ben opzoek naar een portofoonoefening voor mijn bhv-ers

Auteur Topic: ben opzoek naar een portofoonoefening voor mijn bhv-ers  (gelezen 21001 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2009, 20:54:33
die Lego oefening van Rader kende ik, geweldige oefening was dat.
echt confronterend hoe moeilijk dat dan toch nog is.
je kunt het ook gewoon met 2 porto's doen en dan zelf op de achtergrond allerlei vragen tussendoor gaan stellen.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2009, 22:24:50
Ik weet ook nog wel een leuke, heb ik namelijk zelf moeten doen.
Men zet twee mensen (of meer) in één ruimte neer en geeft hun een vel papier met een schrijfwaar en uiteraard een portofoon. Vervolgens stuur je twee andere BHV-ers een andere ruimte in en laat deze (geblindeerd) vanaf de ingang rechtsaf of linksaf lopen waardoor je een bepaalde route gaat lopen in deze ruimte. Alles wat zij onderweg tegen komen geven ze door via de portofoon. In die andere ruimte (waar diegene zitten met schrijfblok) noteren alles wat hun collega's doorgeven en maken een tekening van wat waar staat in die ruimte en hoe hun collega's gelopen zijn).
Vervolgens draai je het spelletje om (mogelijk in een andere ruimte) en kijk je wie er het meeste goed heeft. Een nutte portofoon oefening wat je direct combineerd met gebouwkennis. ::)
Weer of geen weer... altijd brandweer


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 april 2009, 06:48:31
Wat ik ook altijd een geweldige oefening vindt (die ik hier ooit van het forum heb gehaald) is 3 ploegen maken.

1 ploeg geef je een porto op kanaal 1 en zet je geblindoekt in een ruimte neer. Vervolgens krijgen zij via de porto aanwijzingen om een object te zoeken of de deur (ik leg meestal een bal neer).
Buiten zet je een ploeg neer met een porto op kanaal 2. Zij kunnen de ploeg binnen zien, maar niet horen. Je laat hen via de porto aanwijzingen geven hoe ze moeten gaan lopen.

Op een centraal punt ver weg van de anderen zet je een team neer met 2 porto's. één op kanaal 1 en één op kanaal 2. Zij moeten de berichten op een juiste en korte manier weten over te brengen. Succes verzekerd. Ik doe hem in de opleiding BHV, bij de jeugdbrandweer en bij mijn collega's van de brandweer en het is altijd lol.

Overigens kan je de lego uit de vorige post ook vervangen door een tekening. Succes en als je nog meer wilt weten stuur maar een PM  ;)

Ik heb recent deze oefening gedaan, is idd een erg leuke en goede oefening!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 12 april 2009, 20:59:31
Een tip van mijn kant, ga niet lukraak oefenen, of oefenen om te oefenen, maar bepaal eerst je oefendoelen (en zorg er voor dat dat er niet te veel zijn (1 of max 2)
Zoek dan een oefening die past bij je oefendoelen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources