Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 171511 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
HIT ik geloof je absoluut maar ik kan er niets anders van maken. Verkeersborden zijn in mijn ogen ook meer dan duidelijk hoor.
Kan het ook wel begrijpen dat een weg ergens aan moet voldoen wil je kunnen handhaven op het geen wat van toepassing is.
Het moet natuurlijk niet tegen je gevoel in druisen waar je mee bezig bent.

Bron veilig verkeer nederland:

Handhaving -30 km zone-
Het Openbaar Ministerie (OM) is altijd van mening geweest dat 30 km-zones zelfhandhavend moeten zijn. Dat wil zeggen dat de weg zo is ingericht dat te hard rijden zo goed als onmogelijk is.
Als automobilisten te hard kunnen rijden in zo'n gebied, is de 30 km-zone niet goed ingericht. Het OM is dan niet bereid daarvoor politiecapaciteit ter beschikking te stellen, ook omdat het aantal verkeersslachtoffers in dertigkilometerzones naar verhouding veel lager is dan op 50- en 80 km-wegen.


Komt ik terug op mijn eerdere opmerking, verkeersveiligheid of overlast. Verkeersveiligheid kennelijk niet, dan blijkbaar volgens het OM zelf overlast. Wordt het tóch iets wat mogelijk door gemeente lieden kan/mag worden gedaan.

Wat betreft bovenstaande opmerking over het niet tegen je gevoel in mogen druisen waar je mee bezig bent. Bij opmerkingen van dien aard - ik hoor bij mij ook wel eens de gevleugelde opmerking Handhaven met je Hart- refereer ik altijd aan de taak en plicht die je hebt als Handhaver -van welk caliber dan ook- om naleving van wet- en regelgeving te bevorderen danwel af te dwingen. Dat geeft je weinig ruimte voor persoonlijke sentimenten. Geef je die teveel ruimte dan ben je al snel willekeurig bezig, funest voor de rechtsstaat.
Handhaven doe je met je hoofd, afweging maken op basis van feitelijkheden in een situatie. Is een regel -onderbouwt met feiten- op een bepaalde tijd en plaats onzinnig dan is het de vraag of je die moet Handhaven, maar dat heeft niets met gevoel te maken.  ^-^


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Dan wil ik er nog wel een korte aanvulling opgeven. Het OM heeft inderdaad bepaald dat een 30 km zone ook daadwerkelijk ingericht moet zijn, dat deze zelfregulerend is. Dit neemt niet weg dat de politie steekproefgewijs kan en mag controleren op de snelheid in deze zones. Het gaat voornamelijk op structurele controles van de snelheid, waar het OM niet achterstaat.

Een praktijk voorbeeld: Bij een wijkteam waar ik gewerkt hebt, kwam een verzoek vanuit de burgers/gemeente om te gaan controleren in een 30 km zone. Hier zou namelijk erg vaak te snel gereden worden. Daar hebben wij toen een aantal metingen gedaan, zogenoemde nulmetingen. Hieruit bleek inderdaad dat 80 % te hard reed. Na de verkeersremmende maatregelen bestudeerd te hebben, kwamen wij er achter dat deze onvoldoende waren. Hierop hebben wij dus geen snelheidscontroles gehouden en dit terug gekoppeld richting de gemeente.

Nu 2 jaar later is de situatie nog steeds onveranderd. Mijn conclusie hieruit is dat de gemeente het blijkbaar toch niet zo belangrijk vind dat deze weg veiliger wordt gemaakt en aangepast wordt, zodat er gehandhaafd kan worden. Ik zeg gemiste kans van de gemeente.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Dan wil ik er nog wel een korte aanvulling opgeven. Het OM heeft inderdaad bepaald dat een 30 km zone ook daadwerkelijk ingericht moet zijn, dat deze zelfregulerend is. Dit neemt niet weg dat de politie steekproefgewijs kan en mag controleren op de snelheid in deze zones. Het gaat voornamelijk op structurele controles van de snelheid, waar het OM niet achterstaat.

Een praktijk voorbeeld: Bij een wijkteam waar ik gewerkt hebt, kwam een verzoek vanuit de burgers/gemeente om te gaan controleren in een 30 km zone. Hier zou namelijk erg vaak te snel gereden worden. Daar hebben wij toen een aantal metingen gedaan, zogenoemde nulmetingen. Hieruit bleek inderdaad dat 80 % te hard reed. Na de verkeersremmende maatregelen bestudeerd te hebben, kwamen wij er achter dat deze onvoldoende waren. Hierop hebben wij dus geen snelheidscontroles gehouden en dit terug gekoppeld richting de gemeente.

Nu 2 jaar later is de situatie nog steeds onveranderd. Mijn conclusie hieruit is dat de gemeente het blijkbaar toch niet zo belangrijk vind dat deze weg veiliger wordt gemaakt en aangepast wordt, zodat er gehandhaafd kan worden. Ik zeg gemiste kans van de gemeente.

Spijker op z'n kop


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Dus het OM weigert de wet uit te voeren en stelt het rvv en de BABW buiten werking. Tegelijk geven ze dus een vrijbrief aan verkeersaso's........

Ben ik dan de enige die dat niet wenselijk vindt?
Het OM is er toch om de naleving van de wet te verzekeren en eventueel af te dwingen en niet om die te beoordelen? Daar hebben we toch rechters voor?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ben ik dan de enige die dat niet wenselijk vindt?
Het OM is er toch om de naleving van de wet te verzekeren en eventueel af te dwingen en niet om die te beoordelen? Daar hebben we toch rechters voor?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opportuniteitsbeginsel
Ik vind het in ieder geval zeer wenselijk dat het OM niet blindelings handhaaft, maar rekening houdt met alle omstandigheden. Als de wegbeheerder zijn zaakjes goed voor elkaar heeft is er niets aan de hand. Overigens gaat het hier volgens mij om gerichte, structurele snelheidscontroles in gebieden waar de omgeving niet aansluit op de maximumsnelheid. Het is niet gezegd dat verkeersaso's niet worden aangepakt (dat zou inderdaad een slechte zaak zijn). Correct me if i'm wrong.
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opportuniteitsbeginsel
Ik vind het in ieder geval zeer wenselijk dat het OM niet blindelings handhaaft, maar rekening houdt met alle omstandigheden. Als de wegbeheerder zijn zaakjes goed voor elkaar heeft is er niets aan de hand. Overigens gaat het hier volgens mij om gerichte, structurele snelheidscontroles in gebieden waar de omgeving niet aansluit op de maximumsnelheid. Het is niet gezegd dat verkeersaso's niet worden aangepakt (dat zou inderdaad een slechte zaak zijn). Correct me if i'm wrong.

Waar het mij om gaat is dat de BABW een waarde geeft aan bijv. bord: A01zb = zone 30 en dat het OM zegt "ja maar de weg is niet zodanig aangepast dus wij vervolgen niet". Waar blijft het tot het OM zegt "ja maar de weg is niet ingericht voor 50km/h dus wij vervolgen niet voor het niet opvolgen van bord A01/50".

Dit is een vrijbrief bij wegwerkzaamheden, daar is de weg nooit ingericht tot het rijden van de max. snelheid maar is de snelheid naar beneden toe aangebracht. Maar ook niet de nieuwbouw wijken die al zone 30 zijn alleen nog steeds met bouwstraten en daar kan nog steeds te hard worden gereden omdat de straten ook toegankelijk moeten zijn voor bijv. vrachtauto's.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
ik ben helaas niet zo handig dat ik een google streetview linkje kan invoegen hier...
maar zoek/kijk eens naar de situatie Nassaulaan, sportlaan, churchilllaan in Middelburg.
dit was altijd een 50km weg, totdat de gemeente in al zijn wijsheid daar borden "zone 30" ophing. er is toen ooit wel een keer een versmalling gemaakt, maar deze is binnen een week of 2 toen ook weer verwijderd en nooit terug gekomen. voor de rest is de wegindeling nog 100% gelijk aan de situatie van toen men er 50 mocht...
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Over het onderwerp om BOA's meer bevoegdheden te geven:

Ikzelf volg de opleiding HTV-P , dus je krijgt ook je boa, maar je krijgt ook stof van de politieacademie waardoor je 1 jaar korting krijgt op de politieopleiding. Ik volg een BOL opleiding, en er worden ook BBL opleidingen geven. Ik vind toch, dat de huidige generatie BOA's wel betere trainingen nodig hebben, waaronder communicatietrainingen. En dan pas gaan kijken om meer bevoegdheden te gaan geven aan handhavers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Waar het mij om gaat is dat de BABW een waarde geeft aan bijv. bord: A01zb = zone 30 en dat het OM zegt "ja maar de weg is niet zodanig aangepast dus wij vervolgen niet". Waar blijft het tot het OM zegt "ja maar de weg is niet ingericht voor 50km/h dus wij vervolgen niet voor het niet opvolgen van bord A01/50".

Dit is een vrijbrief bij wegwerkzaamheden, daar is de weg nooit ingericht tot het rijden van de max. snelheid maar is de snelheid naar beneden toe aangebracht. Maar ook niet de nieuwbouw wijken die al zone 30 zijn alleen nog steeds met bouwstraten en daar kan nog steeds te hard worden gereden omdat de straten ook toegankelijk moeten zijn voor bijv. vrachtauto's.

Volgens mij is de weg bij werkzaamheden zodanig ingericht dat er verkeersremmende maatregelen zijn genomen. Denk hierbij aan schildjes, hekken, belijning, bebording.

Daarnaast zijn er een aantal eisen gesteld aan de weg, voldoet de weg hier niet aan, dan kan er ook niet gehandhaafd worden. Zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen, maar dan wijken we wel heel erg af.

Zullen we nu weer doorgaan met het topic?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Over het onderwerp om BOA's meer bevoegdheden te geven:

Ikzelf volg de opleiding HTV-P , dus je krijgt ook je boa, maar je krijgt ook stof van de politieacademie waardoor je 1 jaar korting krijgt op de politieopleiding. Ik volg een BOL opleiding, en er worden ook BBL opleidingen geven. Ik vind toch, dat de huidige generatie BOA's wel betere trainingen nodig hebben, waaronder communicatietrainingen. En dan pas gaan kijken om meer bevoegdheden te gaan geven aan handhavers.

Martijn, welkom bij de gemeenschap. Ik heb het genoegen een groep Htv-p'ers te mogen begeleiden bij de elementen buiten de korpsstages. Je zult zelf wellicht al gezien hebben dat de verschillen in kwaliteit groot zijn, jullie zijn een nieuwe generatie handhavers die zowel bij de politie als bij een andere dienst aan de slag moeten kunnen. Maar ook de studentenkwaliteit is wisselend. Wat betreft je opmerking heb je gelijk. Ik zou het nog bouter willen stellen. Bij menig Handhavingsorganisatie zou de bezem erdoor moeten en mensen die in de kern geen Handhaver zijn vervangen met vers opgeleid gemotiveerd volk. O0