Hiërarchische structuur Reddingsbrigade

Auteur Topic: Hiërarchische structuur Reddingsbrigade  (gelezen 3387 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 14 maart 2009, 16:09:01
Hoe zit de hiërarchische structuur in elkaar bij de diverse reddingsbrigades?

Ik zie diverse termen voorbij komen zoals:
- postcommandant
- bevelvoerder
- OvD-Reddingsbrigade
- algemeen commandant
- flottieljeleider

Niet in alle situaties zal dezelfde structuur worden gebruikt lijkt me.

Zoals ik het zie kan een onderverdeling worden gemaakt in
- optreden met de rampenvloot
- regulier optreden, zoals bewaking of een uitruk


Nu de reddingsbrigade zich steeds sterker profileert als hulpverleningsdienst is het denk ik van belang om een inzichtelijke hiërarchie te hebben, zodat ook de hulpverleningspartners ongeveer weten hoe de verantwoordelijkheden liggen.

Ik vraag me dus af hoe die structuur in elkaar steekt en of dit eensluidend is bij de diverse brigades.


PS: Nog een fossiel topic met betrekking tot dit onderwerp: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,2330.40.html


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2009, 16:54:06
Er zijn helaas (nog) veel verschillen tussen de brigades, zowel in opbouw als benamingen.

Het project RVR streeft voor de hulpverlenings/rampenbestrijdingstaak naar het volgende:

1 Reddingseenheid bestaat uit:
- 1 schipper
- 1 plv schipper
- 2 chauffeurs/opstappers

1 Reddingsgroep bestaat uit:
- 1 Leider Reddingsgroep
- 2 tot 4 Reddingseenheden

1 Reddingsbrigadecompagnie bestaat uit:
- 1 OvD-Reddingsbrigade
- 1 Commandopost (CP)
- 3 Reddingsgroepen

Daarnaast bestaat er 1 Ondersteuningsgroep die bestaat uit:
- 1 Chef Ondersteuning
- Centralisten
- Monteurs
- Kwartiermaker
- Voorlichter(s)

Totaal moeten er 7 compagniën tegelijk ingezet kunnen worden, onder leiding van 1 Landelijk Commandant

Hoe deze structuur in verhouding staat tot de "dagelijkse" bewaking...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2009, 19:31:29
Wij draaien hier in een 5-ploegen systeem, die om de week wordt afgewisseld(zaterdag, 19.00uur). Aan iedere ploeg is een OvD-R gekoppeld als ploegleider(die ook operationeel kan worden ingezet bij uitrukken en rampenbestrijding). Het is de bedoeling dat deze OvD ook een piket auto krijgt in de komende jaren 8). De algemene leiding heeft de algemeen bewakingscommandant.

Per dienst heeft een bevelvoerder de leiding, je zou dit kunnen vergelijken met een post/dagcommandant. Maar deze wordt ook als aanspreekpunt voor het RAC gebruikt en bepaald welke eenheden gealarmeerd worden in overleg met het RAC.  

En er wordt ookal gesproken over een HOvD-R voor de normale uitrukken/diensten... Wat deze functie precies gaat inhouden is mij nog niet bekend, maar het wordt al wel genoemd in de communicatie protocollen etc.

Groeten Joost


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2009, 12:52:02
Volgens mij is een belangste deel van de structuur overal het zelfde..

Er is een bestuur, die minstens bestaat uit een voorzitter, penningmeester en secretaris.
Die is eind verantwoordelijk voor de zelfstandige rechtspersoon van de vereniging of stichting die de reddingsbrigade vormt.

Het bestuur van de zelfstandige rechtspersoon bepaald zelf haar onderligende organisatie.. En kan zelf kiezen of ze eensluitend model volgt zoals die gehandteerd worden door koepel organisaties of niet..

Dus iets wat bij de ene organisatie werkt, wil niet zeggen dat bij de andere ook zo werkt..  Wel is het handig om je ergens aan te conformeren..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2009, 18:13:08
Volgens mij is een belangste deel van de structuur overal het zelfde..

