Re: Spanning op hekwerken

Auteur Topic: Re: Spanning op hekwerken  (gelezen 10685 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #10 Gepost op: 21 november 2003, 18:38:01
Spreek je nu nog over specifieke bedrijven waarvan de omheining onder stroom staat?
Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord. Oké, je wilt inbrekers etc. weghouden, maar er zijn zoveel apparatuur in de handel om die voortijdig te detecteren of af te schrikken.
Je zou er bijna wat van gaan denken...

Christian


Enforcer

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 april 2004, 16:48:08
De meeste bedrijven die dit soort middelen hebben aangewend zijn meestal bedrijven met een hoog inbraak risico. Te denken valt aan autodealers van de grotere dure merken. En deze hebben hiervoor vaak al heel wat bezoek gehad van het boevengilde.

In heel veel gevallen staat het schrikdraad in contact met een inbraakdetectiesysteem dat het onbevoegd betreden van het terrrein signaleert.

In geval van dit soort objecten zal er over het algemeen een surveillant van een beveiligingsbedrijf met spoed ter plaatse komen om het systeem uit te schakelen.

Met betrekking tot de opmerking over gevaar voor de omgeving valt het volgende op te merken. Indien dit systeem wordt toegepast wordt dit duidelijk kenbaar gemaakt middels waarschuwingsbordjes.

In de praktijk is het heel weinig voorgekomen dat iemand per ongeluk een schok heeft gekregen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 13 april 2004, 17:06:04
En wat gebeurt er als ik daar met mijn auto tegen aan vlieg en die draden vallen erop..... ???

Of als er op het terrein een containerbrand is en wij moeten snel het hekwerk forceren?

Dan hebben we denk ik een probleem...... ;)


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 14 april 2004, 19:17:43
Wij hebben inmiddels ook zo'n bedrijf binnen onze gemeentegrenzen. Wordt je niet vrolijk van.
Wat ze ons verzekerd hebben is dat als je het hek kapot maakt doordat er bijvoorbeeld een auto door heen gaat zal het systeem zichzelf weer proberen te herstellen. Dit zou maximaal 4 keer kunnen gebeuren. daarna komt hij niet meer terug. Het is trouwens mogelijk om het hek gewoon kapot te knippen met de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen.

Jaap


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 14 april 2004, 19:35:07
Wij hadden schijnbaar al een paar van zulke hekwerken  :-\

Toevallig is er van de week iemand met een voorstel langs geweest heb ik begrepen. De mogelijkheid bestaat voor de brandweer om een sleutelkluis te plaatsen waarin een sleutel komt waarme de spanning eraf gehaald kan worden.

Het blijft een vreemde materie zolang hierover geen duidelijke afspraken zijn gemaakt.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #15 Gepost op: 14 april 2004, 21:17:47
In de toelichting op de (model)APV staat nog het volgende:

Artikel 2.1.6.7 Gevaarlijk of hinderlijk voorwerp

Met betrekking tot schrikdraad kan het volgende opgemerkt worden. Ten aanzien van de veiligheid, de goede constructie en de keuring van elektrische schrikdraadinstallaties bevatte het Veiligheidsbesluit elektrische schrikdraden (VBES), KB van 2 november 1948, Staatsblad 1482, een aantal bepalingen.
Nadat het VBES eerst onder de werking van de Arbeidsomstandighedenwet (artikel 47 ARBO-wet) is gebracht is het ingetrokken per 1 juli 1997 in verband met de inwerkingtreding van het Arbeidsomstandighedenbesluit (15 januari 1997, Stb. 60). Het Arbeidsomstandighedenbesluit geeft geen technische eisen specifiek gericht op schrikdraadinstallaties.
Elektrische schrikdraadinstallaties worden inmiddels ook door particulieren gebruikt ter bescherming van hun (volks)tuin, voličre en dergelijke tegen dieven. Aan de deugdelijkheid daarvan zijn geen eisen gesteld. Wanneer daaraan behoefte bestaat kunnen in de APV dergelijke eisen opgenomen worden die zijn ontleend aan het VBES.

Een dergelijke bepaling zou als volgt kunnen luiden:
1.   Het is verboden zonder vergunning van het college een schrikdraadinstallatie aan te brengen dan wel in werking te hebben, welke tot doel heeft paarden, vee, of andere dieren van de plaats waar de schrikdraad is gespannen, verwijderd te houden door de elektrische schok en de daarmee gepaard gaande schrik, welke van een aanraking van de draad het gevolg zijn.
2.   Het college kan aan de in het eerste lid genoemde vergunning voorschriften verbinden in het belang van de openbare veiligheid.
3.   Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voorzover het Arbeidsomstandighedenbesluit van toepassing is.

De voorschriften die het college aan de vergunning kan verbinden, kunnen afgeleid worden van de eisen die het VBES stelde, waarbij in ieder geval voorgeschreven zou moeten worden dat daar waar de schrikdraden van een weg af aangeraakt kunnen worden er voldoende waarschuwingsborden aangebracht moeten worden.

Zal nog eens zoeken of ik dat Veiligheidsbesluit ergens tevoorschijn kan toveren. Er bestaan ook nog een aantal (oude) P-bladen van de arbeidsinspectie die over dit onderwerp gaan.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 15 april 2004, 15:01:38
Ben ik ff blij dat het nog niet zo is.....mijn visjes zijn dus nog steeds beschermd door schrikdraad tegen die "boze" reiger.... >:(

Ook onze hond weet nu wat schrikdraad is, lekte met zn tong aan het draadje.... ::) ::) :-X

 ;D ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 15 april 2004, 19:20:45
Ben ik ff blij dat het nog niet zo is.....mijn visjes zijn dus nog steeds beschermd door schrikdraad tegen die "boze" reiger.... >:(

Ook onze hond weet nu wat schrikdraad is, lekte met zn tong aan het draadje.... ::) ::) :-X

 ;D ;D
tja,ach zo heb ik hier een hond die een poosje geleden zo handig was om tegen het schrikdraad aan te piesen :-X :-X


Enforcer

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 28 april 2004, 19:48:35
Even voor de duidelijkheid:

Dit schrikdraad is in de meeste gevallen geplaatst aan de binnenzijde van het hekwerk.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 14 november 2004, 19:06:24
nou ik ben zelf een keer ertegen aan gelopen, ik kan je vertelle er zijn lekkerdere dingen!!!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !