Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 171542 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Volgens mij is het stopteken wat gegeven is door een BOA of VKR gelijk aan een OA (agent of wachtmeester).
Uiteraard even de discussie erbuiten laten of je als burger de bevoegdheid op dat moment in twijfel moet trekken...
maar naar mijn weten is (het gros van) de BOA niet bevoegd tot het geven van het stopteken...
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Uiteraard even de discussie erbuiten laten of je als burger de bevoegdheid op dat moment in twijfel moet trekken...
maar naar mijn weten is (het gros van) de BOA niet bevoegd tot het geven van het stopteken...

Om enkele voorbeelden te noemen. Een stopteken mag gegeven worden op uit mijn hoofd artikel 5:19 van de AWB. Maar een boswachter mag ook een stopteken geven.

Er zijn ook verschillende politieregio's die BOA's in dienst hebben bij de Verkeer Handhaving Teams (VHT). Deze mogen ook gewoon een stopteken geven.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Uiteraard even de discussie erbuiten laten of je als burger de bevoegdheid op dat moment in twijfel moet trekken...
maar naar mijn weten is (het gros van) de BOA niet bevoegd tot het geven van het stopteken...

Een buitengewoon opsporingsambtenaar is benoemd in artikel 142 van het wetboek van strafvordering. De bevoegdheid tot staandehouding is genoemd in artikel 52 van datzelfde wetboek van strafvordering (Artikel 52: Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.). Hierbij geldt dat een opsporingsambtenaar alleen mag staande houden voor de feiten waar hij voor bevoegd is. Als we dan kijken naar domein 1 (openbare ruimte)  uit de circulaire buitengewoon opsporingsambtenaar dan is de boa die voor dit domein beëdigd is dus bevoegd voor:

Code: (Domein I. Openbare Ruimte) [Selecteer]
De boa openbare ruimte is bevoegd om te handhaven op de volgende artikelen en wetten voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving, tenzij de wet zich daartegen verzet.
    1. Verordeningen en/of Keuren voor zover betrokkene daarvoor door het bevoegde bestuursorgaan is aangewezen;
    2. Wegenverkeerswet 1994 m.b.t. stilstaand verkeer m.u.v. art. 4, 5, 6, 10, 60, 82 RVV 1990 en art 62 RVV voor zover het de C-borden in relatie tot de openbare orde;
    3. Artikelen 177, 179, 180, 181, 182, 184, 184a, 185, 266/267, 284, 285, 300 juncto artikel 304 onder ten tweede, 435, onder ten vierde, en 447e van het Wetboek van Strafrecht.
    4. Wet openbare manifestaties;
    5. Zondagswet;
    6. Artikelen 10.2, 10.23, 10.30 Wet milieubeheer juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
    7. Artikel 10.1 lid 1 Wet milieubeheer juncto artikel 1a van de Wet op de economische delictenvoor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
    8. Artikel 6.2 lid 1 Waterwet, juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten; uitsluitend voorzover het betreft overtredingen die een nadelige invloed hebben of kunnen hebben op de leefbaarheid in de publieke ruimte.
    9. Artikel 13 Wet bodembescherming juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
    10. Artikelen 2.3.6 Vuurwerkbesluit juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten;
    11. Woningwet juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten met uitzondering van de volgende situaties:
        1) Het feit is begaan in samenhang met andere economische delicten,
        2) Het feit heeft betrekking op een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer, of
        3) Het feit heeft betrekking op overtreding van een voorschrift als bedoeld in artikel 10 van het Asbestverwijderingsbesluit;
    12. Wet Ruimtelijke Ordening juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten met uitzondering van de volgende situaties:
        1) Het feit is begaan in samenhang met andere economische feiten, of
        2) Het feit heeft betrekking op een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer;
    13. Visserijwet 1963;
    14. Artikel 45 Luchtverkeersreglement;
    15. Wet pleziervaartuigen;
    16. Binnenvaartwet;
    17. Artikel 2 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen;
    18. Monumentenwet 1988;
    19. Brandweerwet 1985;
    20. Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden;
    21. Artikelen 175, 177a, 188, 199, 225, 231 lid 2, 239, 350, 351, 351 bis, 352, 416, 417 bis, 424 t/m 429, 430a, 437ter, 443, 458 t/m 461 en 447b, 447c, 447d, 461 van het Wetboek van Strafrecht;
    22. Titel VA van de Wet op de Kansspelen;
    23. Tabakswet juncto artikel 1 van de Wet op de economische delicten;
    24. Huisvestingswet;
    25. Winkeltijdenwet;
    26. Artikel 3, tweede lid, van het Reglement houdende voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren juncto artikel 1a van de Wet op de Economische delicten;
    27. Artikel 72, 73 en 74 Wet Personenvervoer 2000;
    28. Besluit Personenvervoer 2000;
    29. Wrakkenwet voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
    30. Andere strafbare feiten, indien hij daarmee in een concreet opsporingsonderzoek of voor een concreet project door een officier van justitie wordt belast voor de duur van dat onderzoek of project.

Politiebevoegdheden en Geweldsmiddelen
De boa openbare ruimte in bezoldigde dienst kan optioneel beschikken over artikel 8 lid 1 en lid 3 van de Politiewet, handboeien, wapenstok en pepperspray. De boa openbare ruimte in onbezoldigde dienst kan optioneel beschikken over artikel 8 lid 1 en lid 3 van de Politiewet en handboeien.

De boa kan voor diverse feiten hierboven genoemd dus een staandehouding doen. Dit kan zowel door het geven van een stopteken met de hand, of met een stopmatrix. Net als bij een stopteken gegeven door een algemeen opsporingsambtenaar is een burger ook verplicht dit te doen bij een boa.

Naast deze bevoegdheden zijn de meeste boa's dus ook aangewezen als toezichthouder in de zin van de algemene wet bestuursrecht. Als ik kijk naar mijzelf ben ik aangewezen voor de WABO en enkele plaatselijke verordeningen. Als ik hierbij een staandehouding wil doen, die overigens in de AWB een stilhouding word genoemd, ben ik hiertoe ook gerechtigd om gebruik te maken van een stopmatrix. De bevoegdheid hiertoe word benoemd in de "regeling stilhoudingsvordering toezichthouders".

Indien een boa een stopteken geeft in het kader van verkeer regelen is dit weer anders geregeld dan bij een algemeen opsporingsambtenaar. Een boa word niet met name genoemd in wetgeving en zal dus moeten voldoen aan de eisen van een verkeersregelaar (verkeersregelaarspas en kleding die aan de gestelde eisen voldoet).


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
De boa kan voor diverse feiten hierboven genoemd dus een staandehouding doen. Dit kan zowel door het geven van een stopteken met de hand, of met een stopmatrix. Net als bij een stopteken gegeven door een algemeen opsporingsambtenaar is een burger ook verplicht dit te doen bij een boa.

Voor een staandehouding in het kader van 52SV is het noodzakelijk om een verdachte te hebben. Dat heb je bij een deel van de wetten die jij noemt (nog) niet. Daarnaast is een verdachte niet verplicht te stoppen voor een stopteken daar hij niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.

Wetten als bv de WVW en Visserijwet bieden ruimere bevoegdheden (controle bevoegdheid) waarin de burger weer wel verplicht is om te stoppen (er is immers nog geen verdachte). Toch een groot verschil in consequenties als het niet opgevolgd wordt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Voor een staandehouding in het kader van 52SV is het noodzakelijk om een verdachte te hebben. Dat heb je bij een deel van de wetten die jij noemt (nog) niet. Daarnaast is een verdachte niet verplicht te stoppen voor een stopteken daar hij niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.

Wetten als bv de WVW en Visserijwet bieden ruimere bevoegdheden (controle bevoegdheid) waarin de burger weer wel verplicht is om te stoppen (er is immers nog geen verdachte). Toch een groot verschil in consequenties als het niet opgevolgd wordt.

Klopt, maar dat werd hierboven al min of meer gezegd, dus dacht dat dat al duidelijk was ;-)
Maar je hebt inderdaad gelijk!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik had eventjes niet gezien dat het er boven al stond O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
De samenvatting - stoptekens kennen grofweg 2 groepen; 1. de stilhouding (volgt uit de regeling stilhoudingsvordering toezichthouder http://wetten.overheid.nl/BWBR0009206/geldigheidsdatum_03-09-2012 ) deze wordt gegeven ter controle op de naleving van wet- en regelgeving. Die bevoegdheid kan aan iedere toezichthouder worden toegekend. Een aantal bijzondere wetten geven toezichtbevoegdheden aan opsporingsambtenaren vaak genoemd 141 sv en/of 142 sv, maar soms ook geformuleerd als door de minister aangewezen ambtenaren. Zij zijn dan in hoedanigheid van toezichthouder (conform 5.11 algemene wet bestuursrecht) bevoegd tot controle op de naleving van de betreffende wet en dan geldt de regeling als hierboven. Met een toezichthouder ben je VERPLICHT mee te werken anders pleeg je een strafbaar feit. Stoppen dus..

2. Het stopteken ter staandehouding. Je hebt een strafbaar feit gepleegd -ter verkoming van verwarring; veel verkeersfeiten zijn géén overtreding, maar een strafbare gedraging,je bent dan geen verdachte maar een betrokkene en de opsporingsambtenaar is dan in de hoedanigheid van toezichthouder, je MOET dus meewerken-. Je bent verdachte en de opsporingsambtenaar wil je staandehouden ter vaststelling van je identiteit. Iedere voor dat feit bevoegde opsoringsambtenaar mag dat doen en dient dit op een niet mis te verstane wijze uitvoeren, een stoptransparant is een middel om dat te doen. Als verdachte ben je niet verplicht mee te werken aan je eigen veroordeling en dus hoef je niet te stoppen.

