Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 70498 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #120 Gepost op: 4 maart 2009, 22:16:12
AMBUkampen..

Ik ben het volkomen met je eens...

Maar als je opdrachtgever van een groot evenement eist, dat die facciliteit meeneemt voor de wedstrijdarts....................

**kruipt vanavond voor de 2e keer weer op stoel**   (nu van het lachen)   ;D ;D ;D

"wie prikt in 1 keer deze spanningspneu aan? "



"one hundred and eighty"

(ok nu weer serieus) 8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #121 Gepost op: 5 maart 2009, 09:50:16
**kruipt vanavond voor de 2e keer weer op stoel**   (nu van het lachen)   ;D ;D ;D
(ok nu weer serieus) 8)

Je lacht er om, maar je verbaasd je er over, wat sommige sportkoepels aan eisen durven te stellen, en met droge ogen durven te stellen dat bepaalde faciliteiten aanwezig moeten zijn. Wat dacht je van zeer uitgebreide medicatie lijsten, eisen aan voertuigen, conform een wet die niet meer bestaat..
En stel dat je wil je dat allemaal netjes regelen, moet je tegenwoordiger als "eerste hulp dienstverleners-organisatie" een apotheker in dienst nemen.. Er zijn in Nederland circuit, waar een reguliere ambulance, bijna naast de hoofdingang staat. En toch moeten er extra ambulance op het circuit staan, ingericht volgens een wet die niet meer bestaat..

In een vergunning die verstrekt word voor voor een waterskirace moest er een complete ambulance zonder vervoersvergunning te hebben op het terrein staan.. Maar over boten, duikers, reddingszwemmers en artsen aan boord van die boten werd niet gesproken door de vergunningverlener..  Dus de ambulance bemanning moest maar gaan zwemmen naar het slachtoffer..?

Ik zie de gezond verstand bij sommige sport-organisaties of vergunningsverleners echt kwijt zijn..  De saturatie meter komt op bijna elk lijstje voor, en dat is wat mij betreft net zulke kolder.. Maar als het er niet is, mag de wedstrijd niet doorgaan. Voldoe je niet aan reglementen of aan de vergunning..
Hiervan het ik anacedotes genoeg..  

We kregen een keer een inspectie van een wedstrijd organisatie.  En er stond een VGA (computer) LCD-scherm op een schapje bij een hoofdeinde van een behandel plek.  Daar werd verder niet over gesproken tijdens de inspectie,  Lezen we het verslag twee weken later.. De medische dienst was geweldig georganiseerd er waren zelfs complete moderne draadloze patienten monitoren aanwezig. ;D ;D ;D ;D

Of IGZ die langs komt en zegt dat we een apotheker in dienst moeten hebben als we paracetamol verstrekken.. En dat een oude pulse-oxymeter die we gekregen hadden uit ziekenhuis, die ergens op een kast ligt, uit de ehbo-post moet gaan, want er zat geen onderhoudscontract bij..

Of een arts die een "Leatt-brace" ziet liggen, en dat wel een heel moderne nekkraag vind.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D, en zich afvraagt hoe je dat aanlegt bij een trauma patient..  (De truuk is juist dat je hem correct afdoet bij een motorcrosser, voor dat je een nekkraag aanlegt)   ;D ;D ;D ;D

In de moderne evenementenhulpverlening blijf je lachen...  Maar als je ziet dat een preventist van een brandweer of de politie een evenement komt stil leggen omdat het niet naar de letter van de vergunning of reglement word uitgevoerd, dan kost dat de organisatie handen vol geld.

Tijdens tweedaagse evenement moest er volgens een reglement  tijdens de wedstrijden alle twee dagen een arts aanwezig zijn, tijdens de wedstrijden. (Moet doktor zijn, en welke ervaring of kennis niveau die heeft wordt niet gesproken), Dit was in de vergunning ongeveer klakkeloos overgenomen, maar daar staat dan net in, dat gedurende de twee dagen er een arts aanwezig moet zijn.  Er word overnacht op het terrein, en er komt een controllerend persoon van de gemeente 's nachts langs, en vraagd ook even of de arts aanwezig is..
Nee die slaapt lekker in een hotel.  Dat koste de organisatie een boete van een 1200 euro.., Die boete is  via bezwaarprocedures is dat wel weer kwijt gescholden.  
Maar organisaties worden wel in de hoek gedrukt, van wat letterlijk in een vergunning te staat, maar te doen, ook al is het de grootste kolder..


