Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer

Auteur Topic: Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer  (gelezen 33962 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Je kan je ook afvragen of dit nog zinvol is?
Dit is zeker zinvol. Stel dat er inderdaad wervelletsel geweest was. De wervel kan bij de aanrijding ook half gebroken of verschoven zijn en bij verder bewegen etc. verder doorscheuren/verschuiven met alle gevolgen van dien.
Al enkele keren meegemaakt dat patienten door bijvoorbeeld de huisarts behandeld werden met een Paracetamolletje en toch rugpijn bleven houden. s' avonds op de rontgen van het ziekenhuis blijkt er dan inderdaad een wervelbreuk(je) te zijn of een wervel verschoven. Dan worden ze alsnog geplankt en als "boomstam" behandeld.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Politieauto opengeknipt voor slachtoffer verkeersongeval

Het zal u niet ontgaan zijn. Verschillende media deden her en der bericht van het openknippen van een politieauto op zaterdag 5 juli.

Als op de Postweg in Lunteren een auto over de kop vliegt, worden wij geďnformeerd. Weliswaar is de negentienjarige bestuurder uit Veenendaal met de schrik vrij gekomen, maar de auto moet daar natuurlijk wel weg. In afwachting van de komst van een bergingsbedrijf, geeft de bestuurder herhaaldelijk aan dat hij echt geen doktershulp nodig heeft. Ook wil de bestuurder helemaal niet naar een ziekenhuis, hij zegt ook nergens pijn te hebben. De man loopt op de plaats van het ongeval heen en weer. Zijn grootste zorg is zijn auto die daar weg moet. En omdat we nu één keer geen ambulance of doktershulp kunnen opdringen - zeker niet als er geen ernstig letsel geconstateerd kan worden - wordt de man door ons aangehouden.

Hij heeft namelijk alcohol gebruikt. Te veel, zo blijkt bij de blaasproef op straat. En dus moet er een test plaatsvinden met geijkte apparatuur, die in het bureau beschikbaar is. Voordat we met de verdachte gaan rijden, vragen we opnieuw of hij geen klachten heeft. Als dit niet het geval blijkt, gaan we met de man naar het bureau in Ede. Onderweg klaagt de verdachte toch over pijn in zijn rug. In overleg met de GGD rijden we niet verder. We stoppen en geven de GGD gelegenheid om medische zorg te bieden. Die mondt uiteindelijk uit in het advies om het dak van de auto te knippen, zodat het slachtoffer uit onze auto 'geschept' kan worden. Een ingrijpende maatregel, waar we niet over discussiëren overigens. Medische zorg gaat altijd voor. Ook in deze situatie.

De richtlijnen die hulpverleners hanteren zijn duidelijk. Gewonden worden met een ambulance vervoerd, punt uit! Maar als mensen ogenschijnlijk geen letsel hebben, als ze herhaaldelijk aangeven dat ze niet gewond zijn en geen zorg willen, dan kunnen we hen niet dwingen. Wel krijgen ze in dat geval altijd het advies om de huisarts te raadplegen. Daarna worden ze overgedragen aan hun eigen zorgkader, om nog maar eens onvervalst jargon te gebruiken.

Dat kon in Lunteren echter niet.De bestuurder had gedronken, is verdachte en wordt dus aangehouden. En hoewel ook bij aangehouden verdachten medische zorg altijd op de eerste plaats komt, zijn verdachten die geen zorg nodig hebben en dat ook niet willen ondergaan even niet vrij om te gaan en te staan waar ze willen. Dan kun je zo maar in een politieauto terecht komen. De rest van het verhaal kent u. Het onderzoek naar alcohol wordt nu uitgevoerd in het laboratorium. Er is bloed van de verdachte afgenomen. De uitslag daarvan is nog niet bij ons binnen. Over zijn gezondheidstoestand hebben we niets meer gehoord. Gelukkig ook geen slechte berichten.

