sigma

Auteur Topic: sigma  (gelezen 3513 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wilco

  • Gast
Gepost op: 2 januari 2004, 13:09:58
waarom is het van belang om teorie uit je hoofd te leren terwel je het in praktijk beter kan dan op papier
ik bedoel hier mee te zeggen ik doe nu deze opleiding en ben gezakt voor tehorie maar ik heb geholpen bij een erstig ongeval en de ambupleeg zei nou je doet het perfect maar op papier bak ik er niks van dus wat heb je er aan om tehorie te leren terwel je het in praktijk het wel kan




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2004, 14:57:39
Ik denk dat je het één nodig hebt voor het ander...

Christian


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2004, 16:56:27
de meeste ambu pleegen en chauffeur praten veel latijns
en je moet ook wel weten hoe  medische apparatuur werkt en wat de benamingen er van zijn...
je hebt het theoretische gedeelte echt wel nodig...
het is wel rot voor je dat je gezakt bent...
maar je hebt nog een her...goed leren..en dan kom je er wel


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2004, 18:13:50
waarom is het van belang om teorie uit je hoofd te leren terwel je het in praktijk beter kan dan op papier
ik bedoel hier mee te zeggen ik doe nu deze opleiding en ben gezakt voor tehorie maar ik heb geholpen bij een erstig ongeval en de ambupleeg zei nou je doet het perfect maar op papier bak ik er niks van dus wat heb je er aan om tehorie te leren terwel je het in praktijk het wel kan
In de praktijk breng je de theorie tot leven. Zo zeg ik het altijd. Als je de theorie niet kent kun je niet goed functioneren in de praktijk. Ik zou zeggen, trek nog eens even wat tijd uit om te leren en veel succes met de hertoets. En dat je het perfect deed bij het assisteren van de ernstig ongeval wil toch wel zeggen dat je wat van de theorie afweet  ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2004, 18:40:33
Het klinkt wellicht raar maar een praktijkdocent heeft het mij altijd gezegd en ook tijdens een post HBO opleiding Kwaliteit in zorg werd het verteld:
Je kunt een ieder altijd een truc leren, maar je moet ook weten waarom je het doet. Zodoende weet je ook wat er fout kan gaan en wat je dan moet doen


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2004, 22:45:47
de meeste ambu pleegen en chauffeur praten veel latijns
en je moet ook wel weten hoe  medische apparatuur werkt en wat de benamingen er van zijn...
je hebt het theoretische gedeelte echt wel nodig...
het is wel rot voor je dat je gezakt bent...
maar je hebt nog een her...goed leren..en dan kom je er wel

Nou, dat Latijn praten valt wel mee hoor, we kunnen ons taalgebruik altijd aanpassen aan de doelgroep ;D Het is echt niet de bedoeling dat de SIGMA/HOC-cursus een latijnse les wordt, maar begrijpen hoe, wat en waarom er gehandeld wordt tijdens de zorgverlening is natuurlijk altijd handig voor het sigma-lid. ;)  en ook voor het ambu-team.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2004, 15:20:15
Ik vind het te veel gevraagd als onder rampenomstadigheden van de ambu mensen verwacht wordt dat zij tweetalig zijn  ;D


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2004, 16:14:59
maar het is wel erg handig als er wordt gezegt.
wat een wat een injectie subcutaan is ???
of wat intraveneus injectie is ???
of wat een saturatie van een slachtoffer is
of als een pleeg tegen jou zegt...of het slachtoffer
last heeft van z`n thorax..en of er iets in z`n trachea zit ???
en wat asystolie is ???
en wat een systolische en diastolische druk is.... ???
dit zijn woorden die er bij ons worden in-ge-hamert
en in deze termen praten wij wel dus... ;D

ik weet niet hoe andere sigma teams het doen????


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2004, 18:29:29
Ik ben best wel dom ( :P) dus heb ik een boekje gekocht waar ik alle afkortingen inschrijf. Dus als ik iets ff niet weet, spiek ik in dat boekje en weet ik het. Natuurlijk kan ik het ook vragen aan de opdrachtgever, maar dat wil je niet altijd.
En is het een schande om even iets op te zoeken?

Christian


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2004, 18:58:51
Ik heb gelukkig een kleine voorsprong omdat we die woorden ook op school gebruiken.  8)