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 5 maart 2009, 15:54:40
Vreemde eisen worden er aan zo een vergunning gesteld. Neem aan dat dat niet bij elk evenement zo geld. Je kan van een EHBO vereniging of RK toch niet verwachten dat ze een complete medische basis c.q. ambulance , ingericht en al hebben? Om nog maar te zwijgen over het personeel die die spullen ook daadwerkelijk kan gebruiken. Zoals het er beschreven staat lijkt het of er alleen gelet op of al die spullen wel aanwezig zijn maar niet naar wat voor functies daar rond lopen. Klopt dit ?

Zou het in die gevallen niet beter zijn dat men contact opneemt met de GHOR en dat ze een ambu team ( auto, pleeg en chauff ) daar op post zetten, aangevuld met EHBOers van het RK of plaatselijke vereniging ? Volgens mij gebeurd dit ook wel al op aardige schaal. Ik was overtuigt dat bepaalde evenementen altijd via de GHOR ging omdat dat de overkoepelende organisatie is of heb ik dat mis ?

Groetjes ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #123 Gepost op: 5 maart 2009, 16:45:46
Vreemde eisen worden er aan zo een vergunning gesteld. Neem aan dat dat niet bij elk evenement zo geld. Je kan van een EHBO vereniging of RK toch niet verwachten dat ze een complete medische basis c.q. ambulance , ingericht en al hebben? Om nog maar te zwijgen over het personeel die die spullen ook daadwerkelijk kan gebruiken. Zoals het er beschreven staat lijkt het of er alleen gelet op of al die spullen wel aanwezig zijn maar niet naar wat voor functies daar rond lopen. Klopt dit ?

Zou het in die gevallen niet beter zijn dat men contact opneemt met de GHOR en dat ze een ambu team ( auto, pleeg en chauff ) daar op post zetten, aangevuld met EHBOers van het RK of plaatselijke vereniging ? Volgens mij gebeurd dit ook wel al op aardige schaal. Ik was overtuigt dat bepaalde evenementen altijd via de GHOR ging omdat dat de overkoepelende organisatie is of heb ik dat mis ?

Groetjes ;)

Een ambu-team besteld via het GHOR kost ruim 1800,00 euro per dag...
Een medische team die deze zaken voor de wedstrijdarts meeneemt.  Een ambu-team met ambu en uitrusting die je via ons besteld kost slechts 1000,00 per dag.  Ik weet dat sommige organisaties nog meer vragen..  Dezelfde uitrusting zonder auto, zonder ambu-pleeg en chauffeur kost ongeveer 450,00 per dag.. en een wedstijdarts...
Ik weet wel wat een gemiddelde motorcross vereniging liever betaald..

De GHOR in onze regio's doen niet veel met evenementen.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #124 Gepost op: 5 maart 2009, 16:55:55
Oke dan. Behoorlijk kostenplaatje dus. Bedankt voor de uitleg!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #125 Gepost op: 9 maart 2009, 10:13:32
Inderdaad bizar Peter!

bedankt voor de toelichting ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #126 Gepost op: 12 maart 2009, 11:52:46
Misschien iets voor een apart topic, maar het voorbeeld van de saturatiemeter, is maar een klein voorbeeld van de gekte rond evenementenhulpverlening bij risicovolle evenementen.  Opdrachtgevers weten vaak niet wat ze vragen, maar ook hulpverleners weten niet vaak wat er nu eigenlijk van ze gevraagd wordt..

Simpele basis zaken, zoals communicatie tussen verschillende hulpverleningteams op een evenenement, samenwerking met beveiliging van het tot simpele BHV-achtige zaken, zoals een gidsfunctie schijnen soms heel moeilijk te zijn, zeker als een opdrachtgever merkt dat hem dat extra geld kost..

Het summum weet ik van een groot evenement, enkele jaren terug, dat er een mobiele OK was, een brandweer team, een artsenteam met een mobiele aanhanger eerste hulp post, en een grote eerste hulp post van het Rode Kruis, meer dan 60 eerste hulpverleners, van rode kruis, ambulancediensten, ehbo-ers..  twee rapid response voertuig, twee ambulances, En niemand een overal coordinatie had, er door een doktor een briefing werd gegeven, waarvan niemand iets snapte..
Het resultaat was dat de Brandweer wist niet hoe die de medische teams moest benaderen.  De eerste hulpverleners, eigenlijk niets mochten, dan alleen ergens staan, de ambulancedienst een berg op probeerde rijden, waar een 4x4 niet eens goed kon rijden en er geen gids was voor de reguliere hulpdiensten.
En de onkosten plaatje voor de organisator van dit alles ongeveer 10.000 euro kosten..  En voor de buitenwereld lijkt alles geweldig georganiseerd, terwijl als er een kritische inspecteur was geweest, die het hele evenement had stil gelegd..  

Mensen hebben individueel hard gewerkt dat evenement, echter voor 10.000 euro mag je toch wel enige organisatiegraad verwachten.. Maar dit was helaas geen uitzondering.  

Een ander evenement, wou de arts een evenement niet door laten gaan, omdat in de ingehuurde ambulance geen set lag, om bevallingen mee te begeleiden en er geen medicatie in lag om nabloedingen bij bevallingen te onderdrukken..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #127 Gepost op: 14 maart 2009, 15:17:38
Misschien iets voor een apart topic, maar het voorbeeld van de saturatiemeter, is maar een klein voorbeeld van de gekte rond evenementenhulpverlening bij risicovolle evenementen.  Opdrachtgevers weten vaak niet wat ze vragen, maar ook hulpverleners weten niet vaak wat er nu eigenlijk van ze gevraagd wordt..
je prikkelt me............kom maar op!   ben benieuwd O0


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #128 Gepost op: 15 april 2009, 12:15:17
De rust en zelfs de stilte is teruggekeerd in het topic.

Ik het afgelopen paasweekend op de camping de BTS Richtlijn voor zuurstoftoediening onder acute onmstandigheden (http://www.brit-thoracic.org.uk/Portals/0/Clinical%20Information/Emergency%20Oxygen/Emergency%20oxygen%20guideline/THX-63-Suppl_6.pdf) eens doorgelezen en ik moet zeggen het was verhelderend.
Wel een paar keer het woordenboek er bij gepakt, maar het heeft mij een aardig inzicht gegeven in de rol van zuurtoftoediening, wanneer wel, wanneer niet, hoeveel en met name waarom (niet). (erg specifieke toepassingen, zoals bij duikongevallen, worden in deze richlijn bewust niet behandeld)

Voor de geinteresseerde die geen bezwaar hebben tegen ongeveer 65 pagina's engels vakjargon een poging tot lezen waard denk ik, het is niet geschreven als studieboek, maar geeft desondanks daar waar mogelijk goede uitleg over het hoe en waarom en lijkt behoorlijk 'evidence based' te zijn, dus adviseert niets "omdat iedereen dat zo doet" of "omdat we het altijd al zo deden" De rol. mogelijkheden en beperkingen van de saturatiemeting (en -meter) komt ook uitgebreid aan bod.

Het is een concensus richtlijn voor de professionele hulpverlener en dus niet bedoeld als handleiding zuurstof voor ehbo'ers, maar in mijn beleving wel erg bruikbaar als verdiepingsstof met de uitnodiging om daar waar je echt meer wil weten nog verder te lezen (de referentielijst bevat meer als 300 bronnen)

Mocht je je vervelen met dit goede weer en geen zin hebben in de boeket reeks ........
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #129 Gepost op: 15 april 2009, 14:41:43
He Jacques.

Leuk dat je de BTS Richtlijn hebt verdiept..  Het is inderdaad een pittige kluif om te lezen.. Ik heb er een twee maanden geleden een lezing over gegeven..

Van de schrijvers begreep ik dat het voornamelijk een consensus en praktisch stuk is.  De stukken stukken waar ze naar verwijzen zijn niet zo heel erg envidence based, maar meer gestoeld op klinische ervaringen.
Echt fundementeel onderzoek naar gebruik van hoge concentraties zuurstof is er niet veel..  Naast een stuk van NASA en DAN en uit de hyperbare geneeskunde heb ik niet veel daar van kunnen vinden..

Ook grappig is dat ze heel voorzichtig de hypoxic drive theorie, naar de prullebak verwijzen, en zeggen dat daar dus nog veel meer onderzoek voor nodig is...  

Belangrijke winst is dat (GP's) huisartsen en vroedvrouwen (midwifes) in de UK gebruikte vaak de gewone Oxygen First Aid richtlijn. Het is goed te zien dat daar ook enige nuance is aangebracht..
Jammer is dat in het stuk naar mijn mening onvoldoende een onderscheid gemaakt is tussen Emergency Oxygen First Aid, en Emergency Oxygen door andere doelgroepen.  Het is in deze vorm beslist geen leerstof, en al helemaal niet voor eerste hulpverleners..