aderlatingen

Auteur Topic: aderlatingen  (gelezen 12168 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2004, 14:09:43
Een aantal keren heb ik op een afdeling interne geneeskunde meegemaakt dat er aderlating werd uitgevoerd i.v.m. ijzerstapeling in het bloed. wel een bloedige affaire...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2004, 16:39:22
Joffry, wordt de patiënt dan even 'weggemaakt'? En waar wordt dat dan gedaan, in de OK?

Christian


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2004, 21:25:00
nee hoor, patiënt is gewoon bij.

Ik heb bij de patiënt een venflon ingebracht (infuus naald) en je hebt dan speciale zakjes om het bloed in op te vangen


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2004, 22:58:37
Waar is dan die bloederige affaire?

Christian


Paul SEH

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2004, 17:36:30
Welke bloederige affaire ??? ??? ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2004, 18:50:57
Een aantal keren heb ik op een afdeling interne geneeskunde meegemaakt dat er aderlating werd uitgevoerd i.v.m. ijzerstapeling in het bloed. wel een bloedige affaire...

En waar wordt dat dan gedaan, in de OK?

Christian

Blijven lezen Paul!!! ;)
Welke bloederige affaire ??? ??? ???

Henk


Paul SEH

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2004, 22:32:38
Wat was er nu zo bloederig aan. Naaldje steken, slangetje met zakje eraan en klaar is kees. Wat is daar nu zo bloederig aan? ??? ??? ???
Kan gewoon op de poli gedaan worden. Is het zelfde als bloeddonor. Is dus niets bloedrigs aan.  8)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #27 Gepost op: 24 januari 2004, 10:50:14
Wat was er nu zo bloederig aan. Naaldje steken, Kan gewoon op de poli gedaan worden. Is het zelfde als bloeddonor. Is dus niets bloedrigs aan.  8)

Hoe moet ik dat weten? Als ik het verhaal van Joffry zo lees, dan stel ik me voor dat het bloed overal spuit. ::)
Maar je hebt me uit de brand geholpen! Thanks! :D

Christian


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #28 Gepost op: 24 januari 2004, 22:40:11
Bij decompensatio cordis. Als 'laatste redmiddel' of eigenlijk meer als verlichting. Druk wat omlaag brengen zodat het hart niet meer zo'n enorme druk hoeft te overwinnen om nog wat bloed rond te krijgen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2004, 12:12:50
Klein grapje ja, geen bloedeRIge affaire maar bloeDIge, klein nuanceverschilletje.
Tegenwoordig is het geen bloedeRIge affaire meer, omdat er gelukkkig mooie opvangsystemen bedacht zijn in onze 20-e eeuw. In de 17 en 18 eeuw wel toen het aderlaten gebruikt werd als een universele probleemoplosser voor allerlei lichamelijke klachten, die inderdaad niet door de aderlating werden opgelost. Door de anemie (tekort aan rode bloedlichaampjes) die ontstond kregen sommige patienten zelfs een acuut hartinfarct of andere problemen  :-\ . En inderdaad, bij de patient die toevallig decompensatio cordis of een astma cardiale had, kon dan wat verbetering ontstaan door een minder grote arbeid van het hart, er hoefde immers minder bloed rondgepompt te worden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod