Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?

Auteur Topic: Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?  (gelezen 21559 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #40 Gepost op: 15 november 2008, 03:36:04
Nee.

Wijs mij een gebied aan in nederland waar ik langer dan een week kan ronddolen zonder ooit in een dorp of stad terecht te komen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #41 Gepost op: 15 november 2008, 03:38:38
DB verlaat Nederland nooit?

En bij een catastrofale gebeurtenis kan je heus een week ronddolen zonder ''gered'' te worden.

Nogmaals; zonder scenario is dit een beetje slappe ''discussie''. Ik denk ook iets groter geloof ik. De een denkt aan een stroomuitvalletje of een dijkje dat het begeeft, de ander aan oorlogstijd / NBC en survivalen.  ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #42 Gepost op: 15 november 2008, 07:36:02
DB verlaat Nederland nooit?

En bij een catastrofale gebeurtenis kan je heus een week ronddolen zonder ''gered'' te worden.

Nogmaals; zonder scenario is dit een beetje slappe ''discussie''. Ik denk ook iets groter geloof ik. De een denkt aan een stroomuitvalletje of een dijkje dat het begeeft, de ander aan oorlogstijd / NBC en survivalen.  ;D



@Dinges,

Ik ken het SAS survivalboek en nog vele andere survivalboek erg goed..  Echter als je nergens hebt voorbereid, of je kan niet bij je uitrusting komen..
Als je boek goed gelezen hebt, weet je dat je kans op overleven word vergroot als je snel kan aanpassen aan de situaties en dat je voorkomt dat in situaties komt waarbij je wapens nodig hebt..  Je snel verplaatsen door een gebied en confrontaties uit de weg gaan, en zorgen voor een schuilplaats waarbij je niet direct lastig gevallen word door aggressievelingen is dus slimmer..

Je zit waarschijnlijk nog in je jonge levensjaren, maar probeer nu eens uit te gaan dat jij een gezin met kinderen hebt, die zich zelf moet redden, waarbij hun stoere pappa anderen aan het redden is.. Dus je bent niet in de buurt van je thuisfront.. Dus je thuisfront is aangewezen op zichzelf en hoe je gezamenlijk heb voorbereid..

Als in de huidige noort-west europese situatie een ramp gebeurd, van dergelijke omvang, is je enige verdediging een adequate voorbereiding, en zorgen dat je uitrusting altijd klopt..  Het is daarom dat de overheid de actie denkvooruit heeft bedacht, omdat mensen zich bewust moeten zijn dat niet alles van de overheid komt..

Is jouw vriendin zo'n survivallaar dat ze zichzelf en haar kids een paar dagen zonder stroom en water en gas redden  of moet je daar eens met elkaar over hebben..   Of is ze zo'n type die op haar naaldhakjes en mooie jurkje zit te wachten tot de boodschappen thuis worden gebracht..

Dus heb jij met gezin, familie geliefden iets bedacht..   Heb je bedacht dat jij net op schiphol voor je werk kan zitten en je gezin jouw niet kan bereiken om te vragen wat ze hoe ze het water voor het flesje moet opwarmen, voor jouw babytje omdat de magnetron het niet doet ?

Weer je hoe je met elkaar weer in contact kan komen. Als het GSM en het telefoonnetwerk, en internet het niet doen ?

Misschien is dat natuurlijk te simpel voor je ? maar probeer dat maar eens in deze discussie op te lossen.. Dan help je niet alleen je zelf maar ook anderen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 15 november 2008, 11:38:47
@Dinges,

Ik ken het SAS survivalboek en nog vele andere survivalboek erg goed..  Echter als je nergens hebt voorbereid, of je kan niet bij je uitrusting komen..
Als je boek goed gelezen hebt, weet je dat je kans op overleven word vergroot als je snel kan aanpassen aan de situaties en dat je voorkomt dat in situaties komt waarbij je wapens nodig hebt..  Je snel verplaatsen door een gebied en confrontaties uit de weg gaan, en zorgen voor een schuilplaats waarbij je niet direct lastig gevallen word door aggressievelingen is dus slimmer..