Bron:  nieuwsbrief van de politie Gelderland-Midden


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reden voor het topic is het nieuwsitem dat er van gemaakt is. Het is nu precies 9 dagen geleden. Ook al vinden mensen dat er goed gehandeld is; je kunt je afvragen of het niet verstandig is bij een ongeval met een auto die total-loss is en over de kop is geslagen (dat gaat zelden voorzichtig) sowiezo een ambu ter plaatse te laten komen, ook al staat er 10 man buiten de auto.. Denk je dat die in zo'n geval gezegd zouden hebben; 'Nou, je hebt nu geen klachten dus ga maar in de auto van de politie naar het bureau'?

De ambulance kan op zo'n moment toch ook weinig doen? Het slachtoffer kreeg na enige tijd pas klachten, waarschijnlijk omdat zijn adrenaline gehalte toen wat gezakt was. Als de ambulance bij het ongeval ter plaatse was gekomen, wat moeten die dan precies doen? Wachten tot het SO pijn krijgt?

Is dergelijk rug- of nekletsel al meteen zichtbaar? Zwelling treedt toch pas na een tijdje op?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Dit is zeker zinvol. Stel dat er inderdaad wervelletsel geweest was. De wervel kan bij de aanrijding ook half gebroken of verschoven zijn en bij verder bewegen etc. verder doorscheuren/verschuiven met alle gevolgen van dien.
Al enkele keren meegemaakt dat patienten door bijvoorbeeld de huisarts behandeld werden met een Paracetamolletje en toch rugpijn bleven houden. s' avonds op de rontgen van het ziekenhuis blijkt er dan inderdaad een wervelbreuk(je) te zijn of een wervel verschoven. Dan worden ze alsnog geplankt en als "boomstam" behandeld.

Maar dan is het leed al geschied! Ik ben dan wel leek op medisch gebied maar het komt alleszins een beetje vreemd over om een andere auto als waarmee het ongeval heeft plaats gevonden open te knippen.

Het is al enkele keren eerder voorgevallen maar in mijn ogen slaan we de plank dan toch mis. Of we moeten er voor pleiten om bij elke aanrijding de auto weg te gaan pellen want volgens mij kunnen we van een aanrijding met een snelheid van > 30 km/uur dacht ik al spreken van hoog energetisch letsel (corrigeer me als ik er naast zit).


guest3471

  • Gast
Citaat van: mardan
(..) hij zegt ook nergens pijn te hebben (..)
En verderop;
Citaat van: mardan
Hij heeft namelijk alcohol gebruikt. Te veel, zo blijkt bij de blaasproef op straat.

Zou hier een verband kunnen denken jullie..?

Citaat van: Shave
Maar dan is het leed al geschied! Ik ben dan wel leek op medisch gebied maar het komt alleszins een beetje vreemd over om een andere auto als waarmee het ongeval heeft plaats gevonden open te knippen.

Het is al enkele keren eerder voorgevallen maar in mijn ogen slaan we de plank dan toch mis. Of we moeten er voor pleiten om bij elke aanrijding de auto weg te gaan pellen want volgens mij kunnen we van een aanrijding met een snelheid van > 30 km/uur dacht ik al spreken van hoog energetisch letsel (corrigeer me als ik er naast zit).

Wervelletsel kun je pas in het ziekenhuis uitsluiten, met röntgenfoto's. Tot die tijd moet je een slachtoffer wat uit een auto komt die met (waarschijnlijk) een behoorlijke snelheid over de kop is geslagen behandelen alsof hij wervelletsel heeft, ook zonder klachten. In zo'n geval kun je zeker wel letsel verwachten. En dáár gaat het om, verwachting van bepaalde letsels. En het leed kan inderdaad al geschied zijn, maar daarom kun je als ambulanceverpleegkundige niet van je protocol afwijken en daarmee het risico lopen nog meer schade aan te richten. Stel je voor dat hij niet geplankt zou zijn en dan tóch wervelletsel zou hebben! Dan heeft die verpleegkundige wel wat uit te leggen.

Citaat van: Alain
De ambulance kan op zo'n moment toch ook weinig doen? Het slachtoffer kreeg na enige tijd pas klachten, waarschijnlijk omdat zijn adrenaline gehalte toen wat gezakt was. Als de ambulance bij het ongeval ter plaatse was gekomen, wat moeten die dan precies doen? Wachten tot het SO pijn krijgt?

Is dergelijk rug- of nekletsel al meteen zichtbaar? Zwelling treedt toch pas na een tijdje op?
Nee, het is dus niet zichtbaar en wat ze hadden gedaan was waarschijnlijk wat hierboven staat.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ik heb mij door mensen van de ambulancedienst laten vertellen dat 60% van de slachtoffers met daadwerkelijk nekletsel waar ze in het ziekenhuis aan geholpen zijn na de aanrijding naast de auto heeft gestaan of gelopen.
Door de adreanaline wordt veel verborgen. Zodra de eerste schrik voorbij is, komt de pijn.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Er is door alle partijen goed gehandeld. Ik heb het nagevraagd. Ook snap ik de reden achter dit topic niet helemaal aangezien het al een tijdje geleden is.

En bij wie he je dat dan nagevraagd?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Wel gelijk, geen gelijk. Allemaal leuk op dit forum, maar het gaat om de praktijk.
Ons is altijd geleerd,  val van 1,5 x lichaamshoogte of bij botsing met meer dan 30 km/u uitgaan van rug en nekletsel totdat het tegendeel bewezen is. En dat kunnen ze alleen in het ziekenhuis. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het ergens anders in den lande anders is. Dus ook als het slachtoffer zelf uitstapt, niet klaagt over pijn en gaat lopen. Of je het nou op persoonlijke titel flauwekul vind of niet, is niet relevant. Het gaat tenslotte over het welzijn van het SO.

Bij sommige zaken moet je geen risico's nemen en gewoon die gele wagen laten komen. Vaak willen de SO's geen ambulance uit angst en houden ze liever de mond totdat het niet meer gaat. Ik maak vaak genoeg mee dat een SO bij een binnenbrand aangeeft nergens last van te hebben ondanks dat die binnen in het brandende pand is geweest.  Na 15m begint het gedonder en kun je de ambu alsnog laten komen. Gewoon geen risico nemen vind ik. Ik mag aannemen dat je als politieagent ook de nodige ervaring hebt. Om dan te zeggen ik laat geen ambu komen omdat het SO aangaf geen pijn te hebben, net iets te kort door de bocht.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


guest3471

  • Gast
Wel gelijk, geen gelijk. Allemaal leuk op dit forum, maar het gaat om de praktijk.
Ons is altijd geleerd,  val van 1,5 x lichaamshoogte of bij botsing met meer dan 30 km/u uitgaan van rug en nekletsel totdat het tegendeel bewezen is. En dat kunnen ze alleen in het ziekenhuis. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het ergens anders in den lande anders is. Dus ook als het slachtoffer zelf uitstapt, niet klaagt over pijn en gaat lopen. Of je het nou op persoonlijke titel flauwekul vind of niet, is niet relevant. Het gaat tenslotte over het welzijn van het SO.

Bij sommige zaken moet je geen risico's nemen en gewoon die gele wagen laten komen. Vaak willen de SO's geen ambulance uit angst en houden ze liever de mond totdat het niet meer gaat. Ik maak vaak genoeg mee dat een SO bij een binnenbrand aangeeft nergens last van te hebben ondanks dat die binnen in het brandende pand is geweest.  Na 15m begint het gedonder en kun je de ambu alsnog laten komen. Gewoon geen risico nemen vind ik. Ik mag aannemen dat je als politieagent ook de nodige ervaring hebt. Om dan te zeggen ik laat geen ambu komen omdat het SO aangaf geen pijn te hebben, net iets te kort door de bocht.
Helemaal mee eens, goed geformuleerd.


Bart S

  • Gast
Hebben ze in Gelderland geen Oregon Spine Splint in de auto liggen? Daarmee kan je een slachtoffer in een auto vaak goed immobiliseren zonder dat je het dak eraf laat knippen. Ik weet het, het kan even duren voordat je je hem helemaal 'geinstalleerd' hebt, maar het kan je dus een hoop ellende besparen... hier ligt hij standaard in de auto maar ik merk bij een hoop collega's toch wel wat vrees om hem te gebruiken. Onterecht naar mijn idee.