Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 22823 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2004, 11:25:54
Citaat
Shave, kan je meer uitleggen met hoeveel mensen en welk materieel jullie uitrukken naar verschillende incidenten.

INCIDENT TYPE:
  
                                                                 VOERTUIG:      MINIMALE BEZETTING:


Woningbrand en schoorsteenbrand      TS (1e lijns) + RV      8  

Schuurbrand            TS (1e lijns)         6

Fabrieksbrand en brandgerucht      TS (1e lijns) + RV      8

O.M.S. tijdens kantooruren      TS (1e lijns)         6 (bij speciale objecten altijd RV mee)

O.M.S. buiten kantooruren      TS (1e lijns)  + RV      8

Autobrand            TS (+ HV-set)         P, 1, 2, 3

Kleine buitenbrand         TS (2e lijns)         P, 1, 2

Hulpverlening met slachtoffer      HV II + TS (+ HV-set)      8 (+OvD)

Hulpverlening met gevaarlijke stoffen   HV II + TS (1e lijns)      8

Kleine hulpverlening         TS (2e lijns) of AS      P, 1, 2 (keuze B)

Waterongeval met slachtoffer(s)  WO/boot + HV II         WO 6 / HV 2

Meten gevaarlijke stoffen         TS (1e lijns)         B, P, 1, 2

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo?? ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2004, 11:31:23
een heel stuk duidelijker Shave ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2004, 20:49:56
Toch zijn er dus duidelijke verschillen te zien, wij rukken tenslotte steeds uit met minimaal 4 personen achterin, ook al is het een buitenbrand.... ;)


OVR Defensie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2004, 21:16:29
Leuke discussie.

Maar als we het nu een omdraaien. Ik heb gemerkt dat er korpsen zijn waar het hele vrijwilligers bestand mee uitrukt (zelfstandig, eigen auto's, dienstbussen, fietsen, etc). En dat er op plaats incident wel 15 personen staan. En dat zonder dat er al is opgeschaald. Hoe gaan jullie daar mee om?


Rene112

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 17 januari 2004, 21:35:43
We hebben in Nederland een standaard inzetsysteem verwerkt in opleidingen en allerlei richtlijnen (zoals bijvoorbeeld de handleiding brandweerzorg) dat uitgaat van 6 personen per tankautospuit.

En waarom zou dat systeem eigenlijk heilig zijn?

Een aardig voorbeeld is denk ik de brandweer in Engeland. Ik neem even Londen als voorbeeld : in alle kazernes staan 2 tankautospuiten met een bemensing van 4 personen. Bij een buitenbrand of dienstverlening rukt één voertuig uit en bij een binnenbrand beide voertuigen met dus 8 personen.

Het ploegje van 4 personen kan heel veel klussen makkelijk alleen af (heb ik in de praktijk gemerkt toen ik 5 jaar geleden een nachtdienst mee mocht draaien op Paddington fire station in Londen  ;)).

Ik kan mij dus best wel wat voorstellen bij een kleinere ploeg die naar buitenbranden en dienstverleningen uitrukt (dat is eenvoudig te onderbouwen).

Wanneer je echter bij binnenbranden af wilt gaan wijken van de standaard 6 personen moet je denk ik als korps een behoorlijke onderbouwing opstellen. In ieder geval zouden de opleiding en oefening van het personeel moeten worden afgestemd op de beperkte inzetmogelijkheden die je dan hebt. Maar volgens mij is niets onmogelijk!!!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 17 januari 2004, 21:41:26
Onderstaand citaat uit de meerjarenvisie van de brandweer Amsterdam is ook wel aardig.
Deze meerjarenvisie is al weer een paar jaar oud, ik ben benieuwd hoe het staat met het onderzoek dat wordt aangekondig!

Brandweer Amsterdam gaat onderzoek doen naar de haalbaarheid van een nieuw concept tankautospuiten. De grote vrachtwagens worden daarbij mogelijk vervangen door twee kleinere voertuigen die voldoen aan dezelfde functionele eisen.  De bereikbaarheid van de Binnenstad vraagt immers om kleinere voertuigen. Als geen sprake is van een repressieve inzet kan de personele bezetting worden gesplitst en los van elkaar - en daardoor flexibeler - opereren. Denk hierbij aan het uitvoeren van preventieve taken. In overleg met medewerkers op de kazernes worden de mogelijkheden en consequenties van het optreden met twee kleinere voertuigen in beeld gebracht.

bron : amsterdam.brandweer.nl


groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #36 Gepost op: 17 januari 2004, 21:51:31
René,

Een mooi stukje wat je geschreven heb. Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft. Persoonlijk denk ik alleen niet dat je op dit moment moet gaan tornen aan de bezettingen bij binnenbranden.

Ik denk dat we eerst eens de kwaliteit moeten verbeteren van het product wat we leveren. Het regionaliseren van gemeentelijke korpsen speelt daarbij denk ik een belangrijke rol. Nu is het vaak ieder voor zich, maar ik ben van mening dat niet elk korps meer verschillende specifieke taken uit moet gaan voeren, maar deze te herstructureren zodat meer nadruk wordt gelegd op de basisvaardigheden.

Gevolg is dat elk korps meer geoefend is in één specialistische taak en hierdoor ook binnen hun regio of kring vaker voor worden ingezet en opgeroepen. Ik denk hierbij aan duikers, revoertuigen etc. Voornamelijk de vrijwillige korpsen zullen hier baat bij hebben denk ik daar de druk zo te horen steeds hoger wordt (oefenen, uitrukken etc.) Maar daar loopt al een topic over dacht ik..... ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2004, 08:28:09
Leuke discussie.

Maar als we het nu een omdraaien. Ik heb gemerkt dat er korpsen zijn waar het hele vrijwilligers bestand mee uitrukt (zelfstandig, eigen auto's, dienstbussen, fietsen, etc). En dat er op plaats incident wel 15 personen staan. En dat zonder dat er al is opgeschaald. Hoe gaan jullie daar mee om?

Charl, het is al weer eventjes geleden, maar kijk hier eens op eerdere postings hierover..... ;)
http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=528


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2004, 11:10:12
Leuke discussie.

Maar als we het nu een omdraaien. Ik heb gemerkt dat er korpsen zijn waar het hele vrijwilligers bestand mee uitrukt (zelfstandig, eigen auto's, dienstbussen, fietsen, etc). En dat er op plaats incident wel 15 personen staan. En dat zonder dat er al is opgeschaald. Hoe gaan jullie daar mee om?

Een goed voorbeeld hiervan is het korps Son en Breugel. Zij hebben de beschikking over een TS (1+7 max) en een HV2 (ook 1+7 max). Het unieke aan deze HV2 is echter dat hij deels ook als TS kan functioneren. Zo heeft hij de ebschikking over 2xHD, een pomp en een 800 liter watertank.

Bij alarmeringen overdag is er een redelijk opkomstprobleem. 's avonds daarentegen komt ook bij kleine meldingen vaak bijna het hele korps op. Zowel bij een automatische brandmelding als een autobrandje zie je ze vaak gewoon met zo'n 15 of 16 man aan komen. Ik heb ze al eens met 17 man (ja de OVD ook!) bij een prullebak brandje aan zien komen.... Ja dan vraag ik me echt af waar we me bezig zijn.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #39 Gepost op: 18 januari 2004, 11:32:57
Dat is inderdaad een ander verhaal en misschien moet je daar maar een nieuwe topic voor maken ;) maar volgens mij is daar eerder ook al een ellenlange discussie over geweest (motivatiewagens??)

Laten we het hier even houden bij het aantal personen achterin :)