helm afnemen

Auteur Topic: helm afnemen  (gelezen 8062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 5 februari 2004, 09:22:22
hoooi

ik wil graag weten hoe je een motor brommer helm van iemands hoofd moet afhalen.  wat zijn handige wetenswaardigheden .

laats zei iemand op dit forum dat hij in duitsland een boekje had gezien waarin een ehbo'er het alleen deed.

graag jullie reactie.

ps IK WIL HET GRAAG ALLEEN OVER DE TECHINISCHE KANT HEBBEN EN NIET OF JE HET WEL OF NIET ZOU MOETEN DOEN.

Ik hoor graag

max




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2004, 10:07:59
Max, ik ga een poging wagen. Allereerst zeg ik toch dit; het mag alleen in een levensbedreigende situatie, dus als je bijvoorbeeld moet beademen, maar dat wist je natuurlijk al.

Als ik iets vergeet moeten anderen me maar aanvullen.
Eén hulpverlener (nr 1) zit achter het so, andere (nr 2)zit aan de zijkant van het so, laten we zeggen aan de rechterkant van het so.

1. Hulpverlener 2 opent vizier.
2. Hulpverlener 2 maakt kinband los.
3. Hulpverlener 2 schuift Het voorstuk omhoog (weet de naam niet :-[)
4. Hulpverlener 1 laat het hoofd los (handgreep van Zach), hulpverlener 2 neemt dit direct over vanaf de zijkant (onder de nek). Hulpverlener 1 schuift iets naar achter, want er moet genoeg ruimte tussen hoofd so en benen hulpverlener 1 zijn om de helm weg te kunnen doen.
5. Hulpverlener 1 trekt de helm langzaam af, zodat nr 2 met z'n linkerhand onder het hoofd kan meeschuiven, achter de helm aan. De rechterhand blijft in de nek.
6. Hulpverlener 1 met goed de helm thv de oren 'wegduwen', anders blijft het wellicht steken. Ook voor de neus oppassen, dus de helm iets kantelen.
7. Hulpverlener 2 gaat met z'n linkerhand tot halfverwege het hoofd, daar ligt het kantelpunt, dus dan ligt het hoofd behoorlijk stil.
8. Hulpverlener 1 legt de helm weg en neemt het hoofd over, let op dat het hoofd niet zakt. Dit kan betekenen dat je behoorlijk moet improviseren, omdat de ruimte tussen hoofd en grond behoorlijk is, dus evt. je armen onder het hoofd. Opvullen mag/kan ook.

Volgens mij was dit het wel. Nog een extra aandachtspunt voor hulpverlener 2, het hoofd is behoorlijk zwaar, deze moet het hoofd dus heel goed ondersteunen, zeker als de helm weg is!

Christian


Marco

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2004, 12:28:59
Cristian,

moeilijk om handelingen alleen te beschrijven zonder plaatjes of zonder het voor te doen. Maar ik mis twee belangrijke dingen.

1: Beginnen met fixatie van het hoofd door hulpverlener aan het hoofdeinde voordat nummer 2 begind met het vizier en de riem losmaken.

2: Eén van beide hulpverlenders moet ten alle tijde het hoofd fixeren. DUs liever niet met de helm meeschuiven, dit geeft onnodige manipulatie en beweging van de CWK.

En max, ik bijt op mijn tong...... maar ik zal niets zeggen over het feit dat je de helm beter kunt laten zitten als er niet direct levensbedreiging is.

Groeten, Marco.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2004, 13:27:08
hahahah niet op je tong bijten hoor...... :P

Het is vanzelfsprekend dat hij alleen afgaat als het niet anders kan...bijv. bij beademen. En dat weet ik wel....net als dat ik ook weet dat so gewoon moet laten liggen. geen zorgen. ;D

maar ik ben wel van mening dat als het moet het zo goed mogelijk moet.

indien iemand mij plaatjes of schema wil sturen dan....graag

alvast bedankt voor de reactie's

greetz

max


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2004, 14:43:27
Ik wist nog dat ik er een keer over gelezen had. en jawel na enig zoeken de site gevonden waarop uitgelegd wordt met plaatjes. Hier is die dan:

http://www.xs4all.nl/~keyser/ehba/ehba11.html
Groet Anne


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2004, 14:50:09
Marco, ik heb niet direct gezegd dat hulpverlener 1 het hoofd fixeert, maar dat is toch logisch? Ik verwijs er wel naar in punt 4 en 5.

De plaatjes kloppen niet helemaal volgens mij, het hoofd ligt nadat de helm is afgenomen gewoon op de grond!

Christian


ehboforum.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • EHBO is mijn lust en mijn leven !
    • ehbo en lotus forum
Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2004, 18:53:07
Even een tip van een motor rijder, als men zo'n speciaal mesje bij zich heeft om auto gordels mee door te snijden gebruik deze dan ook voor de kinband.

Hiermede voorkom je het onnodig uitzoeken hoe de sluiting werkt. Er zijn nm verschillende soorten.

Nog een bijkomstigheid is dat de helm dan niet meer gedragen kan worden en door de verzekering word vergoed.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2004, 20:51:57
Aanvulling op Christiaan...

Gebruik ipv de handgreep van Zach, de "aangepaste handgreep van Zach".. Deze handgreep ondersteund niet onder de nek, maar het achterhoofd..

Bij de standaard zach, heb je kans dat het hoofd te ver achterover valt. en de aangepaste methode voorkomt dit..

verder heb ik geen aanvullingen..


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2004, 23:02:12
8. Hulpverlener 1 legt de helm weg en neemt het hoofd over, let op dat het hoofd niet zakt. Dit kan betekenen dat je behoorlijk moet improviseren, omdat de ruimte tussen hoofd en grond behoorlijk is, dus evt. je armen onder het hoofd. Opvullen mag/kan ook.

Uhm, lees eens goed... ;)

Christian


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2004, 09:12:35
Wat is het verschil tussen de handgreep van Roger en die van Zach?

Rader