Ambulancedienst pakt bumperhufters aan

Auteur Topic: Ambulancedienst pakt bumperhufters aan  (gelezen 6984 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Gepost op: 30 oktober 2008, 09:13:42
Bron:Telegraaf

do 30 okt 2008, 05:30 | 'Soms hangt er een treintje achter ons'

Ambulancedienst pakt bumperhufters aan
door Coen Springelkamp

ASSEN -  De ambulances van UMCG gaan met ingebouwde camera's bumperhufters aanpakken die in Drenthe en Friesland tijdens spoedritten in het kielzog van ziekenauto's rijden. Dat leidt geregeld tot gevaarlijke situaties voor patiënten en overige weggebruikers. De beelden worden doorgespeeld naar de politie.

 
Ambulances van UMCG gaan met ingebouwde camera's bumperhufters aanpakken...

Bumperhufters zijn automobilisten die achter en vóór een ambulance met zwaailicht en sirene rijden om flink op te kunnen schieten. Ambulances overal in het land hebben er last van. Het hinderen van een ambulance tijdens een spoedrit is niet alleen strafbaar, maar ook levensgevaarlijk.

Sneeuwschuiver

"Het komt dagelijks wel een paar keer voor dat onze ambulances achterna worden gezeten door automobilisten die denken zo te kunnen opschieten. Ze zien ons als een soort sneeuwschuiver die de weg vrijmaakt", zegt directeur Tjerk Hiddes van UMCG Ambulancezorg, verantwoordelijk voor hulpverlening in Drenthe en een deel van Friesland. Vooral op de provinciale en snelwegen worden ambulances hinderlijk gevolgd. Hiddes: "Soms hangt er zelfs een treintje van auto's achter ons."

Ook komt het ook geregeld voor dat bestuurders welbewust minutenlang met hoge snelheid voor een ambulance uitrijden onder het mom dat ze geen ruimte kunnen maken. "Zij rijden net niet hard genoeg om het rijbewijs kwijt te raken. Dit gedrag getuigt van geen enkel respect voor de patiënten die we vervoeren."

UMCG-ambulancepersoneel roept bij bumperhufters altijd hulp van de politie in. Daarnaast worden nu ook camera's ingezet. Directeur Hiddes: "We kunnen daarmee niet alleen agressie tegen ons personeel vastleggen, maar ook het gedrag van bumperklevers registreren. De beelden gaan naar de politie."

UMCG Ambulancezorg benadrukt dat het volgen of ophouden van een ambulance grote gevolgen kan hebben voor de hulpverlening. ,,Als auto's geen ruimte maken kunnen we niet doorrijden of moeten we voortdurend remmen. Dat is zeer vervelend voor patiënten die gebaad zijn bij een vloeiende rit. Iedere beweging door remmen kan pijnlijk zijn", benadrukt Hiddes.

Wie geen voorrang verleent aan een hulpverleningsvoertuig riskeert een boete van 150 euro. Bumperkleven kost 180 tot 400 euro en kan leiden tot een rijontzegging van zes maanden.

Het KLPD, verantwoordelijk voor politietoezicht op de snelweg, komt direct in actie zodra een ambulancechauffeur meldt dat hij hinderlijk wordt gevolgd, aldus politiewoordvoerder Frans Zuiderhoek. Wie wordt betrapt krijgt een bon.




Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2008, 10:24:11
Goede zaak dat ze dat soort gasten gaan aanpakken.  O0


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2008, 12:01:45
ook een manier om te verantwoorden dat je je ambu vol met camera's hangt O0
tegen geweld tegen bumperkleven om achteruit te rijden als profcheck en controle op protocolair handelen in geval van klachten ::) ???
en zo zijn er nog vele redenen


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2008, 18:19:31
ik vind het een goede zaak. Pak die mensen maar aan! Levensgevaarlijk om een hulpverleningsvoertuig te volgen...
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2011, 15:51:56
Citaat
Ook komt het ook geregeld voor dat bestuurders welbewust minutenlang met hoge snelheid voor een ambulance uitrijden onder het mom dat ze geen ruimte kunnen maken.

