SIGMA vanuit Deventer

Auteur Topic: SIGMA vanuit Deventer  (gelezen 11318 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #10 Gepost op: 12 april 2009, 19:12:50
De vele opkomstplaatsen zullen komen denk ik door de pilot waar jullie aan meedoen toch..?
Jullie kunnen ook in kleinere groepjes worden opgeroepen.

Prima zaak, lijkt me.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #11 Gepost op: 12 april 2009, 22:14:05
Geloof wel dat dat de reden is van deze opkomstplaatsen. Al dacht ik persoonlijk eigenlijk stiekem dat het al landelijk ingevoerd was.

Groetjes,
Phate
treat the patient, not the number


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #12 Gepost op: 12 april 2009, 23:11:02
Al dacht ik persoonlijk eigenlijk stiekem dat het al landelijk ingevoerd was.

Jullie maken me nieuwsgierig. Pilot? Landelijk ingevoerd?   ???

Franc


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #13 Gepost op: 13 april 2009, 18:38:32
De pilot houdt iets in over dat er meer opkomstplaatsen zijn dan garages voor de voertuigen?
In de veiligheidsregio Utrecht hebben we 3 opkomstplaatsen (Woerden, Utrecht, Woudenberg) en daar staan ook gewoon op alle drie de plaatsen SIGMA-materiaal.
Dus in de regio Utrecht... da's dan nog "ouwe stijl"?


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #14 Gepost op: 13 april 2009, 22:36:29
ik ga het nog even verder uitzoeken, want ik weet eigenlijk niet beter dan dat het zo is (ook nog maar 3 kwart jaar sigmalid) jullie horen nog van me!

Groetjes,
Phate
treat the patient, not the number


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #15 Gepost op: 14 april 2009, 13:23:33
In NOG is een pilot gaande op het gebied van het op kleinschaliger niveau inzetten van SIGMA-vrijwilligers. Hierbij worden niet 8 personen ingezet, maar 2-6 en dat is afhankelijk van het incident. De SIGMA's kunnen zo nodig ingezet worden als FR, dan wel als helpende handen voor het (de) ambuteam(s).
Men heeft hiervoor gekozen om de motivatie van de vrijwilligers te verhogen, maar daarnaast zorgt het uiteraard ook voor meer praktijkervaring bij de vrijwilligers.
Dit is de info die mij ter oren is gekomen.
Zoals Rescue al aangaf zou Deventer nu (sinds '07) onder IJsselvecht vallen en is deze pilot dus niet voor Deventer van toepassing.
Geloof niet alles wat je denkt.


B.A.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2009, 12:01:46
Opkomstplaatsen in NOG zijn:
- Aalten (Team Aalten)
- Doetinchem (Team Doetinchem)
- Zutphen (Team Zutphen)
- Borculo (Team Borculo)
- Klarenbeek (Team Klarenbeek)
- Apeldoorn (Team Apeldoorn)
- Heerde (Team Epe)
- Nunspeet (Team Nunspeet)
- Ermelo (Team Harderwijk)
- Putten (Team Putten)

Daarnaast zijn er de opkomstplaatsen in Varseveld en Elburg. Dit zijn de opkomstplaatsen als de volledige GNK word gealarmeerd zoals vorige week voor in Apeldoorn. Hier staan tevens de voertuigen.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2009, 15:35:43
volledige GNK word gealarmeerd zoals vorige week voor in Apeldoorn.
is hier ook volgens nieuwe stijl inzet gepleegd?waren er dus al kleine eenheden tp voor de gnk kwam?is de gnk nog daadwerkelijk ingezet?


B.A.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2009, 21:22:22
Nee er zijn 2 manieren. De oude stijl, dus gewoon volledig sigma team incl voertuigen en er is de nieuwe stijl.
In december was er 's avonds laat in de buurt van Ermelo een ongeval met een legervoertuig waarbij meerdere slachtoffers waren maar niet dusdanig veel dat er een volledig team hoefde te komen en dat er een tent moest worden opgezet. Hier werd juist voor de nieuwe stijl gekozen. Dus in dit geval werd de sigma eenheid Harderwijk/Ermelo ingezet. Er worden dan minder mensen ingezet en er wordt in eerste instantie ook geen materiaal ingezet. De gealameerde leden gaan naar de opkomstplaats van de desbetreffende alarmering en wachtenop nadere info. Het kan zijn dat er dan met eigen auto ter plaatse moet worden gegaan en er assistentie wordt verleend aan ambu personeel.

Elk sigmalid in Noord en oost gelderland valt onder 1 van de 2 GNK's in deze regio. OOst of west. Daarnaast behoor je ook nog tot 2 a 3 kleine groepen. Dit is afhankelijk van je woonplaast en de plaats waar je werkt. Elke opkomst plaats heeft een eigen capcode. Dus stel je werkt in plaats A en je Woont in plaats C dan kirjg je in je pager de code van de Totale GNK + de code van de GNK van je regio (Oost of West) + de code van Sigma plaats A en Plaats C (en vaak nog code van opkomstplaats in de buurt van waar je woont bv. plaats D).

Hoop dat het zo wat duidelijker is.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2009, 23:37:18
De gealameerde leden gaan naar de opkomstplaats van de desbetreffende alarmering en wachtenop nadere info. Het kan zijn dat er dan met eigen auto ter plaatse moet worden gegaan en er assistentie wordt verleend aan ambu personeel.

Hoe gaat het tp gaan met eigen auto in zijn werk? Als gewoon persoon wordt je natuurlijk geweerd bij eventuele wegafsluitingen. Tevens als er een file door het ongeluk ontstaat, sta je daar als SIGMA lid ook in.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV