Sterilon dodelijk???

Auteur Topic: Sterilon dodelijk???  (gelezen 27763 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #30 Gepost op: 26 december 2003, 19:37:11
We houden ons toch gewoon aan de laatste druk van het Oranje Kruis boekje blz 95?
Dus bij doorverwijzing geen fröbelwerk.

Kees

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #31 Gepost op: 26 december 2003, 22:47:08
Kees, welke druk heb jij erop nageslagen? Bij mij gaat pag. 95 over splinters verwijderen... ???

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 26 december 2003, 23:44:39
De 24e, eerste oplage
Loop ik nu al achter dan?  :P

Kees

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #33 Gepost op: 27 december 2003, 00:14:38
Nee Kees, je loopt niet achter. Ik heb het "verkeerde blauwe boekje" gepakt (Verbandleer en Kleine ongevallen, 1e druk, 1e oplage). Je hebt gelijk over pagina 95...

Kylton

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 27 december 2003, 05:10:28
Sterilon is stukken duurder dan de goedkopere Chloorhexidine cetavlon. ;) Is ook kleurloos en werkt net zo goed/beter.

Sterilon is idd duurder dan Chloorhexidine cetavlon, maar een stuk goedkoper dan bijv. Betadine (povidon-jood) --> Betadine opl. 10% kost E 4,08 per 100 g./ml., terwijl bijv. Endosgel wegwerpspuit 20 ml. (chloorhexidine) E 1,83 kost.
Bovendien worden grote wonden eigenlijk nooit gelijk gedesinfecteerd, maar eerst (schoon-)gespoeld met bijv. NaCl 0,9% o.i.d.
Chloorhexidine is eigenlijk het middel van eerste keus bij huid- en (kleine) wondontsmetting.
Verder kan chloorhexidine worden gebruikt tijdens zwangerschap of lactatie, zonder gevaar voor de vrucht of de zuigeling.
Povidon-jood daarentegen kan overgaan in de foetale circulatie en de schildklierfunctie van de  vrucht beinvloeden. Verder zijn er nog een paar contra-indicaties en waarschuwingen beschreven over povidon-jood, terwijl het gebruik van chloorhexidine geen enkele contra-indicatie kent.
Tot slot vind ik de kleurloosheid van chloorhexidine een pluspunt.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 27 december 2003, 06:00:10
Kijk maar uit, Kees vind dit "fröbelen", die verbindt gewoon, zonder te ontsmetten. ;)

Henk

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 27 december 2003, 11:37:37
Bij mij is dat ontsmetten niet nodig Henk, je kent dat vaderlandslievende lied toch wel? Wien Nêêrlands bloed....
Ik zing er gewoon wat bij, dan vluchten die ziektekiemen vanzelf wel, en zij niet alleen.   ;D

Wij gebruiken overigens ook bij voorkeur chloorhexidine, (de kosten hè) zoals ik al elders aangaf ik ben een echte Zeeuw die ook bij de bezuinigingen worstelend boven blijft.

De doorverwijzingen naar de arts worden alleen gereinigd, dit alles volgens onze nieuwste handleiding.

Kees

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #37 Gepost op: 27 december 2003, 11:49:27
Verder kan chloorhexidine worden gebruikt tijdens zwangerschap of lactatie, zonder gevaar voor de vrucht of de zuigeling.
Povidon-jood daarentegen kan overgaan in de foetale circulatie en de schildklierfunctie van de  vrucht beinvloeden.
Kun je een literatuurverwijzing geven?!

Kylton

• Gast
Reactie #38 Gepost op: 28 december 2003, 01:19:28
Kun je een literatuurverwijzing geven?!

Jazeker Jos,

Deze info. komt uit het Farmacotherapeutisch Kompas 2003 van de Commissie Farmaceutische Hulp (CFH) van het College voor Zorgverzekeringen (blz. 599 - 600).

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #39 Gepost op: 28 december 2003, 10:09:33
Bedankt! Ben nou eenmaal een eigenwijze die graag Evidence Based wil werken... :)