Enige tijd geleden: A1-rit, reanimatie. Rijdt er een bedrijfswagen voor me, met open laadbak en allerlei materialen daarin. Hij had diverse kansen om even ruimte te maken (zij weggetjes, rotonde even rond rijden) maar in plaats daarvan gaf hij alleen maar gas. We draaien een drukke N-weg op, met tegemoet komend verkeer en ik had geen mogelijkheid meer om er voorbij te komen. Het leek een eeuwigheid te duren...dan denk ik: Waarom?!


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2011, 16:10:14
Voorrangsvoertuigen 'begeleiden' lijkt me rond uit onwenselijk en op zijn zachtst gezegd idioot, maar blijkbaar heb je van die figuren.

Op de snelweg zie ik weleens auto's achter een ambu aanrijden (al dan niet met ruime tot zeer ruime tussenafstand) dan is het voor de wet geen bumperkleven meer en art5 wordt ook lastig, want welk gevaar of hinder veroozaakt iemand dan? (anders dan de gepleegde feitelijke overtredingen dwz in iedergeval onnodig linksrijden en overschrijden vmax). Ik vind het verwerpelijk omdat je misbruik maakt van iemand anders zijn ellende.

Concreet de vraag: als iemand op bv de A4 op +- 100m achter de ambu sjeest, wat voor gevolgen heeft dat voor de chauf?
Freude am Fahren


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2011, 16:18:24
Voorrangsvoertuigen 'begeleiden' lijkt me rond uit onwenselijk en op zijn zachtst gezegd idioot, maar blijkbaar heb je van die figuren.

Op de snelweg zie ik weleens auto's achter een ambu aanrijden (al dan niet met ruime tot zeer ruime tussenafstand) dan is het voor de wet geen bumperkleven meer en art5 wordt ook lastig, want welk gevaar of hinder veroozaakt iemand dan? (anders dan de gepleegde feitelijke overtredingen dwz in iedergeval onnodig linksrijden en overschrijden vmax). Ik vind het verwerpelijk omdat je misbruik maakt van iemand anders zijn ellende.

Concreet de vraag: als iemand op bv de A4 op +- 100m achter de ambu sjeest, wat voor gevolgen heeft dat voor de chauf?

idd de snelheid maar zit er in de camera in de hoek ook een snelheidsmeter oid?
wat je ook bij wegmisbruikers ziet van eig. snelheid.
want ambu mag 20 kilometer per uur harder?
dus als je 20 opteld bij een boete komt daar volgens mij een best bedrag uitgerold waar door je ze wel afschrikt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2011, 16:19:24

Concreet de vraag: als iemand op bv de A4 op +- 100m achter de ambu sjeest, wat voor gevolgen heeft dat voor de chauf?

Tja, met zo'n afstandje..ik denk geen gevolgen voor de chauf. Hoogstens dat ie ook (naast alle overige verkeersdeelnemers) constant op z'n achtervolger moet gaan letten. (omdat het misschien fout kan gaan en mensen niet verwachten dat een personenwagen met dezelfde snelheid erachteraan hobbelt)

Ambulances van UMCG gaan met ingebouwde camera's bumperhufters aanpakken...

Ben benieuwd of hier al wel eens succes mee is geboekt..


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2011, 16:52:40
Ben benieuwd of hier al wel eens succes mee is geboekt..

Moet volgens mij bewijs technisch niet zo'n probleem zijn. Je maakt een Standaard concept aangifte hier voor(net als het winkeldiefstal formulier) en chauffeur en pleeg hoeven alleen even te krabbelen. Beelden mee aan de politie bestuurder/eigenaar uitnodigen voor het doen van een verklaring. En niks staat een succes volle vervolging in de weg. Mooiste wat er is, aangifte, getuige plus beelden. Ik zou willen dat elke zaak zo simpel was.


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2011, 19:28:14
Enorm goed initiatief, ben benieuwd hoe dit verder uitpakt  O0