Je zit waarschijnlijk nog in je jonge levensjaren, maar probeer nu eens uit te gaan dat jij een gezin met kinderen hebt, die zich zelf moet redden, waarbij hun stoere pappa anderen aan het redden is.. Dus je bent niet in de buurt van je thuisfront.. Dus je thuisfront is aangewezen op zichzelf en hoe je gezamenlijk heb voorbereid..

Als in de huidige noort-west europese situatie een ramp gebeurd, van dergelijke omvang, is je enige verdediging een adequate voorbereiding, en zorgen dat je uitrusting altijd klopt..  Het is daarom dat de overheid de actie denkvooruit heeft bedacht, omdat mensen zich bewust moeten zijn dat niet alles van de overheid komt..

Is jouw vriendin zo'n survivallaar dat ze zichzelf en haar kids een paar dagen zonder stroom en water en gas redden  of moet je daar eens met elkaar over hebben..   Of is ze zo'n type die op haar naaldhakjes en mooie jurkje zit te wachten tot de boodschappen thuis worden gebracht..

Dus heb jij met gezin, familie geliefden iets bedacht..   Heb je bedacht dat jij net op schiphol voor je werk kan zitten en je gezin jouw niet kan bereiken om te vragen wat ze hoe ze het water voor het flesje moet opwarmen, voor jouw babytje omdat de magnetron het niet doet ?

Weer je hoe je met elkaar weer in contact kan komen. Als het GSM en het telefoonnetwerk, en internet het niet doen ?

Misschien is dat natuurlijk te simpel voor je ? maar probeer dat maar eens in deze discussie op te lossen.. Dan help je niet alleen je zelf maar ook anderen.




Ik denk dat rescue een hekel punt aansnijd. Als er in jouw woongebied een grote catastrofe plaatsvindt... ga je dan hulpverlenen of ga je eerst zorgen voor je gezin...  ::) ??? Ik vermoed dat het merendeel van de HV'ers kiest voor het eerst in veiligheid brengen / helpen van je eigen gezin... De hulpverlening kan op papier (en bij oefeningen...) zo goed geregeld zijn maar met deze factor wordt volgens mij in geen enkel plan rekening gehouden. Volgens mij moet je het zien als uitval van de regionale meldkamer, de buur / andere regio neemt de taak over. Volgens mij moet je dit ook doen voor rampen als grootschalige overstromingen.

@dinges: zoals andere leden al aangaven is blind staren op een specifiek incident je vals voorbereiden. Je kan of een schuilscenario hebben bijvoorbeeld bij plotselinge overstromingen, gaswolk en nucleair incident of een vluchtscenario bijvoorbeeld bij aangekondigde overstroming, stroomstoring, oproer, je huis stort in tijdens een overstroming, vluchten te voet en vluchten met een auto (altijd voldoende benzine in je auto?).

Je zal dus een basis voorraad moeten hebben die je als je moet vluchten mee kan nemen in een rugzak. Je bent dan meestal in het uiterste geval beperkt tot 15-20 kg per persoon (is al erg veel voor een niet getraind persoon). Mijn vluchtlijstje zou bestaan uit:

- voorraad water voor een dag
- waterzuiveringsmiddelen
- slaapzak voor lage temperaturen
- lichtgewicht slaapmatje
- tentje
- stuk afdek zeil
- 20 meter 8 mm gevlochten touw
- zakmes met meerdere functies (o.a. blikopener)
- dolkmes met groot lemmet
- lucifers
- vuurstarter (magnesiumstick)
- zaklamp op led's
- flitsbaken
- radio
- PMR portofoon voor onderling contact buiten gezichtsveld
- reserve batterijen (voor ieder apparaat één extra set)
- stevige, waterdichte, loopschoenen
- regenkleding
- waterdichte, ademende, jas
- reservekleding, dubbel waterdicht verpakt
- muts
- veiligheidsvest
- voedsel (één pansmaaltijden)
- lichtgewicht brander (esbit)
- twee lichtgewicht pannen
- cup a soup
- zout
- bouillonblokjes
- snoeprepen
- EHBO kit
- paracetamol
- landkaart van Nederland
- kompas
- aludeken
- vuilniszakken
- duc tape
- seinspiegel (ook te gebruiken als gewone spiegel)
- watervaste merkstift

Voor het schuilprincipe zou ik dit uitbreiden naar:
- watervoorraad voor minimaal 3 dagen
- kooktoestel op gasfles
- voedsel voor minimaal een week dat je buiten de koelkast kan bewaren
- waterdichte (zuurkool) ton
- extra touw
- extra zeilen om (deel van) de woning waterdicht te maken bij kapot dak / ramen
- koevoet
- verrekijker


Je moet trouwens niet over een ramp praten maar over een crisis! Bij een ramp overleven we nog wel en is de overheid in staat om binnen korte tijd zaken te regelen... ;)
http://www.wweni.nl/pagina.html?id=18168
Citaat
(...)

1. Wat is een ramp?
Een ramp veroorzaakt een ernstige verstoring van de openbare veiligheid. Het gaat meestal om een eenmalige, korte en hevige gebeurtenis op één plek. Een ramp bedreigt of schaadt het leven of de gezondheid van veel mensen. Ook kan een ramp het milieu schaden of grote materiële schade veroorzaken.

(...)

2. Wat is een crisis?
Bij een crisis gaat het meestal om een serie gebeurtenissen of rampen. Zij treft vaak een groot gebied en vraagt om een zware bestuurlijke coördinatie waarin maatregelen om de crisis te beheersen (bijvoorbeeld het afzetten of isolatie van een groot gebied, grootschalige evacuatie en noodopvang) en de voorlichting te coördineren. Een crisis tast de economie of de openbare orde ernstig aan. Of leidt, zoals het Nationaal handboek crisisbesluitvorming (NHC) vermeldt, tot 'een ernstige verstoring van de basisstructuren, dan wel aantasting van de fundamentele waarden en normen van het maatschappelijk systeem'. Het NHC is hét handboek van het Rijk voor de coördinatie van crisisbeheersing op rijksniveau. Het bevat afspraken om de besluitvorming bij crises af te stemmen.
Voorbeelden van crisis zijn de MKZ-crisis, de gevolgen van de nucleaire ramp in Tsjernobyl en, ondanks de naam, de Watersnoodramp. Bij de Watersnoodramp in 1953 braken op verschillende plekken in Zuidwest-Nederland dijken (onder andere in Kruiningen, Kortgene en Oude Tongen) door. Deze crisis legde in een groot gebied de basisstructuren van het maatschappelijk systeem plat, kostte 1835 mensen het leven, ruim 7 procent van Nederland werd er door getroffen en de materiële schade beliep bijna 700 miljoen euro. Door de ramp in Tsjernobyl in april 1986 vielen in Nederland geen slachtoffers, maar wel werd een deel van onder meer de spinazieoogst vernietigd. Daarmee had de ramp in de Sovjet-Unie in Nederland ernstige economische gevolgen. Een grote elektriciteitsstoring, een ernstige droogte of bijvoorbeeld een grote uitbraak van legionella (zoals in 1999 in Bovenkarspel) kan, ongeacht het aantal slachtoffers, als crisis worden bestempeld.
(...)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #44 Gepost op: 15 november 2008, 16:05:40
Palmpie:

Hele mooie lijst! O0
Doe mij een lol en weeg alles eens.
Ben benieuwd op hoeveel kilo je komt.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #45 Gepost op: 15 november 2008, 16:25:22
Palmpie:

Hele mooie lijst! O0
Doe mij een lol en weeg alles eens.
Ben benieuwd op hoeveel kilo je komt.

Zo'n rugzak? bij mij 12-13 kilo voor 3 dagen ;) En ja..dat is niet voor iedereen goed te doen, dus je zal het aan moeten passen aan wat je zelf kunt (of natuurlijk een beetje conditie opbouwen..


Wel leuk dat deze topic er is, aangezien survival enzo toch wel mijn hobby/interesse is :D
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 15 november 2008, 16:40:48
Zo'n rugzak? bij mij 12-13 kilo voor 3 dagen ;) En ja..dat is niet voor iedereen goed te doen, dus je zal het aan moeten passen aan wat je zelf kunt (of natuurlijk een beetje conditie opbouwen..


Wel leuk dat deze topic er is, aangezien survival enzo toch wel mijn hobby/interesse is :D

Is dat inclusief het water ?,  3 liter per dag, dus dat al 9 liter meenemen.. is dus 9 kilo.. Of denk je dat je met waterzuiverings middelen je het redt ?

Denk even aan een overstroming, er liggen kadavers in het water, diverse vervuilde middelen.    Survivalen in overstromingsgebied is toch net ff anders dan survivalen tijdens een hike tocht..  In februari organiseren we een training bij ons in de omgeving, om twee dagen te overleven in waterrijke gebieden, zonder een uitgebreide logistieke aanvoer..  Misschien iets voor de mensen die dat willen proberen ? ;-D


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #47 Gepost op: 15 november 2008, 16:45:23
Is dat inclusief het water ?,  3 liter per dag, dus dat al 9 liter meenemen.. is dus 9 kilo.. Of denk je dat je met waterzuiverings middelen je het redt ?

Denk even aan een overstroming, er liggen kadavers in het water, diverse vervuilde middelen.    Survivalen in overstromingsgebied is toch net ff anders dan survivalen tijdens een hike tocht..  In februari organiseren we een training bij ons in de omgeving, om twee dagen te overleven in waterrijke gebieden, zonder een uitgebreide logistieke aanvoer..  Misschien iets voor de mensen die dat willen proberen ? ;-D

Dat is inclusief 3 liter water.. Genoeg voor 1 dag, daarna ga ik het aanvullen en heb hiervoor de nodige waterzuiveringsmiddelen en platypus-zakken bij. Hierbij zit dus niet de thuisvoorraad he, dit is puur voor als we te voet weg moeten komen en de auto geen optie is.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #48 Gepost op: 15 november 2008, 16:48:11
Is dat inclusief het water ?,  3 liter per dag, dus dat al 9 liter meenemen.. is dus 9 kilo.. Of denk je dat je met waterzuiverings middelen je het redt ?

Denk even aan een overstroming, er liggen kadavers in het water, diverse vervuilde middelen.    Survivalen in overstromingsgebied is toch net ff anders dan survivalen tijdens een hike tocht..  In februari organiseren we een training bij ons in de omgeving, om twee dagen te overleven in waterrijke gebieden, zonder een uitgebreide logistieke aanvoer..  Misschien iets voor de mensen die dat willen proberen ? ;-D

Je kunt niet voor 3 dagen water mee nemen + spullen.... Dit is een heel handig tooltje: http://www.miox.com/products/category/C12/  ;) Kost wat (valt relatief mee) maar dan heb je ook wat! Ik denk dat je hier ook het HV personeel mee moet uitrusten als je ze het gebied in stuurt. Even je veldfles vullen met gefilterd water en daarna dit er in doen en 30 minuten later heb je drinkwater!  :)


137 euro
http://www.futurumshop.nl/product/6074-5019-N0802/msr-waterzuivering-miox-purifier-with-batteries.phtml#reviews_customers


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #49 Gepost op: 15 november 2008, 18:12:42
Citaat
@Dinges,

Ik ken het SAS survivalboek en nog vele andere survivalboek erg goed..  Echter als je nergens hebt voorbereid, of je kan niet bij je uitrusting komen..
Als je boek goed gelezen hebt, weet je dat je kans op overleven word vergroot als je snel kan aanpassen aan de situaties en dat je voorkomt dat in situaties komt waarbij je wapens nodig hebt..  Je snel verplaatsen door een gebied en confrontaties uit de weg gaan, en zorgen voor een schuilplaats waarbij je niet direct lastig gevallen word door aggressievelingen is dus slimmer..