Ja oké, maar ik doel op de structuur bij operationeel optreden :)

Mooie taak weggelegd voor KNBRD of RVR om zich hiermee bezig te houden vind ik.
Naast uniformiteit en daarmee duidelijkheid, voorkom je denk ik ongewenste situaties. Bijvoorbeeld een HOvD-R, zoals in het bericht van Joost is te lezen, schept denk ik een verkeerde verwachting bij de partners.
Een HOvD is leider CoPI of leider van een compagnie. Ik vind niet dat je als reddingsbrigade die term moet gaan hanteren voor een functie binnen de eigen brigade.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2009, 18:31:53
Rescue, ik denk dat we het hier hebben over de operationele kant en niet over de verenigingsbesturen.

Maar inderdaad het verschilt per brigade of per regio(wij zijn het hier in de regio aan het rechttrekken). En mij lijkt het et verstandigste als hier een landelijk systeem in komt. Echter zien we hier ook weer veel verschillen in brigades... en verhalen van; ja je mag zo iemand geen OvD noemen want dit en dat...bla bla.

Omdat wij voor bijvoorbeeld postcommandant, bevelvoerder gebruiken heeft ook als achterliggende gedachte de samenwerking met de brandweer. Hetzelfde geldt voor (H)OvD-R. Deze OvD's krijgen ook een operationele (aparte) functie... want vorige zomer heb ik weinig de 88-01 horen inmelden maar daar zal de komende jaren waarschijnlijk verandering in komen. We hebben hier ookal een aardig WIS... en daarin wordt ook o.a. over een dienstvoertuig geproken.

EDIT @ Maarten: Ik weet niet precies wat deze functie precies gaat inhouden, maar ik heb het ook een aantal keer voorbij horen/zien komen bij de bond ;)

Groeten, Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2009, 18:58:48
Hier zie je ook weer het verschil tussen kust- en binnenbrigades. Het is moeilijk om daar eenheidsworst voor te bedenken vanuit de bond. De binnenbrigades hier bv gaan steeds meer onder de KNRM vallen, en daar door de bond bedachte structuur op loslaten zal niet meevallen. Dus wanneer je het hebt over "de bond zal daar structuur in aan moeten brengen" zal dat de bond van de kustbrigades en niet bewakende binnenbrigades moeten zijn vrees ik. Het is al zo moeilijk om zowel de waterstructuur van de Kustwacht als de hierargie van de brandweer te volgen, een derde structuur vanuit de bond zal het niet makkelijker maken.

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2009, 00:32:10
Gelukkig hebben we hier niks met de kustwacht te maken, alleen met de bond en de brandweer(waarvan de laatste steeds belangrijker wordt). En dat is soms al flink moeilijk kan ik je vertellen.

Om maar wat te noemen de nieuwe nummering... de brandweer ziet helemaal niets in dat nieuwe systeem, en heeft tevens ruimte voor ons gemaakt binnen de nieuwe brw nummering. Wat een stuk mooier is want we zijn meteen van de dubbele nummers af :) Alleen de bond wil weer alles hetzelfde hebben, wat begrijpelijk is. (De nummering is een apart topic maar om maar een ander voorbeeld te geven)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2009, 09:59:08
Het zou juist een hoop duidelijkheid scheppen als RN (RVR) met een eigen eenduidige structuur zou komen die werkbaar is voor alle brigades, waar brigades zich dan ook aan conformeren!! Juist omdat sommige brigades meer richting KNRM en anderen meer richting Brandweer gaan, moet je niet proberen hun structuren te volgen. Als je de structuur van de Brandweer aanneemt, word je langzaam brandweer....

Het is al eerder genoemd in andere topics, maar de Reddingsbrigade moet zich onderscheiden door eigen kennis, opleidingen en taken. Daar hoort een eigen structuur bij die past bij het werk wat we doen. Door een term als 'bevelvoerder' te introduceren, maak je het de brandweer misschien makkelijk, maar haal je de eigenheid uit je organisatie....

Reddingsbrigades door het land zouden eens meer moeten kijken naar wat landelijke uniformiteit ze op de lange termijn kan opleveren, in plaats van wat het ze op korte termijn kost. Een eigen landelijke RN-structuur kost moeite met invoeren en is misschien lastig voor lokale partners, maar landelijk versterk je de organisatie enorm.

