Warmtebeeldcamera's bij de politie

Auteur Topic: Warmtebeeldcamera's bij de politie  (gelezen 48426 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 19 maart 2009, 21:08:18
Zijn er al korpsen welke met een warmtebeeldcamera werken (niet die op de heli dus) ?
Welke gebruiken jullie?
Wat vinden jullie er van?
Waar zouden mensen rekening mee moeten houden bij de aanschaf ?


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2009, 21:11:32
Zijn er al korpsen welke met een warmtebeeldcamera werken (niet die op de heli dus) ?
Welke gebruiken jullie?
Wat vinden jullie er van?
Waar zouden mensen rekening mee moeten houden bij de aanschaf ?



Osse politie heeft warmtebeeldcamera


OSS - In het leger en bij de Osse brandweer kenden ze ze al langer. Warmetebeeldcamera's om de vijand in het donker te ontdekken en eventuele slachtoffers in een brandend huis. De Osse politie beschikt sinds maandag ook over een warmtebeeldcamera. Maar dan om in het donker boeven mee te vangen. De Osse agenten hebben vanmorgen uitleg gekregen over de werking van de camera, die werkt als een verrekijker en alleen beelden laat zien van levende wezens en dingen die warmte uitstralen.
Zie ook:

Volgens districtschef Roel Willlekens heeft in Utrecht de warmtebeeldcamera, die niet groter is dan een kleine verrekijker, zijn nut al bewezen. Nadat daar sinds oktober met de warmtebeeldkijker wordt gewerkt, zijn er met behulp van zulke camera's al 85 verdachten mee aangehouden.

Hoe dat dan werkt? "De warmtebeeldkijker geeft zowel overdag als 's nachts alles weer wat warmte uitstraalt tot op een afstand van 450 meter. Een schaap met zijn dikke isolerende vacht zie je bijna niet, maar een paard in een donker weiland weer wel. Dus als je bij een auto komt die op zijn kop ligt, kun je het slachtoffer met de camera opsporen in de maïs", legt Willekens uit. Willekens laat Loepkijker in zijn kantoor de warmtekijker op de knop van een oude lampenradio richten, die hij net heeft aangeraakt. Ook die licht op. Hetzelfde gebeurt met de contour van zijn hand als de politiechef die al lang van de tafel heeft gehaald. "Tien minuten nadat een inbreker zijn schroevendraaier heeft weggegooid is die met de warmtebeeldkijker nog te zien, omdat die nog steeds warmte afgeeft", legt Willekens uit. "In een buurt waar veel ingebroken wordt, zoals in Heesch en in de Ruwaard, gaan we de camera daarom zeker inzetten." Warmtebeelden worden reeds gemaakt vanuit de lucht tijdens de milieuvluchten om hennepkwekerijen op te sporen. Dat kan nu straks ook vanaf grond met de warmtebeeldkijker, die volgens Willekens altijd in een van de politie-auto's op straat voorhanden zal zijn.

Conclusie: Brabant Noord en Utrecht in ieder geval.

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/oss/4408511/Osse-politie-heeft-warmtebeeldcamera.ece


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2009, 21:51:23
In Hollands Midden zijn er 2 op proef. Volgens mij 1 in Gouda en 1 in Leiderdorp.
Welk merk weet ik niet maar ze zijn hetzelfde als korps Utrecht.

Wat ik echter begreep zijn ze aardig aan de prijs en zijn er voor vele honderden euros betere te koop.

Belangrijkste is echter dat ze tegen een stootje kunnen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2009, 23:26:18
hier hebben ze de intrede nog niet gedaan.... wel aangevraagd... maar ja kost geld he...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #4 Gepost op: 24 april 2009, 22:08:47
Een warmtebeeldcamera maakt het werk van politie-agenten denk ik veel doelmatiger, sneller en veiliger. Bijvoorbeeld kun je ermee ongezien in een pikdonker gebouw of park een verdachte zoeken, zonder veel risico dat je wordt neergeschoten en zonder dat de verdachte de zaklamp ziet aankomen en zich daardoor beter gaat verstoppen.

En je kunt er voorwerpen mee vinden die kortgeleden zijn weggegooid door de verdachte, zoals een wapen, doordat die voorwerpen nog een klein beetje warm zijn door de hand.

Ik vind dat op elke twee agenten er minstens één een warmtebeeldkijker zou moeten hebben, al is het maar een goedkope. Maar liefst één die je los in de hand kunt gebruiken en die je ook snel op een kevlar helm kun klikken en die daar omhoog kan worden geklapt en die ook snel op het pistool kan worden geklikt als sight.

Die helm kan bij een ongevaarlijk lijkende melding in de auto blijven. Op zo'n helm kan ook een snel afneembare videocamera worden vastgeklikt of een combinatie van beide apparaten. De politie kan daarvoor inspiratie opdoen bij militaire apparatuur.

Hier een voorbeeld van zo'n 'thermal sight':

http://www.imaging1.com/thermal/monocular14.html

In elk district zou ook één heel geavanceerde wamtebeeldkijker moeten zijn, die heel gevoelig is op grote afstand en met een sterke ingebouwde verrekijker.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #5 Gepost op: 24 april 2009, 22:23:22
Op dit filmpje zie je beelden van een infraroodcamera die gemonteerd kan worden op een politieauto:

FLIR PatrolIR Pro for Law Enforcement
http://www.youtube.com/watch?v=DwcphGePHWk
Ik stem links.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2009, 15:39:53
Aanpak inbraken Zandvoortse strand

ZANDVOORT
De politie Kennemerland zet in Zandvoort warmtebeeldcamera's in om inbrekers 's nachts op te sporen. Dat is één van de uitkomsten van een convenant dat de politie, de gemeente en de 39 strandpaviljoenbeheerders maandagavond tekenden.

Het convenant regelt verder dat paviljoenhouders altijd aangifte zullen doen wanneer er een overtreding plaatsvindt in een strandtent. In het verleden lieten ze dat nogal eens na, waarop de politie niet kon optreden.

De politie zal, van haar kant, dichter op de huid van overlastplegers en inbrekers gaan zitten.


www.rtvnh.nl

Uit het radiofragment bij het stuk blijkt dat ze een van de twee WBC´s van de brandweer kunnen gaan lenen om tijdens surveillance te kunnen gebruiken  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2009, 00:25:28
In Utrecht zijn er een aantal op proef, sowieso eentje in Woerden. Heb hem 1x in actie gezien, werkt piekfijn. Zelfs een handafdruk op een auto blijft langgggggggg zichtbaar. Een directe collega van mij heeft onlangs een interne promofilm ervoor gemaakt, kijken of ik daar misschien de hand op kan leggen (heb die film onlangs nog z'n laptop bekeken)

Merk en specs van de wbc kan ik du moment niet geven.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2009, 22:30:01
Rotterdam-Rijnmond en Haaglanden hebben ze inmiddels ook op proef. In Haaglanden zitten ze op de hondenwagens. En met succes. Al regelmatig verstopte verdachten mee achterhaald en zelfs bij sporenonderzoek helpen ze: met de camera werd een door een inbreker op een dak achtergelaten muts gezien. Zonder camera was ie vast niet (zo snel) gevonden. Ook bij meldingen overlast van bv een groep van 20 jongeren helpt het. Als er ter plaatse maar 4 jongeren staan en er 16 in de bosjes worden gezien door de WBC.... ;) Eigenlijk alleen maar positieve verhalen gehoord tot nu toe!
greetz,  Enrique


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2009, 22:27:22
Wat ik heb begrepen is dat de meeste warmtebeeld camera's geschikt zijn, er moet echter een software aanpassing plaatsvinden waarvoor vergunning moet worden verleend door defensie, aangezien het defensie software is. Verder is het zo dat een gemiddelde warmtebeeldcamera zo rond de 10.000 euro ligt....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....