Camera op brandweerwagen?

Auteur Topic: Camera op brandweerwagen?  (gelezen 6467 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 30 augustus 2008, 17:40:35
Zou dit ook niet iets zijn voor de brandweer? Hiermee kan de RAC dan mee kijken hoe incident zich ontwikkeld. Misschien ook handig voor de politie later?

Kop-staart aanrijding leidt tot kilometerslange file
 
Staphorst - Op de A28, op het viaduct bij De Lichtmis, heeft vanmorgen een kop-staart aanrijding plaatsgevonden. Op de eerste rijbaan richting Zwolle botste een Mitsubishi Carisma achter op een Chevrolet Kalos. Hiervoor werden brandweer, ambulancedienst, politie, verkeersregelaars en bergers gewaarschuwd.

De brandweerkorpsen van Staphorst, Hasselt en Meppel waren aanrijdend maar de brandweer Staphorst hoefden slecht de accuklemmen te ontkoppelen. De overige rode wagens mochten weer retour. Drie wagens van Rijkswaterstaat zorgden dat het overige verkeer veilig langs het ongeval konden. De politie Horst en Waterland nam de aanrijding, waarbij slechts de bestuurder van de Kalos lichtgewonde raakte, op.

Op de alarmcentrale werden de verrichtingen van het ingezette personeel nauwkeurig gade geslagen. Op 1 van de aanwezige wagens van rijkswaterstaat is als van proef een camera geplaatst die de beelden naar de alarmcentrale stuurt. Van hieruit is ook de camera te bedienen en kan men direct meekijken naar hetgeen er heeft plaatsgevonden. Een nieuwtje op het gebied van controle.
De verkeersongevallenanalist legden ook deze aanrijding op de geheugenkaart van de digitale fotocamera vast waarna berger Hooikammer de wagens snel afsleepten. Ondanks alles bleek een file niet uit. Maar liefst tien kilometer lang werd de sliert van auto"s en trucks.
(www.regiomeppel.nl)











Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2008, 18:19:24
Voordelen te over.

Nadeel: de privacy van burgers etc...


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2008, 23:33:45
Voordelen te over.

Nadeel: de privacy van burgers etc...



Niet als het ge-encrypted is en verboden is om te kraken...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2008, 00:25:49
Niet als het ge-encrypted is en verboden is om te kraken...

Bij rijkswaterstaat zal het wel via GPRS / HSPDA lopen... Is dus niet te kraken en encryptie is ook niet nodig...  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2008, 00:56:17
Bij rijkswaterstaat zal het wel via GPRS / HSPDA lopen... Is dus niet te kraken en encryptie is ook niet nodig...  ;)

Gegevens worden niet openbaar en niet opgeslagen, dan heb je volgens mij al geen probleem?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2008, 01:02:49
Nu hebben 'bestuurders' bij een GRIP x vaak geen inzicht, behalve van berichten van eenheden wat er precies speelt bij het incident. Volgens mij kan deze techniek zorgen dat de beschikbare informatie sneller en beter bij de bestuurders komt!  :)


Hans_ztm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2008, 08:41:41
Citaat
Volgens mij kan deze techniek zorgen dat de beschikbare informatie sneller en beter bij de bestuurders komt!
Ik denk niet dat "bestuurders" veel aan de beelden zullen hebben. In geval van een brand met een GRIP x indicatie zullen zij beelden zien van de brand en van wat rondlopend personeel e.d.
Zij gaan niet over de gekozen tactiek m.b.t. de brandbestrijding. Op basis van beelden van vlammen kan je geen mening vormen, je kan de gevaarsaspecten niet of nauwelijks zien.

Citaat
Hiermee kan de RAC dan mee kijken hoe incident zich ontwikkeld.
Voor een RAC zou het niet meer dan een leuke "gadget" zijn.

Citaat
Misschien ook handig voor de politie later?
Politie Haaglanden beschikt al over een Mercedes Sprinter met ingebouwde, uitschuifbare video-mast. Als ik me niet vergis worden de beelden doorgezonden naar het HB aan de Burgemeester Patijnlaan.

Gr Hans


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2008, 12:22:52

Politie Haaglanden beschikt al over een Mercedes Sprinter met ingebouwde, uitschuifbare video-mast. Als ik me niet vergis worden de beelden doorgezonden naar het HB aan de Burgemeester Patijnlaan.

Gr Hans

Amsterdam ook  ;) (Naast de zogenaamde ME-Video wagens)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Hans_ztm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2008, 13:45:00
Amsterdam ook  ;) (Naast de zogenaamde ME-Video wagens)

ME-videowagens........ Zou zomaar kunnen zijn dat de Haaglandse videowagens bij de ME hoort. Dát weet ik helaas niet.  ;)

Gr Hans


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2008, 13:50:52
Hoe gebruikt de politie dan deze wagens als ze de berichten doorsturen naar het HB? Wat wordt er met de beelden gedaan (behalve later gebruiken voor opsporing?)?