GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 227301 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
In Nederland wachten ze eerst het rapport af, maar in Turkije weten ze al meer...


Update nu.nl

'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'

ISTANBUL - De crash met een Turks passagiersvliegtuig op Schiphol is mogelijk veroorzaakt door een ander toestel dat kort ervoor op de luchthaven landde.
 
De korte afstand tussen de toestellen leidde tot extra turbulentie voor het vliegtuig van Turkish Airlines. Dat meldde de Turkse pilotenvereniging Talpa vrijdag.

Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen.

Waarschuwen

De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa.

Secretaris-generaal Savas Sen van Talpa noemde de uitkomst van het onderzoek naar de ramp een nationaal vraagstuk van Turkije.

In het buitenland wordt geprobeerd Turkse piloten in een kwaad daglicht te stellen, zei Sen, die voor Turkish Airlines werkt.

Marge

Een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zei dat het bekend is dat grotere vliegtuigen turbulentie kunnen veroorzaken. Maar een marge van 2 minuten tussen twee toestellen die gaan landen noemde hij normaal.

''Het hangt een beetje van de grootte van het toestel af, maar dit is gemiddeld een goede marge. En die wordt in de gaten gehouden'', aldus directeur Gelf Jan Wieringa.

Hij benadrukte wel dat zolang de feiten niet bekend zijn, heel veel mogelijke oorzaken te noemen zijn.


Door de crash met het toestel met 135 inzittenden kwamen negen mensen om het leven. Er vielen tientallen gewonden.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Met interesse heb ik de afgelopen dagen dit topic gevolgd en kan niet anders dan vol waardering zijn over de hele hulpverlening maar ook de kwaliteit van de post hier op het forum. Ik zelf heb nog een vraag. Misschien kan iemand deze beantwoorden die dichtbij was bij de coördinatie van de gewonden van het plaats incident naar het gewondennest.

In de regio Kennermerland (en de aangrenzende regios) zijn weinig 4x4 voertuigen bij de brandweer en ambulance aanwezig afgezien van enkele TS langs de kust. Voor het transport over de akker is zover ik op de beelden kan zien gebruik gemaakt van de Hagglund en misschien de boerenkarren van de omliggende akkerbouwers. In hoeverre is overwogen om in aanvulling op de Hagglund gebruik te maken van de bls-ambulance- en 4x4 capaciteiten van de in Kennermerland aanwezige reddingsbrigades en in hoeverre zijn deze opgenomen in de inzetvoorstellen? Aan de kust vervullen zij in principe dezelfde taak van en naar de gereed staande ambulance over moeilijk begaanbaar terrein.

Ook ik heb mij afgevraagd waarom niet een aantal terreinwagens zijn opgeroepen van de reddingsbrigades. Ik hoop dat dit in de evaluaties wordt meegenomen.
Ik denk dat dit een goede aanvulling was geweest op goed verlopen hulpverlening.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Ook ik heb mij afgevraagd waarom niet een aantal terreinwagens zijn opgeroepen van de reddingsbrigades. Ik hoop dat dit in de evaluaties wordt meegenomen.
Ik denk dat dit een goede aanvulling was geweest op goed verlopen hulpverlening.

Muistroom,

ik heb het onderweg aanrijdend naar de CPA, als opgeroepen AMBU-team/ HGN wel meegenomen, kreeg zelfs een SMS van één der post commandanten dat ze oproepbaar waren, maar op de CPA was er geen verzoek gekomen voor extra logistieke ondersteuning op het weiland. Dus . . . .

Wel heb ik een Toyota langs mijn loodspost voorbij zien rijden in RN striping. Dan had misschien de chauffeur van dat voertuig zich ook bekend kunnen maken bij deze loodspost. Er stonden op dat moment ongeveer 10 ambulances en de GNK van Noord-Holland Noord daar opgesteld.

RR (de klei was wel erg vet en kleverig)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Muistroom,

Wel heb ik een Toyota langs mijn loodspost voorbij zien rijden in RN striping. Dan had misschien de chauffeur van dat voertuig zich ook bekend kunnen maken bij deze loodspost. Er stonden op dat moment ongeveer 10 ambulances en de GNK van Noord-Holland Noord daar opgesteld.

RR (de klei was wel erg vet en kleverig)

Dat was er inderdaad eentje van RN (naam krijg je via privemail). Die is op
voorhand gaan rijden voor het geval dat. Dat vind ik geen verkeerde keuze
omdat hij dan vrij snel ter plaatse kan overleggen.

Volgens weer een ander van RN was de kans dat ze wat konden doen vrij klein.
Het zijn wel 4WD's maar niet met de juiste banden. Daarnaast is rijden op het
zand nog iets anders als op de klei. Daar kan minimaal 1 chauffeur over
meepraten (nee, ik noem geen namen :D).

Dat de brigades de bereidheid toonden is denk ik wel een goede zaak. In andere
situaties hadden ze misschien wel wat kunnen doen (onverharde paden,
situaties met water e.d.).

Daarnaast denk ik dat AC-Kennemerland zich terdege bewust is van de
capaciteiten van de brigades, niet waar RR?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Daarnaast denk ik dat AC-Kennemerland zich terdege bewust is van de
capaciteiten van de brigades, niet waar RR?

Zeker, kijk maar naar de inzetten van de afgelopen dagen van de reddingsbrigades. Volgens de nieuwe Brancherichtlijn reddingsbrigade zou geen enkele alarmering gerechtvaardigd zijn.

RR (reddingsbrigades hebben een groot inzetgebeid en flexibel)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Nog even hulde aan alle hulpverleners die hebben meegewerkt aan deze zeer geoliede hulpverlening ;) En natuurlijk mijn medeleven met de families van de slachtoffers.

Ja, ik zat me thuis ook af te vragen waarom de RB's niet werden gepiept, overigens denk ik dat er nog wel een mogelijke taak bij de Reddingsbrigade is weggelegt voor het assisteren van de overige hulpdiensten...

Denk daarbij aan:
- Incidenten op moeilijk begaanbaar terrein
- Logistieke bijstand
- Verzorgen van de catering
- Regelen van verkeer etc.
- Vervoer van liggende slachtoffers die er minder erg aantoe zijn(evntueel met pleeg aanboord) (denk aan evacuatie van verzorgings/bejaardetehuizen etc.)

Misschien zal in dit geval de SHV's niet door de prut kunnen komen maar hier en daar staan ook trekkers, mule's en andere ATV's. (Ik denk bijv. hier hebben we een Mule, als je die op een trailer zet(hebben ze bij de BRW) en dan achter de PM... )

Trouwens die Toyota van RN welke was dit dan??(mag ook over PM)

Groeten Joost (De reddingsbrigades bestaan meestal uit hele flexibele mensen ;))


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Trouwens die Toyota van RN welke was dit dan??(mag ook over PM)

Nop, de chauf van de Toyota, RR en ik kennen elkaar persoonlijk en dus kan je
dan namen noemen in een email. Daarbuiten voel ik me niet geroepen om
namen te noemen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Nou ik bedoelde meer welke auto het was.

Van de namen snap ik uiteraard O0


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Nog even hulde aan alle hulpverleners die hebben meegewerkt aan deze zeer geoliede hulpverlening ;) En natuurlijk mijn medeleven met de families van de slachtoffers.

Ja, ik zat me thuis ook af te vragen waarom de RB's niet werden gepiept, overigens denk ik dat er nog wel een mogelijke taak bij de Reddingsbrigade is weggelegt voor het assisteren van de overige hulpdiensten...

Denk daarbij aan:
- Incidenten op moeilijk begaanbaar terrein    Mogelijk wel iets voor RB
- Logistieke bijstand    verzorgt de brandweer
- Verzorgen van de catering   verzorgt de brandweer
- Regelen van verkeer etc.    verzorgt de politie
- Vervoer van liggende slachtoffers die er minder erg aantoe zijn(evntueel met pleeg aanboord) (denk aan evacuatie van verzorgings/bejaardetehuizen etc.) Verzorgt de GGD

Misschien zal in dit geval de SHV's niet door de prut kunnen komen maar hier en daar staan ook trekkers, mule's en andere ATV's. (Ik denk bijv. hier hebben we een Mule, als je die op een trailer zet(hebben ze bij de BRW) en dan achter de PM... )

Trouwens die Toyota van RN welke was dit dan??(mag ook over PM)

Groeten Joost (De reddingsbrigades bestaan meestal uit hele flexibele mensen ;))

Altijd goed dat mensen goed mee denken O0 :)  maar zo goed als al deze taken zijn al reeds vervuld door de organisaties, dus het zou inprincipe goed moeten komen ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Ja oke misschien ben ik ietsjes te anthousiast ;) maar weet ook wel een RB die catering en logistiek verzorgt voor de BRW hoor O0