Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer

Auteur Topic: Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer  (gelezen 33848 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

korsakoff

  • Gast
Beste mensen,

De hierna volgende vraag is een principevraag. Dat in de praktijk je hiermee zeer praktisch omgaat, is me op voorhand duidelijk. Ik ben nu juist op zoek naar de (juridische) juiste weg.

Casus:
Na een aanrijding stapt de bestuurder van een van de auto's uit. Hij wrijft eens wat over zijn nek en grijpt naar zijn rug. Een passerende automobilist stopt en verleent hulp. Na het waarschuwen van de hulpdiensten vraagt hij aan het wandelende slachtoffer wat hij nog voor hem kan betekenen. Het slachtoffer geeft aan een beetje rillerig te zijn en graag ergens te willen zitten. U raadt het al: de behulpzame automobilist laat het slachtoffer plaats nemen in zijn eigen auto, net nieuw en meer dan 60.000 euro waard...
De ambulance arriveert en bevraagt het slachtoffer: heeft pijn in nek en onderrug en is duizelig. De ambulancebemanning besluit dat deze man via de volledige wervelplank rechtstandig bevrijd dient te worden: het dak moet van de dure wagen.

De hulpverlenende automobilist is het hier absoluut niet mee eens: hij weigert elke toestemming om zijn auto te beschadigen.

De vraag nu: op basis van welke bevoegdheden kan een van de drie hulpdiensten (brandweer, politie of ambulance) de automobilist passeren en toch het dak van het voertuig verwijderen?

Het gaat me dus om het juridisch juiste antwoord: ik kan het niet vinden!




Karim

  • Gast
Daar ben ik eigenlijk ook wel 's benieuwd naar ja.

Wij hebben ook wel 's een dure auto van 'n passant (zelfde voorbeeld "neem maar even plaats in mijn auto") en 'n gloednieuwe wagen van de traffic police laten opknippen maar hoe 't precies zit op juridisch gebied zou ik niet weten.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Juridisch weet ik het ook niet, maar zou het kunnen dat de ambulance broeder in zo'n geval in het kader van de door hem opgelegde regels en wetten, de gezondheid van het slachtoffer BOVEN elk materiele ongemak kan stellen, en daarom de bevoegdheid hebben om te "eisen" dat er wel geknipt gaat worden?

Zoals je als ambulancebroeder ook misschien het recht hebt om een dure jas of halsketting of ring van een slachtoffer los te maken (knippen/snijden/etc), zodat er geen beknelling meer is, of kan ontstaan..
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Michelle1983

  • Gast
Een rechtsgrond om het te eisen kan ik niet vinden, maar er is wel een andere redenering.

Als de auto wordt geknipt terwijl de eigenaar het daarmee niet eens is, is strikt genomen sprake van een strafbaar feit, namelijk vernieling.

Citaat
Artikel 350
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.

De kern zit namelijk in het woord "wederrechtelijk": geeft de eigenaar toestemming dan wordt wel voldaan aan de overige bestanddelen van vernieling, maar is toch geen sprake van een strafbaar feit. Nu geeft de eigenaar geen toestemming en dan is dus in principe wel sprake van een strafbaar feit. De betreffende brandweerlieden die de handeling verrichten, kunnen zich echter wel beroepen op een rechtvaardigingsgrond: overmacht in de zin van noodtoestand --> men moest een keuze maken tussen twee kwaden (vernielen van een auto of mogelijk toebrengen van letsel aan persoon) en heeft daarbij een keuze gemaakt die adequaat en proportioneel is, terwijl ook geen andere mogelijkheid bestond anders dan het vernielen van de auto. Hierdoor is de gedraging alsnog niet wederrechtelijk en is geen sprake van een strafbaar feit. Dit zou een sluitende redenering zijn.

Mocht de eigenaar van de auto dit proberen te verhinderen, dan kan de politie wel ingrijpen en eventueel tot aanhouding overgaan (bijvoorbeeld niet gehoorzamen aan een bevel/vordering om op afstand te blijven - daarbij zijn meerdere dingen mogelijk).


peteroff

  • Gast
Op het moment dat de ambulanceverpleegkundige (AVP) ter plaatse komt wordt de medische eindverantwoordelijkheid door hem of haar van het slachtoffer overgenomen (MMA even buiten beschouwing gelaten). Als de AVP vind dat voor een goede behandeling c.q. bevrijding het absoluut noodzakelijk is om "te knippen" dan dient dat dus ook te gebeuren. Toestemming of niet. De AVP zal anders zijn behandeling moeten staken en de ambulance zal onverrichter zake terug naar de standplaats gaan. Er is immers geen behandelovereenkomst mogelijk op basis van kwalitatief verantwoorde zorg(*). Is een derde (bijvoorbeeld de eigenaar van de auto, niet zijnde het slachtoffer) het niet eens met de gang van zaken, dan kan de al dan niet aanwezige politie uitkomst bieden. Bijvoorbeeld het vorderen van de auto. In een later stadium kan deze derde persoon de civielrechtelijke procedure hanteren. Persoonlijk geef ik hem echter weinig kans.

Ik denk dat je de casus ook andersom kunt lezen. De civielrechtelijke procedure kan ook door het slachtoffer tegen de eigenaar van de auto aangespannen worden, zeker als vast komt te staan dat er sprake is van (mogelijk ernstig verergerd CWK-) letsel. Wellicht zal het de eigenaar van de auto helpen dat een dergelijke procedure wel eens een paar keer duurder kan uitvallen dan de huidige waarde van zijn auto.
Niettemin zal iedere AVP de nodige afwegingen maken alvorens te laten knippen in een dergelijke situatie.

Rest mij dan nog de vraag te stellen: valt de knipschade (= meestal total loss) nog onder een of andere verzekering of is het een typisch geval van heel erg jammer en helaas...... het voertuig is primair niet betrokken bij het ongeval, en daarbij heeft de eigenaar -onbedoeld- het risico bewust opgezocht.

(*) uitgaande van een ABC-stabiele patient waarbij een goede anamnese mogelijk is. Mensen die door de casus niet in staat worden geacht een gedegen zelfbeschikking te formuleren kunnen tegen hun wil een behandeling krijgen. Daar zijn speciale (en beperkende) protocollen voor.


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Volgens mij is er in een dergelijk geval nog niet eens zo heel lang geleden een dak van een politie wagen geknipt...

Geen antwoord op je vraag maar wel gebeurd...

Geen idee welke regio misschien dat iemand anders dat weet...
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
het verstandigste is dus als je gaat hulpverlenen om eerst je auto opslot te zetten. en vervolgens op alle deuren/luiken of openingen een hangslot zetten en dan pas hulpverlenen.  ;D ;D >:D ::) :-X


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Volgens mij is er in een dergelijk geval nog niet eens zo heel lang geleden een dak van een politie wagen geknipt...

Geen antwoord op je vraag maar wel gebeurd...

Geen idee welke regio misschien dat iemand anders dat weet...



De regio van die politie wagen is in de prov. utrecht geweest en al weer een paar jaar geleden.


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Er wordt inderdaad bij elke HV, cursus wel eens over gesproken, maar ik heb er nog nooit over nagedacht wat de financiele gevolgen kunnen zijn voor de niet direct bij het ongeval betrokken automobilist.

Aan de andere kant heb ik het zelf meegemaakt dat wij bij een auto een zijdelinkse dakkanteling uitgevoerd hebben, en de bestuurder later verteld heeft dat hij notabene om zijn auto had gelopen toen hij 112 belde, vervolgens op de achterbank van zijn auto is gaan zitten in afwachting van de Ambu. Mijn verklaring was dat de "gevoeligheid en pijnbeleving" meestal erger worden na een paar minuten "rustig zitten" en dat het letsel hierdoor duidelijker en heviger voelbaar wordt.
Ik hoop nooit de discussie te hoeven voeren met de eigenaar van het voertuig! ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Is er wel eens onderzoek gedaan naar het aantal keren dat het,  achteraf, gebleken is dat het de juiste manier was...  ??? (dus aan de hand van het onderzoek in het ziekenhuis) Als nu blijkt dat het nooit nodig geweest is voor patiënten die zelfstandig in een andere auto zijn gaan zitten dan kunnen de protocollen ook weer aangepast worden...  ;)