Nadeel van het bovenstaande, je weet vaak niet op welke grond je een stopteken krijgt. Het devies is dan simpelweg; altijd stoppen.

@Frankovski
Je maakt een veel gemaakte fout; Indien een BOA bevoegdheid heeft op de WVW en het RVV 1990 geldt deze BOA- net als de ambtenaar van politie aangesteld in executieve dienst als een daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren (mits deze dus in uniform of hesje -BOA logo zichtbaar), conform art 82 lid 1 onder a RVV 1990 Deze is daarmee nadrukkelijk géén verkeersregelaar in de zin van de regeling.

@WRRacing
Natuurlijk mogen wij ook waarschuwingen uitdelen, sterker nog dat mag jij ook. Je hebt kennelijk behoorlijk slechte ervaring met de 'strepentrekkers' binnen ons vakgebied, tja ik kan niet ontkennen dat die er zijn. Ik weet niet in welke gemeente je met deze lieden te maken hebt gehad, maar het is dan zeker geen goede reclame voor die betreffende gemeente. En het staaft mijn eerdere relaas over kantoorklerken die niet weten waarvoor ze hun handhavers kunnen inzetten.
De bulk van het werk van een BOA openbare ruimte heeft inderdaad betrekking op de aloude milieu- en parkeerpolitietaak -daar ligt immers onze oorsprong- maar de afgelopen jaren is de taak nadrukkelijk uitgebreid in de richting de aanpak van overlast in de breedste zin van het woord.  Dit loopt paralel met de uitbreiding van taken van de burgemeester. We houden ons ook bezig met surveillance ter preventie van overlast (oa jeugd-, drugs-, honden-, verkeers- en geluidsoverlast) het feitelijk optreden tegen overlast veroorzakers, controles van overlastpanden. We controleren op de naleving van de regels rondom coffeeshops, terrasvergunningen, exploitatievergunningen Horeca, uitstallingen, markten. Binnenkort de Drank en Horecawet......en ik kan nog wel ff doorgaan want dan heb ik het nog niet gehad over taken die we uitvoeren als service naar andere gemeentelijk diensten zoals het op verzoek afzekeren van medewerkers bij spoedreparaties of spoed-opruimwerkzaamheden.
Als ik dit vertel krijg ik vaak de vraag, maar waar zit dan het verschil tussen jullie en politie? Wij hebben vaak meer mogelijkheden dan politie, wij kunnen insteken op zowel bestuursrecht- als strafrecht. Politie meestal alleen met strafrecht. Verder zijn wij gespecialiseerd op de openbare Ruimte (daarvoor zijn we BOA) en politie is binnen de volledige opsporingsketen en hulpverleningstaak inzetbaar. Met andere woorden; wij doen werk dat politie ook zou kunnen doen -daarvoor hebben we een afgebakende politietaak en hulpverleningstaak- maar waar zij om welke reden dan ook niet aan toe komen omdat de politiesterkte op een andere vlak wordt ingezet.


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
@Frankovski
Je maakt een veel gemaakte fout; Indien een BOA bevoegdheid heeft op de WVW en het RVV 1990 geldt deze BOA- net als de ambtenaar van politie aangesteld in executieve dienst als een daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren (mits deze dus in uniform of hesje -BOA logo zichtbaar), conform art 82 lid 1 onder a RVV 1990 Deze is daarmee nadrukkelijk géén verkeersregelaar in de zin van de regeling.
Het zou uiteraard zomaar kunnen dat je gelijk hebt. Ik heb er in het verleden echter iets over op moeten zoeken en kan me herinneren dat dit niet het geval is. Je brengt me nu aan het twijfelen, dus ik ga het ff opzoeken! En nogmaals: Het zou uiteraard zomaar kunnen dat je gelijk hebt, maar ik duik ff de boeken in of ik het tegendeel kan bewijzen :)


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
@gadgetman

Het verhaal is duidelijk. De gemeente is Rotterdam, dan weet je dat ook gelijk.

Ik stuur je nog een vraag per pm omdat het verschil tussen toezichthouder/opsporingsambtenaar en straf/bestuur recht mij niet helemaal duidelijk, en dan bedoel ik het niet het algemeen maar wat voor pet de persoon op heb.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
in de afgelopen week in de krant gelezen dat de Gemeente haar handhavers bevoegd wil maken om te verbaliseren op snelheid in de 30-KM zone's.
Geen idee hoe dan de snelheid vastgesteld gaat worden, maar hoe denkt men hier daarover?

Ruud