Alcohol op het water (afgeleid uit het reddingvestentopic)

Auteur Topic: Alcohol op het water (afgeleid uit het reddingvestentopic)  (gelezen 3379 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Gepost op: 26 december 2008, 01:17:55
Ik heb er maar even een nieuw topic van gemaakt, zat er even wat naar te kijken en het liep wat uit de hand qua tekst en on-topic zijn.....


Kun je dit wettelijk onderbouwen?  Je mag ladderzat op je stoel gaan zitten, zelfs met je sleutel in het contact ''met het contact aan'' voor de radio (of de kachel) ... Je bestuurd namelijk geen voertuig, pas als je bestuurdershandelingen gaat verrichten, ben je strafbaar.

In ieder geval, ik ben het er wel mee eens om de reddingsvesten te verplichten maar laten we eerst maar eens zorgen dat een ieder die werkt op het water of bij het water een reddingsvest draagt (voordat de particulieren aan bod komen).
Je bent niet strafbaar, maar ze kunnen je wel een rijverbod opleggen uiteraard ;) Als je daarna gaat rijden levert het dus 2 misdrijven op ipv 1.....

Indien aannemelijk is dat je zou kunnen gaan rijden onder invloed -een intentie daartoe hebt- is het strafbaar. De intentie tot het plegen van een strafbaar feit is tegenwoordig al strafbaar. Een jongen met een steen is zijn hand tijdens een demonstratie is bv al strafbaar.

Er bestaat een gerede kans dat je -als je ergens voor anker ligt- je de boot zal moeten verplaatsen.

*****
Henk

http://books.google.nl/books?id=XizBjmz8jGIC&pg=PA299&dq=aanstaltenmaker#PPA298,M1 zie vanaf bladzijde 298 voor de jurisprudentie op het gebied van alcohol en wel of niet bestuurder zijn.... veel hangt dus af van de omstandigheden...... maar bijvoorbeeld de handrem lossen is al wel bestuurder zijn....

vanaf bladzijde 308 gaat het over scheepvaart....




Citaat van: scheepvaartverkeerswet art 27
2 Het is degene die op een scheepvaartweg een varend schip voert of stuurt, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer adviseert over de te voeren navigatie, verboden dit te doen, na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a.
het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan driehonderdvijftig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht;
b.
het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,8 milligram alcohol per milliliter bloed.
Dus: als je een schip bestuurd mag je niet meer gedronken hebben als hierboven is aangegeven.....


Artikel 28 staat dan in het 1e en 2e lid dat je medewerking moet verlenen aan politie/KMar etc voor het uitvoeren van een voorlopig ademonderzoek (blazen). Dat geldt dus ook voor degenen die ergens voor anker liggen en de opsporingsambtenaar kan aannemelijk maken dat je zou kunnen/moeten wegvaren...


Citaat van: Scheepvaartverkeerswet art 28a
3.
Het eerste en tweede lid zijn van overeenkomstige toepassing op degene die aanstalten maakt een schip dat op een scheepvaartweg voor vertrek gereed ligt, te gaan voeren of sturen, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie te gaan adviseren, indien de opsporingsambtenaar redelijkerwijs kan aannemen dat dit voeren, sturen of adviseren zal leiden tot handelen in strijd met artikel 27, eerste of tweede lid.

 en als ik dan de definitie van "scheepvaartweg" erbij pak:

Citaat van: Scheepvaartverkeerswet art 1 lid 1
d.   
scheepvaartwegen: voor het openbaar scheepvaartverkeer openstaande binnenwateren en de Nederlandse territoriale zee, daaronder begrepen de daarin aanwezige waterstaatswerken;
Is dat dus vrij ruim gedefinieerd .....

Daarna staat er nog iets over wat men dan kan doen als je alleen voor anker ligt:

Artikel 29

Citaat van: Scheepvaartverkeerswet art 29
1.
Een opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering kan, indien hij een ernstige verdenking heeft dat degene die op een scheepvaartweg een varend schip voert of stuurt, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie adviseert, handelt in strijd met artikel 27, eerste, tweede of vierde lid, aan die persoon een verbod opleggen op een scheepvaartweg een varend schip te voeren of te sturen, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie te adviseren, voor de tijd gedurende welke hij verwacht dat deze toestand zal voortduren tot ten hoogste vierentwintig uren.
2.
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op degene die aanstalten maakt een schip dat op een scheepvaartweg voor vertrek gereed ligt, te voeren of te sturen, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie te adviseren, indien de opsporingsambtenaar ernstige reden heeft om aan te nemen dat dit voeren, sturen of adviseren zal leiden tot handelen in strijd met artikel 27, eerste of tweede lid.
3.
Het is degene aan wie een verbod op grond van dit artikel is opgelegd, gedurende de tijd waarvoor het verbod geldt, verboden op een scheepvaartweg een varend schip te voeren of te sturen, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie te adviseren.
4.
Degene aan wie een verbod op grond van dit artikel is opgelegd, is verplicht de bevelen die door de opsporingsambtenaar worden gegeven voor de uitvoering van het verbod op te volgen.

Dus een vaarverbod opleggen kan, alleen "voor vertrek gereed" is natuurlijk een term die behoorlijk open staat voor discussie/jurisprudentie.  Verder, voor zover ik nu kan zien (ik heb alleen de wetteksten gelezen) is het verder dus niet strafbaar om dronken op een aangemeerde/voor anker liggende boot kapitein te zijn.....


-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 26 december 2008, 02:36:18
Zeker jvo, sinds dit jaar (2008) is de rechter in het kader van de terroristme wetgeving steeds meer bij machte en bereid om ook een voornemen (plannen/voorbereidend handelen) tot het plegen van een strafbaar feit te berechten. Deze terroristmewetgeving heeft zijn weerslag in de hele rechtspraak en leidt ook in de praktijk tot steeds meer veroordelingen op basis van het "voorhanden hebben" de "intentie te hebben" en zelfs "mogelijk gebruikt kunnen worden ter..." .

Hoewel op zich natuurlijk een aantasting van de vrijheid en de democratie in mijn ogen, de praktijk is nu eenmaal zo. Samir A is moeilijk te veroordelen zonder ombuiging van de beperking dat slechts een mogelijke veroordeling volgt na het feitelijk plegen van een strafbaar feit.

Ik stel even dat een schip voor anker, gereed moet zijn voor vertrek. Hoe anders kun je aan de verplichting naar iemand in nood toe te varen voldoen?

Henk


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 26 december 2008, 11:54:05


Ik stel even dat een schip voor anker, gereed moet zijn voor vertrek. Hoe anders kun je aan de verplichting naar iemand in nood toe te varen voldoen?

Henk


Dan moet je dus inderdaad nuchter zijn, of je kunt een vaarverbod opgelegd krijgen... een veroordeling voor (poging tot) dronken varen zit er niet in dan volgens mij....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 27 december 2008, 22:00:00

Er bestaat een gerede kans dat je -als je ergens voor anker ligt- je de boot zal moeten verplaatsen.


En dat is nu net wat ik niet met je eens ben: als ik als pleziervaartschip voor anker lig, buiten het vaarwater, ben ik geen deelnemer meer aan het scheepvaartverkeer. Als ik dan een gezellige bbq heb, met een drankje erbij, dan ga ik echt nergens meer heen! Als ik ergens anker heb ik meestal de intentie om daar te blijven en niet om tussentijds te gaan verkassen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2008, 12:30:32
En dan zie je een eindje verderop nog net met je dronken kop een zeilbootje omslaan, met twee jonge kinderen er in. Ojé, ze hebben geen zwemvest aan! Ze waren waarschijnlijk dus niet van plan geweest om te slaan en hadden ook geen tijd gehad er snel een aan te trekken.
Ze klimmen met moeite op de romp van hun zeilbootje en zwaaien om hulp. Je pakt natuurlijk meteen je telefoon en belt 112. Daarna wacht je op de gealarmeerde reddingsboot en hoopt maar dat ie er snel is!  :o

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #5 Gepost op: 28 december 2008, 13:33:25
Het antwoord is...........goed.