Je zit waarschijnlijk nog in je jonge levensjaren, maar probeer nu eens uit te gaan dat jij een gezin met kinderen hebt, die zich zelf moet redden, waarbij hun stoere pappa anderen aan het redden is.. Dus je bent niet in de buurt van je thuisfront.. Dus je thuisfront is aangewezen op zichzelf en hoe je gezamenlijk heb voorbereid..

Als in de huidige noort-west europese situatie een ramp gebeurd, van dergelijke omvang, is je enige verdediging een adequate voorbereiding, en zorgen dat je uitrusting altijd klopt..  Het is daarom dat de overheid de actie denkvooruit heeft bedacht, omdat mensen zich bewust moeten zijn dat niet alles van de overheid komt..

Is jouw vriendin zo'n survivallaar dat ze zichzelf en haar kids een paar dagen zonder stroom en water en gas redden  of moet je daar eens met elkaar over hebben..   Of is ze zo'n type die op haar naaldhakjes en mooie jurkje zit te wachten tot de boodschappen thuis worden gebracht..

Dus heb jij met gezin, familie geliefden iets bedacht..   Heb je bedacht dat jij net op schiphol voor je werk kan zitten en je gezin jouw niet kan bereiken om te vragen wat ze hoe ze het water voor het flesje moet opwarmen, voor jouw babytje omdat de magnetron het niet doet ?

Weer je hoe je met elkaar weer in contact kan komen. Als het GSM en het telefoonnetwerk, en internet het niet doen ?

Misschien is dat natuurlijk te simpel voor je ? maar probeer dat maar eens in deze discussie op te lossen.. Dan help je niet alleen je zelf maar ook anderen.


Als je kinderen thuis hebt zitten kan ik me wel voorstellen dat je op narigheid voorbereid bent.

Ik sluit me volledig bij je aan. Echter als er echt wat aan de hand is, worden ook wij ingezet. Met natuurrampen wat minder snel. Ik zorg dat ik mijn eigen plan trek. Nee, dat is niet te moeilijk voor me. Mijn lijstje komt aardig overeen met die van jullie, die ik tegen die tijd heus samenstel. Met name een gasstelletje lijkt mij onmisbaar. En ja in geval van nood kan ik in contact komen met het thuisfront, als alle burgerlijnen plat liggen. ICE (In Case of Emergency) wordt dat voor mij gedaan, als het goed is.  Mocht dat niet lukken heb ik nog een andere optie.

Citaat
Je snel verplaatsen door een gebied en confrontaties uit de weg gaan, en zorgen voor een schuilplaats waarbij je niet direct lastig gevallen word door aggressievelingen is dus slimmer..

In stedelijk gebied waar paniek heerst? Begrijp me goed, ik ben totaal geen wapenfreak, maar als ik er dan 1 bij me draag en het kan mijn leven en dat van m'n gezin redden, so be it.

Citaat
Het is daarom dat de overheid de actie denkvooruit heeft bedacht, omdat mensen zich bewust moeten zijn dat niet alles van de overheid komt..

Geloof me, ik denk continu vooruit. Misschien soms zelfs te ver vooruit.

Citaat
Is jouw vriendin zo'n survivallaar dat ze zichzelf en haar kids een paar dagen zonder stroom en water en gas redden  of moet je daar eens met elkaar over hebben..   Of is ze zo'n type die op haar naaldhakjes en mooie jurkje zit te wachten tot de boodschappen thuis worden gebracht..

Meer eerstgenoemde.  ;D Maar ik moet oppassen met wat ik over haar zeg anders slaat ze me in elkaar.  ;D