Dienstwapen dragen buiten diensttijd?

Auteur Topic: Dienstwapen dragen buiten diensttijd?  (gelezen 8394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Gepost op: 14 december 2008, 12:41:10
Waarheid is hard.
Toch een klein vraagje.
In Nederland mag een agent(e) buiten dienst toch niet een (dienst)wapen dragen in tegenstelling tot V.S. ?

mvg,
Chris




Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2008, 00:00:12
Waarheid is hard.
Toch een klein vraagje.
In Nederland mag een agent(e) buiten dienst toch niet een (dienst)wapen dragen in tegenstelling tot V.S. ?

mvg,
Chris
Een agenten buiten dienst? Wat bedoel je, na de werktijden of??


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2008, 14:02:55
Waarheid is hard.
Toch een klein vraagje.
In Nederland mag een agent(e) buiten dienst toch niet een (dienst)wapen dragen in tegenstelling tot V.S. ?

mvg,
Chris

Dat mag wel, denk maar eens aan mensen die piket draaien. Of de volgende dag een schiet teost moeten doen enz.

mvg
Mike


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2008, 15:33:10
Het dragen van het dienstwapen buiten werktijd is in nederland als niet wenselijk geacht. Dit natuurlijk met uitzondering. Piket diensten zijn hiervan uitgezonderd en hebben in 99 van de 100% een wapenkluis thuis....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


112Duiven

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2008, 19:27:38
nou ik denk dat ze allemaal een wapenkluis hebben, want dat is verplicht


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2008, 21:01:27
nou ik denk dat ze allemaal een wapenkluis hebben, want dat is verplicht

99% van de gevallen wel. Er zijn ook zogenaamde gun-locks, een soort slot wat door de beugel van je wapen heen gaat,  zodat je de trekker niet kunt overhalen  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #6 Gepost op: 15 december 2008, 21:09:17
Een agenten buiten dienst? Wat bedoel je, na de werktijden of??

Gewoon vrije tijd, je bent op een dag vrij en neemt je wapen mee bij het boodschappen doen bv., dat bedoelde ik sorry.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 15 december 2008, 22:44:29
Gewoon vrije tijd, je bent op een dag vrij en neemt je wapen mee bij het boodschappen doen bv., dat bedoelde ik sorry.
Als je piket heb zul je wel moeten. ME moet als ze gepiept worden  binnen een uur(in amsterdam) op de opkomst plaats zijn.

Ik weet niet hoe het in andere regio's geregeld is maar in Amsterdam hebben alle vuurwapen dragende collega's  een kluis gekregen voor thuis.

mvg
Mike


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 15 december 2008, 23:26:57
Even afgesplitst
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


KMarbiker

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 17 december 2008, 02:09:56
Dat hangt er allemaal sterk vanaf wat je verstaat onder het dragen van een vuurwapen. De meeste reacties hierboven duiden meer op het thuis hebben van een vuurwapen, en dat is m.i. iets ander dan het dragen van een wapen in vrije tijd. Er zijn functies bij de politie en de KMar waarbij je je wapen mee naar huis mag nemen. Kan zijn door een piket regeling, maar dat kan ook zijn als je regelmatig je dienst aanvangt op locaties waar geen wapens voorhanden zijn. Deze personen mogen hun wapen mee naar huis nemen, maar zullen daar dan uitdrukkelijk toestemming voor moeten hebben, en hun wapen veilig moeten kunnen opbergen.

Gewoon vrije tijd, je bent op een dag vrij en neemt je wapen mee bij het boodschappen doen bv., dat bedoelde ik sorry.

Ik ga er vanuit (en ik hoop), dat je op deze vraag zelf het antwoord wel kan verzinnen.