Om maar een gek voorbeeld te noemen: waarom snappen lokale brandweerofficieren niks van de Reddingsbrigade? Omdat ze er niks over in hun opleiding krijgen. De Reddingbrigades zijn te verschillend en versnipperd om in een opleiding behandeld te worden als hulpverleningspartner. Als lokale brigades echt zo zouden werken zoals landelijk afgesproken (structuur, opleiding, taken), kan hier ook makkelijk een hoofdstuk over komen in de brandweeropleiding en hoef je niet steeds uit te leggen wat je komt doen...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2009, 11:03:28
Dat zijn woorden uit mijn hart gegrepen. Maar dit in de praktijk brengen? De brandweer heeft de zak met geld en is het troeteldiertje van de overheid. Een hoop taken vallen onder haar verantwoordelijkheid.  Bekijk het eens door de brandweerbril: alle structuren en protocollen liggen vast en zijn eenduidend. Als er dan raakvlakken zijn met een reddingsbrigade, is de brandweer echt niet de partij die zich gaat aanpassen. Neem C2000. Je moet je stuctuur wel aanpassen om daarin je weg te vinden.
Ik denk dat RN zijn structuur aan moet passen aan die van de brandweer om deze geaccepteerd te krijgen. (Met alle foute inzichten van brandweer voor de waterhulpverlening er in?) En de kustwacht als ze al een rol speelt is ver weg, en krijgt van de burgmeester te horen hoe een en ander geregeld is.

En wie adviseert de burgemeester? En wie is zelfs bereid rapporten te manipuleren om hun zin door te drijven?

Als iemand de leiding heeft bij de Reddingsbrigades, moet het niet noodzakelijk zijn tijdens een aktie uit te leggen aan de brandweer wat dat inhoud.

Voorbeeld: Een man is door het ijs gezakt bij een eiland. De ene RB (laten we zeggen RB A) was aan het werk in de post, een paar honderd meter daar vandaan. Een andere RB (RB B) werd daarvoor door RAC B gealarmeerd, omdat men dacht dat het hun grondgebied was (niet dus).

Op de post was maar een man of twee van RB A, dus de postcommandant vraagt aan zijn eigen RAC A om een aanvullende bemanning te alarmeren, maar krijgt 0 op recest. De RAC A van RB A heeft niet de leiding over de aktie, maar het RAC B van RB B. Alleen de leidinggevende RAC B kan extra bemanning alarmeren en als dat nodig is zal RAC B daartoe een verzoek moeten doen aan RAC A. Neem maar contact op met je C2000 porto met RAC B, we horen het wel. Dan moet dus iemand rennend de schakeling maken naar RAC B om daar te verzoeken of zijn eigen mensen misschien gealarmeerd mogen worden...

De onderkoelde man moest ook nog over het ijs vervoerd worden over honderden meters op een scetbrancart naar de traumaheli, en behandeld worden voor ernstige onderkoeling. Gelukkig was er ook nog iemand van ons die kant op gegaan. Omdat het voor RB B totaal uit de richting was zijn zij nooit ter plaatse gekomen.

Je moet dus eigenlijk iemand binnen je organisatie hebben met gezag, die boven de RAC centralist uitstijgt. Op het water zijn operationele Regiogrenzen niet belangrijk.
Toch wordt in het 5 mei evaluatierapport aanbevolen om nauwkeurig het IJmeer in kaart te brengen met ingetekende gebieden met daaraan gekoppeld de leiding gevende RAC. Niet op basis van aanlandplaats, alarmering, aanwezige eenheden of windrichting, maar op basis van gemeente/regio grenzen.

Een flink stuk komt voor rekening van Amsterdam Amstelland, dat niet eens zelf een reddingsboot kan alarmeren. Dat is een duidelijke zoektocht naar structuur, die de RB/KNRM niet aan de brandweer biedt, voor zover al aanwezig, onbegrijpelijk voor de brandweer.

Kom daar maar eens uit. Maar het is wel vijf voor twaalf, want als het straks allemaal geregeld is (en dat wordt het nu) kun je je als reddingsbrigade alleen nog maar aanpassen.

Henk