Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?

Auteur Topic: Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?  (gelezen 21558 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 14 november 2008, 19:21:31
Hulpverleners van Nederland, in het kader van hoe red jij je thuisfront, dus hoe voorbereid is jouw thuisfront als jij moet werken bij een RAMP..

Op de website van Denk voor Uit staan een altijd belangrijke suggesties voor als die onverwachte ramp plaats vindt.

Een belangrijke aanbeveling is dat per persoon drie liter drinkwater per dag beschikbaar moeten zijn.
 (dus persoonlijke hygiene moet je schrappen!!!). Dus stel even dat die drie liter per persoon per dag even voldoende is..

Maar in een huishouden van drie personen betekend dat 9 liter drinkwater per dag * 3 dagen.. Dus je moet dus 27 liter opslaan.

Een ramp komt altijd onverwacht en een storing in de drinkwater voorziening komt dus net zo onverwacht!!

Dus mijn vraag is  ? Hoe zorg je dat jou thuisfront voldoende water heeft op het moment dat het er op aan komt..

Hoe bewaar jij die 27liter water per dag in je huis en hoe zorg je dat die altijd beschikbaar zijn?, zodat je bij die onverwachte ramp altijd die 27 liter beschikbaar is..

Kan Je zomaar een jerrycan vullen en die een paar weken in je kelder of zolder opslaan.  Dus je moet je jerrycans dan nog regelmatig verversen..?

Of heb je andere oplossingen bedacht ?  zoals 30 flessen 1 liter drinkwater kopen , en die houd je op voorraad en schoon door een fifo (first-in First Out) systeem ?

Hoe houd je de discipline vast om de voorraden te blijven controlleren ?

Ik heb geen pasklare antwoorden, wie denkt mee ?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2008, 19:33:53
Bij mij thuis staan 2 dozen met barleduc klaar (2 personen).... 2x 6 pakken 2 liter. Houdbaarheidsdatum ongeveer 2 jaar, dus volgend jaar een nieuwe doos kopen en de oude opmaken...  ;) Gewoon zorgen dat je altijd een aantal dozen op voorraad heb!


http://webwinkel.ah.nl/main/products/informatie.jsp?catacode=AH&itemno=97731


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2008, 20:11:22
Als het water kapot is, moeten we hier helaas aan de wijn.....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2008, 20:19:22
Palmpie
Dat lijkt me ook de meest simpele oplossing en relatief goedkoop en redelijk betrouwbaar.. Ik hoop dat meer mensen hierover hebben nagedacht ?

3 vragen ?

1. Waar bewaar je het ?, Op zolder of in de Kelder ?,   (Bij zware storm is me dak weg, en bij overstroming is me kelder vol..).
2. Wat is de omgevingstemparatuur, en dat zijn de bewaarvoorschriften van de fabrikant ? Dus ook in de winter of de zomer..
3. En hou zorg je dat je de houdbaarheids datum niet overschrijdt ?, Dus ben je het volgend jaar niet vergeten ?

@Alain,
Maar met kleine kids is wijn misschien niet meest handige oplossing., Zeker niet als jij opgeroepen bent voor hulp verlenen.  En je vriendin met je kids dronken thuis zitten..  ;D ;D ;D,  Kom je laat thuis, is net je dure wijntje op..  Ik weet niet wat erger is...  >:D

Hebben anderen ook nog andere oplossingen  ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 14 november 2008, 20:39:23
Palmpie
Dat lijkt me ook de meest simpele oplossing en relatief goedkoop en redelijk betrouwbaar.. Ik hoop dat meer mensen hierover hebben nagedacht ?

3 vragen ?

1. Waar bewaar je het ?, Op zolder of in de Kelder ?,   (Bij zware storm is me dak weg, en bij overstroming is me kelder vol..).

Op www.risicokaart.nl kan je zien hoeveel water er bij je voor de voordeur staat. Bij mij is ongeveer 0,5 meter. Als mijn dak eraf waait kan ik nog wel gewoon bij het drinkwater... Dat zal niet wegwaaien. Het staat dus gewoon in de voorraadkamer. Ook als het nat wordt is het nog gewoon drinkbaar.

Wat volgens veel belangrijker is is dat je het warm en droog kan houden als het dak eraf waait. Heb je regenkleding in huis? Je zal dan ergens anders naar toe moeten of in je woning moeten schuilen. Heb je een zeil / stuk plastic in huis? Heb je slaapzakken die waterdicht verpakt zijn? Heb je een alternatieve warmtebron in je huis om eten / soep / thee te verwarmen. Je kan nog zoveel pakken macroni in huis hebben maar als je dit niet kunt verwarmen houd het op...  ;)

Je moet het volgens mij net zo zien als minimalistisch naar de camping gaan.


Citaat
2. Wat is de omgevingstemparatuur, en dat zijn de bewaarvoorschriften van de fabrikant ? Dus ook in de winter of de zomer..

geen speciale voorschriften. wel natuurlijk vorst vrij.

Citaat


3. En hou zorg je dat je de houdbaarheids datum niet overschrijdt ?, Dus ben je het volgend jaar niet vergeten ?


per half jaar gaat er wel een doos doorheen. Dus zorgen dat je er drie in huis hebt (firs in, first out) en als de derde haast leeg is een nieuwe doos mee nemen uit de supermarkt.


Misschien nog een tip als je een noodpakket maakt: pak een zaklantaarn met leds op lithium batterijen in het pakket. Deze lopen niet snel leeg. De meeste worden voor 10 jaar gegarandeerd. Of er radio's zijn met lithium batterijen zou ik niet weten?

Zelf heb ik een olielamp met 6 liter brandstof klaar staan voor stroomstoringen...  ;)

http://www.amerikaantje.be/images/Artikels/stormlantaarn.jpg

Wordt het 's avonds toch nog gezellig..  :D ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 14 november 2008, 22:26:09
@palmpie

je kan wel zien welk vak jij uitoefent..  ;D, maar misschien gaan anderen je voorbeeld volgen !!!

heb je ook nog aan grijswater en een aggregaat gedacht ?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2008, 23:16:45
Wij hebben een aantal van die spa 6-packs van 1,5 liter. Verder heeft ieder gezinslid nog een klein rugzakje met slaapzakken, gereedschap, kaarsen, zaklampen, batterijen, brandertje, radio, eten, etcetera, etcetera...

Ook een tas met spullen in de auto voor als we vast staan..


Dus met ons komt het wel goed ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 14 november 2008, 23:29:52

Dus met ons komt het wel goed ;)

Als je op moment van een ramp thuis bent en / of je auto nog kan gebruiken wel ja.  ;D


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #8 Gepost op: 14 november 2008, 23:41:20
Als je op moment van een ramp thuis bent en / of je auto nog kan gebruiken wel ja.  ;D

Citaat
Hoe red jij je thuisfront ??  Hoe bewaar jij je Drinkwater ?
 ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 14 november 2008, 23:43:14
Dan moet je thuisfront ten tijde van de ramp thuis zitten.  ;)
Ik ben meer voorstander van je papieren, portemonnee, mobieltje altijd bij je hebben! Ik bedoel, al is er een grote overstroming, hoelang zal het dan duren voordat de overheid logistiek gezien de zaakjes op orde heeft? B.v. watervoorziening en voedselhulp? Ik red het wel een aantal dagen met de spulletjes die ik in m'n voorraadkastje heb. Staat altijd wel wat blikvoer, ook kaarsjes genoeg, zaklamp, goed gevulde ehbo-kist en warme kleding.

Wat voor ramp zou Nederland kunnen treffen die van zodanige omvang is dat je zou kunnen omkomen van honger of dorst? Atoombom? Grote aardbeving? Wateroverlast? Als je kinderen thuis hebt zitten kan ik me wel voorstellen dat je op narigheid voorbereid bent.