GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 227300 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Hoeveel politie motoren zijn er wel niet bezig geweest met begeleiding?  :)

Het aantal motorrijders van de politie weet ik niet. Van de KMAR waren het er 37 in totaal, uit allerlei districten, waaronder Schiphol en Kamp Nieuw-Milligen te Uddel. (KMOO).
In tegenstelling wat er in het nieuwsbericht staat, zijn er meer dan 215 medewerkers van de KMAR Schiphol ingezet.



SCHIPHOL - De Koninklijke Marechaussee (KMAR) op Schiphol heeft woensdag in totaal 170 personeelsleden ingezet om een en ander in goede banen te leiden na de crash van een Turks vliegtuig.
 
Een woordvoerder zei dat veertig mensen zijn opgeroepen die vrij waren, de rest was al aan het werk in de recherche-, grensbewakings- en politiediensten.

De zegsman liet verder nog weten dat personeel van de marechaussee twee minuten nadat de melding van het ongeluk binnenkwam, ter plaatse arriveerde.


Met 37 motorrijders heeft de KMAR de wegen op en rond de luchthaven vrijgemaakt, zodat hulpdiensten bij het verongelukte vliegtuig konden komen.

Verder vingen medewerkers familieleden op die in de aankomsthal op passagiers van het verongelukte vliegtuig wachtten.

Bron: www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/crash/3032483/Verongelukte_Boeing_vorige_week_gerepareerd.html

donderdag 26 februari 2009
Verongelukte Boeing vorige week gerepareerd

ISTANBUL (ANP) - De woensdag verongelukte Boeing 737 van Turkish Airlines is vorige week in reparatie geweest volgens een donderdag uitgegeven persverklaring van de luchtvaartmaatschappij. De maatschappij ontkent uitdrukkelijk dat die problemen nog speelden tijdens de laatste vlucht van het toestel.
.
,,Er is een onderdeel volgens procedure vervangen'', liet een woordvoerder weten. Daarna had het vliegtuig alweer acht probleemloze vluchten gemaakt.

Eerder vandaag meldde CNN Türk op gezag van persbureau Dogan dat er recentelijk problemen zijn geweest met het toestel. Die informatie kwam van de hoogste baas van het persbureau, Ugur Cebeci, die ook gepassioneerd luchtvaarthobbyist is en co-testvlieger bij Boeing. Hij maakt het populaire luchtvaartprogramma Kokpit op CNN Türk, heeft veel contacten in de luchtvaart en bracht het nieuws naar buiten.

Het eerste mankement werd volgens de meldingen van Dogan opgemerkt tijdens een vlucht op 18 februari. Volgens de piloten waren er problemen met de vleugels van het toestel. De Boeing heeft daarna een technische controle ondergaan in de hangar van Turkish Airlines op het Ataturk-vliegveld in Istanbul. De tweede storing had twee dagen voor het ongeluk plaats. De piloten moesten volgens Dogan toen de start afbreken.

De Turkse minister van Transport Binali Yildirim stelde woensdag dat de Boeing 737-800 geen technische mankementen had. Dat zou blijken uit de laatste technische controle door de Turkse burgerluchtvaartorganisatie op 22 december vorig jaar.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/3033508/Vijf_Turken_en_vier_Amerikanen_omgekomen_bij_crash.html

 donderdag 26 februari 2009
Vijf Turken en vier Amerikanen omgekomen bij crash

SCHIPHOL - Bij de crash van het toestel van Turkish Airlines zijn woensdag vijf Turken en vier Amerikanen omgekomen. Dat heeft burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer donderdagavond bekendgemaakt. Van alle doden zijn inmiddels de familieleden ingelicht.

Het identificeren van de slachtoffers werd bemoeilijkt doordat er één extra passagier aan boord van het vliegtuig was. In plaats van 134 mensen zaten er 135 in het toestel. Van 133 inzittenden is inmiddels de nationaliteit vastgesteld. Onder hen bevinden zich ook alle zwaargewonden.

(ANP)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wie had als eerste het nieuws.....  ::) ::) ::) 8)

p2kflex
10:31:33 25-02-09GROUP-2PRIO 1 UGS A PELIKAANWEG LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 6) (INC: 09) [ 344 171 349 346 342 748 198 563 574 590 584 195 594 194 193 ]
VOS 60106500BRW Kennemerland (Regionaal Commandant)

(....)

http://www.nu.nl/internet/1924062/cnn-gebruikte-website-twitter-bij-crash.html

CNN gebruikte website Twitter bij crash
Uitgegeven:    26 februari 2009 15:23
Laatst gewijzigd:    26 februari 2009 20:48
RIJSWIJK - De nieuwszender CNN haalde het nieuws over de vliegtuigcrash van woensdag van de website Twitter.

 Bekijk video

De Engelstalige nieuwszender schrijft op zijn website dat Twitter het eerste medium was dat melding maakte van het neergestorte vliegtuig en dat de website de traditionele media zo een stap voor was.

Personen die op het moment van de crash in de buurt waren, beschreven wat ze zagen direct op Twitter of stuurden foto's op van het verongelukte toestel.

Crash!

Zoals gebruiker Nipp, die om 10 uur 39, ongeveer tien minuten na de fatale landing, schreef: ''Airplane crash @ Schiphol Airport Amsterdam!!''

Een moment later schreef hij dat hij naar het neergestorte vliegtuig keek en niet wist of er overlevenden waren. De rest van de dag deden ooggetuigen op de website verslag.

Media

Een aantal van hen, onder wie gebruiker Nipp, werd benaderd door binnen- en buitenlandse media om te vertellen wat ze hadden gezien.

Twitter is een sociale netwerksite waarop gebruikers korte tekstberichten kunnen plaatsen. Meestal laten gebruikers elkaar weten wat ze aan het doen zijn.

Groot bereik

Twitter is al eerder een succesvol nieuwsmedium gebleken vanwege het grote bereik. Toen een vliegtuig van US Airways in januari op de rivier de Hudson landde, stuurde een hulpverlener ter plekke een foto van het half gezonken vliegtuig via Twitter de wereld in.

Volgens communicatiedeskundige en hoogleraar ICT en maatschappij Valerie Frissen hoeven journalisten niet beschaamd te zijn als Twitter hen inhaalt als het gaat om het snel brengen van nieuws.

Signaleringsfunctie

''Twitter heeft een signaleringsfunctie, maar er zal een behoefte blijven aan professionele journalisten die de feiten checken en het nieuws duiden.''

Frissen noemt Twitter juist een goede aanvulling voor journalisten: ''Je bent gek als je het als journalist niet gebruikt.'' Overigens maken er volgens de hoogleraar al veel journalisten gebruik van het Twitter-netwerk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dus ramptoeristen... niet zaterdag die kant op...  http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a030.gif[/img]

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3348529/__Noodverordening_rond_brokstukken__.html

do 26 feb 2009, 20:50 | lees voor
Noodverordening rond brokstukken rampjet

SCHIPHOL -  Rond de plaats waar woensdag het vliegtuig van Turkish Airlines neerstortte is per direct een noodverordening van kracht. Hiermee wordt het voor iedereen, met uitzondering van de bewoners in het gebied, verboden zich rond de rampplek op te houden.

Dat maakte burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer donderdag bekend tijdens een persconferentie. Met de noodverordening wil de burgemeester voorkomen dat grote aantallen mensen bij de brokstukken van vliegtuig en de werkzaamheden aldaar komen kijken.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Citaat
net op nieuws dat er 1 zwaargewonde alsnog is overleden aan zijn/haar verwondingen (onbevestig bericht)

Daar is tot op dit moment nergens iets van terug te vinden .............................
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nd.nl/artikelen/2009/februari/26/-haatkerk-wil-begrafenis-vliegramp-verstoren

'Haatkerk' wil begrafenis vliegramp verstoren

Geplaatst: 26 februari 2009 18:37, laatste wijziging: 26 februari 2009 20:25

van onze redactie kerk

TOPEKA - Leden van de omstreden Westboro Baptist Church plannen een reis naar Nederland en Turkije om de begrafenissen van de slachtoffers van de vliegramp op Schiphol te verstoren. Dat bevestigde Shirley Phelps-Roper, dochter van kerkleider Fred Phelps, donderdag desgevraagd tegenover het Nederlands Dagblad.

Volgens haar is de groepering de reis concreet aan het voorbereiden. ,,Wij wachten alleen nog op de data en locaties van de begrafenissen.''

De vliegtuigcrash van woensdag is volgens de zeer omstreden kerk een straf van God, omdat Nederland ,,ziek is en een verwerpelijke moraal heeft''. Aanhangers van de kerk staan bekend om hun betogingen tijdens begrafenissen van Amerikaanse soldaten die zijn omgekomen in Irak. Volgens de groepering is hun dood ,,Gods straf voor het homo-vriendelijke beleid van de Verenigde Staten''. Tijdens die demonstraties voeren kerkleden borden met leuzen als 'God haat homo's', 'Dank God voor aids' en 'Nu al tienduizend doden; wij bidden voor tienduizend meer'.

Als het aan Phelps-Roper ligt, worden in Nederland dezelfde acties gehouden bij begrafenissen van de slachtoffers van de vliegramp op Schiphol. ,,Op dit moment bekijken wij wie van ons deze reis gaan maken, want niet iedereen heeft een paspoort. Waarschijnlijk ben ik er zelf bij.''

Of kerkleider Fred Phelps (79) zelf naar Europa komt, is hoogst onzeker. ,,Mijn vader is te oud. Daarnaast is hij nog steeds voorganger van onze gemeente, en wij moeten er niet aan denken dat hem iets overkomt in Nederland.'' Vorige week werd bekend dat de Engelse overheid Phelps de toegang tot dat land heeft ontzegd. De predikant had daar acties aangekondigd, maar toen was echter niet bekend of hij daadwerkelijk van plan was te komen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Het aantal motorrijders van de politie weet ik niet. Van de KMAR waren het er 37 in totaal, uit allerlei districten, waaronder Schiphol en Kamp Nieuw-Milligen te Uddel. (KMOO).
In tegenstelling wat er in het nieuwsbericht staat, zijn er meer dan 215 medewerkers van de KMAR Schiphol ingezet.



SCHIPHOL - De Koninklijke Marechaussee (KMAR) op Schiphol heeft woensdag in totaal 170 personeelsleden ingezet om een en ander in goede banen te leiden na de crash van een Turks vliegtuig.
 
Een woordvoerder zei dat veertig mensen zijn opgeroepen die vrij waren, de rest was al aan het werk in de recherche-, grensbewakings- en politiediensten.

De zegsman liet verder nog weten dat personeel van de marechaussee twee minuten nadat de melding van het ongeluk binnenkwam, ter plaatse arriveerde.


Met 37 motorrijders heeft de KMAR de wegen op en rond de luchthaven vrijgemaakt, zodat hulpdiensten bij het verongelukte vliegtuig konden komen.

Verder vingen medewerkers familieleden op die in de aankomsthal op passagiers van het verongelukte vliegtuig wachtten.

Bron: www.nu.nl

16 motorijders van de Dienst controle infrastructuur van de politie Amsterdam-Amstelland zijn ingezet rond om de ramp.

mvg
Mike


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
.. video ..
Erg mooi filmpje waarbij vooral zichtbaar is dat niet alleen de medische hulpverlening super was maar ook het optreden van de politie erg goed was! Super.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://weblogs3.nrc.nl/commentaar/2009/02/26/geen-ramp-na-de-ramp/

donderdag 26 februari 2009 door NRC Handelsblad
Geen ramp na de ramp

De vliegramp gisterochtend is niet gevolgd door een bestuurlijke ramp met falende hulpverlening. Die voorlopige conclusie kan getrokken worden na het drama met het toestel van Turkish Airlines. In een hectisch etmaal moesten de luchthaven, de gemeente, het Rijk en de zorginstellingen hun beste beentje voorzetten. Op de  verwarring over de passagierslijst  na, die niet op Schiphol maar wel in Ankara werd vrijgegeven, waren er gisteren bijna geen wanklanken. De enige echte blunder werd geslagen door de Turkse autoriteiten die aanvankelijk ten onrechte verklaarden dat er geen dodelijke slachtoffers waren. Waarna het verlies van de drie bemanningsleden en zes passagiers dubbel zo hard aankwam. Zwijgen was hier goud geweest.
 
Dat het gisteren makkelijk een chaos had kunnen worden, bewees de ramp met het militaire Hercules-toestel in 1996. Daarbij vielen veel slachtoffers door strafbare nalatigheid bij de verkeersleiding. De brandweer was  niet ingelicht over de aanwezigheid van passagiers. Ook de Schipholbrand in 2005 heeft het vertrouwen in de rampenbestrijding niet versterkt. Toen kon de brandweer de ingang van het cellencomplex bijvoorbeeld niet vinden. Bestuurlijk waren toen zoveel fouten gemaakt dat twee ministers en een burgemeester aftraden.
Nu was iedereen snel ter plaatse, zelfs leden van het kabinet. Voorzitter Van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid,  live in beeld, begon jammer genoeg al uit eigen vliegerservaring met feiten vaststellen die juist nog onderzocht moeten worden.  
Intussen bleek de rol van de burger nog altijd essentieel. Automobilisten en  boeren met tractor   deden hun burgerplicht. Betrokkenheid en naastenliefde bestaan dus.

De lessen die uit de crash van de KLM Cityhopper in 1994 waren geleerd, bleken ook toegepast. De brandweer beschikte nu wel over voertuigen met terreinbanden waarmee tot vlakbij een neergestort vliegtuig kon worden gereden. Ook waren er nu wel werkende hydraulische staalscharen om deuren mee vrij te maken. Dat was in 1994 niet het geval.
Ook vergat men toen  de marechaussee in te lichten en werden de ambulances pas na een kwartier gebeld. Nu leek dit op het eerste gezicht beter op orde. Ziekenhuizen waren gealarmeerd, routes vrijgehouden en traumateams bleken paraat. Uit de evaluatie moet nog blijken of de communicatie overal steeds voldoende was, maar er leek weinig te haperen.

De keuze van het kabinet uit 2007 om de veiligheidsregio Kennemerland de regie over de omgeving Schiphol te geven, heeft dus geen averechtse effecten gehad. Met als helder uitgangspunt dat die burgemeester verantwoordelijk is op wiens grondgebied de ramp plaatsvindt. Jarenlang was er ruzie over bevoegdheden tussen Amsterdam en Haarlemmermeer. De ene burgemeester was de baas van de brandweer en de ander van de politie. Kennemerland was in 2006 ook nog de zwakste veiligheidsregio van het land. Dat is net op tijd verbeterd. Blijft  de vraag waarom de Turkse Boeing 737-800 bij heldere hemel uit de lucht viel.