartoe. Dat kwam mede doordat de aansturing niet goed was, aldus De Rouw.

Een woordvoerder van het politiekorps Amsterdam-Amstelland zei in een reactie dat de gebeurtenissen vrij onverwacht kwamen. Toen de politieagenten er al stonden, werd de brand plotseling groter en ontstond er een enorme rookontwikkeling. Hij sprak van „een leermoment”. „Er zijn niet vaak van dit soort branden.”

Het vuur legde een winkelcomplex aan de Klimopweg in de as. Naast de politieagenten raakten nog eens circa dertig andere mensen lichtgewond. Een deel van een nabijgelegen woonwijk moest tijdelijk worden ontruimd. Het onderzoek naar de oorzaak van de brand loopt nog.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #153 Gepost op: 4 juli 2008, 16:29:57
Geen schadelijke stoffen bij brand Amsterdam
Uitgegeven: 4 juli 2008 13:13
Laatst gewijzigd: 4 juli 2008 13:26

AMSTERDAM - Bij de grote brand vorige week in Amsterdam-Noord zijn geen grote of onverwachte hoeveelheden schadelijke stoffen vrijgekomen.

Brand meubelzaak Amsterdam  

Dat heeft onderzoek uitgewezen, schrijft de gemeente vrijdag in een brief aan omwonenden.  

Ademhalingsproblemen

De brand legde een bedrijventerrein aan de Klimopweg in de as. Bijna zestig mensen kregen ademhalingsproblemen doordat ze rook inademden.

Die blijkt nu dus niet giftig te zijn geweest. Onder de gewonden waren ruim dertig politieagenten.

Schoonmaak

Alle bewoners van de nabijgelegen Floraparkbuurt moesten tijdelijk hun huis verlaten. De gemeente laat hen nu weten dat de hele wijk inmiddels is schoongemaakt. Ook is er goed nieuws voor de huisdieren: die mogen weer gewoon naar buiten.

Het criterium is wat verruimd, geen grote of onverwachte hoeveelheden schadelijke stoffen vrijgekomen, waardoor er nimmer,behoudens sigarettenrook, gevaar is voor de volksgezondheid.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #154 Gepost op: 6 juli 2008, 22:54:52
AMSTERDAM - Bij de grote brand vorige week in Amsterdam-Noord zijn geen grote of onverwachte hoeveelheden schadelijke stoffen vrijgekomen.

Brand meubelzaak Amsterdam  

Dat heeft onderzoek uitgewezen, schrijft de gemeente vrijdag in een brief aan omwonenden.  
De brand legde een bedrijventerrein aan de Klimopweg in de as. Bijna zestig mensen kregen ademhalingsproblemen doordat ze rook inademden. Die blijkt nu dus niet giftig te zijn geweest.

Het criterium is wat verruimd, geen grote of onverwachte hoeveelheden schadelijke stoffen vrijgekomen, waardoor er nimmer,behoudens sigarettenrook, gevaar is voor de volksgezondheid.


Het criterium is helemaal niet verruimd. Er zat - tot mijn verbazing - gewoon veel minder ellende in dan was verwacht (en ik kan het beter dan wie ook weten, want ik was de AGS daar - en heb nooit eerder in zulke dichte rook gestaan dat ik mijn eigen handen niet meer kon zien.)

We kunnen bij een persbericht nog zo genuanceerd zeggen dat wel gevaarlijke stoffen zijn gemeten maar bijna allemaal beneden de grenswaarden: daar wordt dan vervolgens door ik-weet-niet-wie toch blijkbaar weer van gemaakt "er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen". Als AGS HAAT ik die term: als die zin is gebruikt na een fik waarbij ik heb gemeten, vraag ik me toch wel af wat ik daar eigenlijk heb lopen doen - blijkbaar is ons genuanceerde bericht niet interessant genoeg  te lang of zo?

Als je de gebruikte criteria zelf wilt zien: pak het chemiekaartenboek (versie 2008, want versie 2007 heeft andere grenswaarden) en kijk maar eens bij de AGW = alarmeringsgrenswaarde, o.a. van NO, NO2, HCN, CO, SO2 - dan weet je waar o.a. op gemeten is en welke limieten zijn gebruikt.

Zwarte rook zoals hier vrijkwam bevat in ieder geval erg veel koolstof. Dat inademen is hetzelfde als pufjes norit nemen - en dat laatste doet toch geen enkel weldenkend mens? Kortom: al zit er verder niet zoveel bijzonders in de rook - roet in de longen geeft een mooi zwart deklaagje van binnen en daar zijn onze longen niet voor gebouwd.

Het dragen van mondkapjes of grotere maskers in de rook zal ik nooit aanraden: staat men in de rook, dan moet men gewoon verkassen. Dat geldt voor het gewone publiek, maar ook voor de politie. Dan moet die afzetting maar een stuk verderop komen. Goede stofmaskers houden wel de roet tegen, maar niet de gassen in de rook!
En ja, als de politie veilig staat maar mensen negeren de afzetting, dan heb ik liever niet dat de politie die sukkels terug haalt: uiteindelijk is het ieders eigen keuze om dom te doen, daar hoef je dan ook nog niet eens politie aan bloot te stellen om die domkoppen terug te halen. Je wilt niet weten wat er bij afzettingen gebeurt: tot gezinnen met kinderen op de fiets toe, die door de rook rijden om te gaan gluren. Zulke mensen hoeven na afloop niet mij mijn aan te kloppen omdat ze ergens last van hebben: wie opzettelijk zijn longen blootstelt moet vervolgens ook de hoestbuien en eventuele overige ellende maar voor lief nemen.  

Jetty Middelkoop
Adviseur Gevaarlijke Stoffen
Brandweer Amsterdam Amstelland
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #155 Gepost op: 7 juli 2008, 00:29:29
Mevrouw Middelkoop, Mag ik uit uw reactie opmaken dat de leiding van Brandweer Amsterdam - Amstelland uw mening deelt en dit artikel als een officiële verklaring mag worden gezien?

Ik neem vast een voorschot, valt u morgen, sorry vandaag, de bevolking, om met uw termen te spreken "domkoppen" niet lastig met de maandelijkse test van het schijnveiligheidswaarschuwingsstelsel!

Verder zal ik op andere wijze reageren daar ik van mening ben dat hier niet de juiste plek is om met u te discussiëren over de bij wet vastgelegde taak.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #156 Gepost op: 7 juli 2008, 01:27:05
Mevrouw Middelkoop, Mag ik uit uw reactie opmaken dat de leiding van Brandweer Amsterdam - Amstelland uw mening deelt en dit artikel als een officiële verklaring mag worden gezien?

Ik neem vast een voorschot, valt u morgen, sorry vandaag, de bevolking, om met uw termen te spreken "domkoppen" niet lastig met de maandelijkse test van het schijnveiligheidswaarschuwingsstelsel!

Verder zal ik op andere wijze reageren daar ik van mening ben dat hier niet de juiste plek is om met u te discussiëren over de bij wet vastgelegde taak.

Iedereen zit hier op persoonlijke titel en dus niet namens een of andere organisatie.
Daarnaast is dit een forum voor hulpverleners en geinterresseerden op dit vlak.
Het lijkt mij dan ook dat dit soort persoonlijke meningen geventileerd mogen
worden. En ja, die kunnen wel eens wat harder aankomen  :)

Daarnaast ben u met een term als "schijnveiligheidswaarschuwingsstelsel" ook
niet erg subtiel. Vervolgens generaliseert u de gehele bevolking tot domkoppen
waar Jetty het heeft over een klein percentage van de bevolking die bewust de
afzettingen negeren. Wat dat te maken heeft met de bij wet vastgestelde taak
ontgaat mij....


blusvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #157 Gepost op: 7 juli 2008, 07:52:25
misschien ligt het aan mij ,maar ik vind dat er niks mis is met het stukje.

Groeten,

Blusvogel


Water

  • Gast
Reactie #158 Gepost op: 7 juli 2008, 07:59:47
Goede inhoudelijk reactie van de AGS van dienst! Een persoonlijke reactie is prima. En ja welke kwalificatie wil je dan ouders met kinderen geven die door afzettingen heen komen en in de zwarte long asfalteer rook staan? Dom is nog een understatement. Wel lastig als mensen doorbreken en de politie is niet meer te in het gebied aanwezig aan wie dan de bevoegdheid tot geweld/ met dwang verwijderen toekomt? Je kan moeilijk aan de politie vragen om zonder perslucht het gebied te betreden


Bart S

  • Gast
Reactie #159 Gepost op: 7 juli 2008, 10:51:08
Mevrouw Middelkoop, Mag ik uit uw reactie opmaken dat de leiding van Brandweer Amsterdam - Amstelland uw mening deelt en dit artikel als een officiële verklaring mag worden gezien?

Ik neem vast een voorschot, valt u morgen, sorry vandaag, de bevolking, om met uw termen te spreken "domkoppen" niet lastig met de maandelijkse test van het schijnveiligheidswaarschuwingsstelsel!

Verder zal ik op andere wijze reageren daar ik van mening ben dat hier niet de juiste plek is om met u te discussiëren over de bij wet vastgelegde taak.

Goed zo! Dé manier om één van de weinige, nog overgebleven vakmensen op dit forum weg te jagen!