Inzetverslagen redders 2004.

Auteur Topic: Inzetverslagen redders 2004.  (gelezen 40829 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 24 maart 2004, 16:15:24
...Wat de hulpverlening te water betreft, neem nu bijvoorbeeld het brandweerbootje in Brouwershaven aan de Grevelingen, hierover liggen duidelijke afspraken m.b.t. inzet. Indien een inzet door de lokale verkeerspost (link Kustwacht) noodzakelijk wordt geacht varen zij onmiddelijk op alarmering. Er is dus zeker geen sprake van onnodige vertraging.
Jammer genoeg echter voor de bemensing is het de afgelopen jaren niet nodig geweest wat dus een risico inhoud dat het op termijn zal worden weg bezuinigd.

Kees  8) (die niet graag belasting betaalt voor onnodige zaken)

Toch valt er te twijfelen aan de opleiding c.q. kennis van de brandweer bij het uitoefenen van de taken op het water. Wat mij betreft mogen ze bij de brandweer eerst eens de benodigde kennis vergaren, alvorens ze in een bootje stappen en gaan klussen.


Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #111 Gepost op: 24 maart 2004, 16:43:37
Dave, om je gerust te stellen er zijn hier in de Delta meer mensen dan alleen vrijwilligers van de KNRM die iets van water af weten.
Bij inzet van het brandweerbootje moet je denken aan brand, millieuverontreiniging, evacuatie en als laatste levensbedreigende omstandigheden waarbij zij een duidelijke meerwaarde hebben t.o.v. KNRM en reeds op het water aanwezige dienstvaartuigen zoals politie en vaarwegbeheer.

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #112 Gepost op: 24 maart 2004, 22:11:47
Een brandweerbootje moet inderdaad op de kleinere wateren blijven, of de randmeren hieronder vallen kan over gediscuseerd worden. Verder kan de brandweer altijd mee op een reddingsboot maar dit gebeurd denk ik alleen op de meren en niet vaak op zee. Dit gebeurd denk ik omdat brandweer mannen liever spuiten met water als erop varen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 25 maart 2004, 01:11:12
Dave, om je gerust te stellen er zijn hier in de Delta meer mensen dan alleen vrijwilligers van de KNRM die iets van water af weten.
Bij inzet van het brandweerbootje moet je denken aan brand, millieuverontreiniging, evacuatie en als laatste levensbedreigende omstandigheden waarbij zij een duidelijke meerwaarde hebben t.o.v. KNRM en reeds op het water aanwezige dienstvaartuigen zoals politie en vaarwegbeheer.

Kees  8)
Kees,
Mij hoor je dan ook niet zeggen dat er niet meer mensen iets van hulpverlening op het water afweten, maar ik weet wel dat de brandweer in haar huidige opleiding hier geen hoofdstuk aan wijt.
Dus laat ze een brandje blussen, maar meer ook niet.

De randmeren noem ik geen klein watertje. Dat je daar over kan discuseren vind ik ook vreemd... In vergelijking is de Noordzee en Waddenzee dan toch ook maar een klein watertje?

Dave


Dave

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 25 maart 2004, 01:12:09
Een brandweerbootje moet inderdaad op de kleinere wateren blijven, of de randmeren hieronder vallen kan over gediscuseerd worden. Verder kan de brandweer altijd mee op een reddingsboot maar dit gebeurd denk ik alleen op de meren en niet vaak op zee. Dit gebeurd denk ik omdat brandweer mannen liever spuiten met water als erop varen.

9910001

Eens ;D

Dave


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #115 Gepost op: 25 maart 2004, 01:32:03
Ben benieuwd hoe men het zal gaan doen als Terneuzen zijn brandweerboot gaat krijgen . . . .  ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #116 Gepost op: 25 maart 2004, 10:50:02
Ik denk dat de brandweer wel boten moet hebben voor in de grotere havens, dit omdat je ditanders bijna niet kan blussen. De meeste reddingsboten kunnen wel een klein jachtje blussen maar als het groter wordt dan is er toch een klein tekort aan pomp cappaciteit. Dus het niet vreemd dat er brandweerkorpsen met een blusboot zijn. Volgens is terneuzen toch een plek waar de wat grotere boten komen met gevaarlijke ladingen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 25 maart 2004, 13:33:36
Kijk voor dat soort inzetten zijn er altijd BRV's geweest. Om brandjes te blussen. Maar niet om de totale hulpverlening op het water opzich te nemen! Dat kunnen ze niet, hebben ze geen opleiding voor genoten....

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #118 Gepost op: 25 maart 2004, 14:32:01
Kijk voor dat soort inzetten zijn er altijd BRV's geweest. Om brandjes te blussen. Maar niet om de totale hulpverlening op het water opzich te nemen! Dat kunnen ze niet, hebben ze geen opleiding voor genoten....

Dave

Wij kunnen dat alleen met z'n allen. Ik hoop dat er dan samengewerkt kan worden...

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #119 Gepost op: 25 maart 2004, 19:26:27
Kees,
Mij hoor je dan ook niet zeggen dat er niet meer mensen iets van hulpverlening op het water afweten, maar ik weet wel dat de brandweer in haar huidige opleiding hier geen hoofdstuk aan wijt.
Dus laat ze een brandje blussen, maar meer ook niet.



Dave
ik denk dat jij toch wel een verkeerd beeld van de brandweer Nederland hebt,daar gebeurt veel meer dan wat jij hier verteld en als wij kunnen samenwerken met organisaties zoals jullie zal het niet aan ons liggen als dat niet gebeurt.