Blijven drijven met bluskleding

Auteur Topic: Blijven drijven met bluskleding  (gelezen 1986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Gepost op: 7 januari 2009, 22:06:54
En nog even voor alle duidelijkheid: op onderstaande foto van www.brandweeraalsmeer.web-log.nl is goed te zien dat de bemanning zwemvesten draagt. Merk op dat er voor de meevarende ambulancebemanning ook vesten aan boord zijn!



Wij in Dordrecht hebben dit vorig jaar nog getest en de resultaten bij ons waren anders dan verwacht.
We zijn compleet gekleed in uitruk kleding te water gegaan, dus incl ademlucht op en zonder wat te doen dreven we na 20 minuten nog aan het oppervlak en was toen nog vrijwel onmogelijk om naar beneden te zwemmen.
Na 20 minuten zijn we uit het water gegaan en dan valt op hoe zwaar je pak is geworden door het water.
Direct daarna zelfde gedaan maar nu zonder ademluchtfles, dus wel in uitrukpak incl helm en ondanks het al natte pak bleven we aan het oppervlak en zelfs nu kwam je vrijwel niet naar de bodem, hoe je dat ook probeerde.
We hebben deze testen gedaan in een buiten zwembad en na aanleiding van de uitrukken met de blusboor Zuid-Holland die we hier hebben.

Ik denk overigens dat het wel uitmaakt welke pakken men in het korps gebruik, de uitkomst die we hier hadden kunnen elders wel eens geheel anders zijn natuurlijk.
Hoe dan ook, het was een aparte ervaring en iedereen heeft het hier gedaan om het te ervaren hoe het is als je ooit te water zou gaan.
Test was overigens zonder zwem/redvest.

Edit:
hier even een quote van hetgeen waar ik op reageerde in een ander topic.

"Lijkt mij dat het drijvend vermogen van een brandwacht in bluskleding nu eenmaal niet zo groot is."
en
"Dat zal je nog bar tegenvallen! Zeker met ademlucht zal je nog wel even blijven drijven! "




brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2009, 22:10:23
..... :-[

edit:  zie nu dat een mod het had gedaan, dacht even dat ikzelf een foutje had gemaakt door er een nieuw topic voor te openen terwijl ik alleen ergens op reageerde. :D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2009, 22:19:33
Even van 'mooie inzet foto's' afgesplitst en een eigen topic gegeven!