Warmtebeeldcamera's bij de politie

Auteur Topic: Warmtebeeldcamera's bij de politie  (gelezen 48425 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #40 Gepost op: 9 november 2011, 20:49:29
Ik heb gehoord dat de aanvraag voor 1 WBK per district (7 WBK's in totaal) in A-A door de korpsleiding is afgewezen. Reden onbekend.

Dat kwam omdat meerdere collega's iig in mijn district, hebben aangegeven dat het weinig tot geen meerwaarde heeft. De achterliggende rede hiervan was dat die WBK overal uitsloeg. Dit kwam dan weer door de dichte bebouwing.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #41 Gepost op: 9 november 2011, 23:46:37
Klopt, de betaalbare WBC's (om het even bij de echte afkorting te houden ;) ) zijn wat moeilijker in gebruik als de duurdere. Zo kun je niet door autoruiten heen (dus niet vanuit een rijdende auto) kijken en heeft ie af en toe wat moeite met andere objecten.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #42 Gepost op: 10 november 2011, 02:04:39
Dat kwam omdat meerdere collega's iig in mijn district, hebben aangegeven dat het weinig tot geen meerwaarde heeft. De achterliggende rede hiervan was dat die WBK overal uitsloeg. Dit kwam dan weer door de dichte bebouwing.

Grrrrrrrr ik haat collega's die aangeven dat het weinig tot geen meerwaarde heeft! We hebben regio's vol met collega's die profijt hebben van een WBC/WBK en wij in A-A ineens niet???? Ga mij nou niet vertellen dat er geen WBC/WBK is die geschikt is voor A-A! Boeven vangen is een simpel bassie en adriaan verhaal: wees slimmer en beter dan de boef, dan vang je 'm wel!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #43 Gepost op: 13 november 2011, 11:02:42
Dat kwam omdat meerdere collega's iig in mijn district, hebben aangegeven dat het weinig tot geen meerwaarde heeft. De achterliggende rede hiervan was dat die WBK overal uitsloeg. Dit kwam dan weer door de dichte bebouwing.

ZaWa rijdt met wbc op de lichtbalk opgebouwd (hier ook al op foto tentoon gesteld) en dat werkt, ook bibeko, perfect, met een groot scherm is er wel degelijk kleur verschil te zien tussen een persoon (rond de 37) graden of een woning, (rond de 20/21) graden.

Dus afgewezen door personen die kennelijk nog niet met een goed opgebouw systeem hebben gewerkt. Het is ook geen vervanger voor het betere speurwerk maar een HULP-middel dat uitstekend volstaat om warmte waar te nemen... Dat WBC door infrarood detectie zijn beperkingen heeft, is natuurlijk helder (niet door glas, niet door water, etc etc maar iets boven water of in een donker steegje... kun je direct zien, zonder een lamp er op te richten... dus kun je iemand in de gaten houden zonder iemand direct te laten weten dat je m ziet... Ik vind het ideaal en hier in de regio zijn er al meerdere VE's mee aangehouden, niet alleen in een boeren weiland....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #44 Gepost op: 13 november 2011, 18:25:45
Inzet warmtebeeldcamera een succes

28 okt

De wijkpolitie Crooswijk heeft met succes een warmtebeeldcamera ingezet tegen hennepkwekerijen in Crooswijk.
Op donderdag 27 oktober 2011 werden twee kwekerijen ontdekt.


Bij een woning aan de Kerkhoflaan en een woning aan de Jonker Fransstraat zagen agenten van de wijkpolitie een afwijkend warmtebeeld. Bij een nader onderzoek bleek dat in beide woningen een hennepkwekerij was opgebouwd.
De kwekerijen werden opgeruimd door het hennepteam van de gemeente Rotterdam.

De wijkpolitie Crooswijk heeft sinds kort de beschikking over een warmtebeeldcamera.
Zelfs kleine temperatuurverschillen kunnen hiermee worden waargenomen.
Omdat hennepkwekerijen brandgevaarlijke en overlastgevende situaties opleveren, treedt de politie hier hard tegen op.

De warmtebeeldcamera wordt niet alleen gebruikt voor het opsporen van hennepkwekerijen, maar ook voor verdachten die zich in het donker trachten te verstoppen.
Zelfs een buit of een wapen dat door iemand is weggegooid houdt warmte vast.
Deze warmte is nog geruime tijd door de camera waar te nemen.

BRON: Inzet warmtebeeldcamera een succes
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #45 Gepost op: 13 november 2011, 22:36:32
WBC neemt geen warmte waar, maar registreert (infrarode) straling die af wordt gegeven door de materialen. Verschillende materialen geven andere soorten straling af, die door een computerchip wordt omgezet in een voor ons zichtbaar Z-W beeld.
Citaat
woning aan de Jonker Fransstraat zagen agenten van de wijkpolitie een afwijkend warmtebeeld
Als ik een andere soort dakbedekking neem als mijn buren van een rijtjes woning heb ik ook een afwijkend soort warmtebeeld. En als de buren beter isoleren dan ik zal ik aan de buitenzijde ook meer straling (dus geen warmte) afgegeven.
Dus geen gegronde reden om mijn woning te betreden. >:D En daar hoef je geen topadvocaat voor te zijn om die binnentreding nietig te laten verklaren denk ik.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #46 Gepost op: 13 november 2011, 22:38:04
Dus geen gegronde reden om mijn woning te betreden. >:D En daar hoef je geen topadvocaat voor te zijn om die binnentreding nietig te laten verklaren denk ik.

Nee, maar wel een gegronde reden om een nader onderzoek in te stellen én dat kan op allerlei manieren  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #47 Gepost op: 13 november 2011, 22:45:28
Inderdaad, maar het WBC beeld alleen kan dus niet voldoende zijn. Er zal dus gewoon echt speurwerk moeten worden gedaan.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #48 Gepost op: 13 november 2011, 22:47:39
Inderdaad, maar het WBC beeld alleen kan dus niet voldoende zijn. Er zal dus gewoon echt speurwerk moeten worden gedaan.

Klopt, echter is het wel een van de aanleidingen waarop / waardoor je extra informatie kunt verkrijgen.
Voordat je als politie zijnde een instap/inval mag doen zul je allerlei plusjes moeten verzamelen, waarvan dit er eentje is of kan zijn.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #49 Gepost op: 14 november 2011, 00:25:26
Maar we hebben het steeds over een WBC/WBK is er ooit onderzoek gedaan naar nachtkijkers/ restlicht kijkers? want dat kan wat betreft het speuren naar geboeftes ook zo maar een nuttige bijdrage leveren. Ik kan me nog een voorvalletje langs de A1 herinneren waarbij het een en ander aan Dalton gespuis was weggerend. Ik vraag mij af wat dan handiger is: een restlicht of een warmtebeeldkijker (camera). Iemand?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens