Medewerkers 112 Maastricht opgepakt voor 40 brandstichtingen - 15-07-2009

Auteur Topic: Medewerkers 112 Maastricht opgepakt voor 40 brandstichtingen - 15-07-2009  (gelezen 31294 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #80 Gepost op: 17 september 2009, 17:59:43
Ik denk dat menig persoon zich vaak onbewust in de positie van ramptoerist plaatst. Persfotografen ook.
En ja, ik maak me hier zelf ook schuldig aan, aangezien ik graag nieuwsgierig op de plaats des onheils ga kijken. Niet om de slachtoffers te zien, maar om het werk van de hulpverleners te bekijken.
Het is immers een sensatie om bij een ongeval aanwezig te zijn, zoals maar af en toe plaatsvind. Met alle respect voor de slachtoffers natuurlijk.

Oordeel alleen niet te hard over fotografen die een kiekje proberen te schieten, al dan niet voorzien van commentaar en nieuwsberichten (via Anp, of zelf getikt)
Houden ze zich keurig aan de regels door niet te hinderen, te luisteren naar bevelen e.d. Niets mis mee.
Maar een site uit Drenthe en nu een site van Maastricht, gooien wat dat betreft de glazen in van (on)professionele fotografen, die wel met de beste bedoeling te werk gaan.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #81 Gepost op: 17 september 2009, 18:23:06
Nieuwswaarde! -- link naar website met foto's van OMS melding -- ???
Zonder de website verder aan de schandpaal te nagelen: wat dat betreft ben ik het volledig met je eens; waarom zou je midden in de nacht naar een OMS gaan. Tuurlijk, in het begin ben ik ook wel eens naar een OMS geweest of ga je er wel eens heen 'uit voorzorg' wanneer je het vermoeden hebt dat er iets is of als zo'n OMS nog nooit eerder bij zo'n gebouw of object is geweest. Het ter plaatse gaan is een, maar het plaatsen van foto's is een tweede ding. Zeker als er gewoon niks is, is de nieuwswaarde helemaal niks.
Maar ach de mensen die deze foto's zullen bekijken zijn denk ik in hoofdzaak de inwoners van Harderwijk die zich afvragen waar die brandweerauto met zoveel herrie heengaat en niet de mensen die nieuws zoeken..  Ik zie dus geen problemen;)
Uiteindelijk heb je daar dan weer een P2000 monitor voor die je verteld waar de brandweer naar toe gaat. Dan krijg je automatisch weer de discussie: moet iedereen dan weten waar die naar toe gaat? Enerzijds nee, want je wilt niet dat jan en alleman er naar toe gaat, anderzijds ja; anders gaan mensen als malloten achter de brandweer aan karren om er maar achter te komen waar het is. Als fotograaf zou je door middel van je pieper er naar toe gaan (op een verantwoordelijke manier mag ik hopen voor de meeste hier :)) om verslag te doen, zodat juist meer mensen thuis kunnen blijven en achteraf kunnen lezen wat er te 'doen' was.
Ik stoor me aan het feit dat er bij een eenvoudige aanrijding tegenwoordig zo vijf mensen rondlopen die foto's maken van het ongeval. [..] en daarnaast is het niet of bijna niet te controleren of de fotografen allemaal wel zo professioneel met hun foto's en de privacy van slachtoffers en omstanders om gaan als de hier aanwezigen allemaal zeggen te doen.
Met het bovenstaande wat ik van je gequote heb ben ik het met je eens - zie ook mijn eerdere reactie: de helft weet überhaupt niet hoe ze normale scherpe foto's moeten maken en nog een kwart van het overige 'volk' fotografeert dan alles zonder rekening te houden met wat je wel en wat je niet op de foto kunt zetten met of zonder eventuele blur-tools en de welbekende zwarte balkjes. Als je puur er van uit gaat dat alle nieuws wat je zou willen lezen nieuwswaarde zou hebben, dan moet je grotendeels kijken naar landelijk nieuws. Maar het lokale nieuws is juist wat mensen bezig houdt omdat het geen ver van mijn bed show is. Een ongeval hier in het dorp trekt op mijn site meer bezoekers dan als ik een stuk ga schrijven over de miljoenennota bij wijze van spreke.
Fotografen die meermaals de privacy van iemand schenden (door bijvoorbeeld het slachtoffer vol in beeld te brengen) mogen wat mij betreft best even een tijdelijk 'incidentverbod' krijgen.
Inderdaad, bovendien kunnen fotografen die zich niet aan ongeschreven regels houden snel 'ongeschreven sancties' tegen zich verwachten door middel van hulpverleners die niet willen meewerken of expres 'lastig' gaan doen. Op zo'n manier zuivert zich dat vanzelf ook wel enigszins.
En laten nou juist de kleinere incidenten voor mij ook erg leuk zijn om te fotograferen...een boom die op een tuinhuis is gewaaid, dakplaten die van de school waaien; een kleine bosbrand midden in een groot bos waarbij de brandweer in golfkarretjes rondrijdt. Allereerst leuk om te zien, voor de rest ongevaarlijke incidenten, je hebt de ruimte om mooie foto's te maken en niemand heeft er last van. Vervolgens worden je foto's ook gevraagd door brandweerlieden omdat ze dat leuk vinden. Dáár doe ik het voor; ik vind fotograferen leuk en hoef geen doormidden gescheurde personen op de foto. Natuurlijk is een grote brand 'leuk' om te fotograferen, maar juist ook de kleinere dingetjes maken het voor hobbyfotograven leuk. En dat alles zonder iemand in de weg te lopen.
En voor het geval dat: Nee, ik trek niet zelf bomen uit de grond zodat ik er foto's van kan maken. En ja, natuurlijk is een grote brand spectaculairder dan een stormschade, maar ik probeer alleen aan te geven dat ook kleinere klussen vaak leuk zijn om te fotograferen :)
Hier heb ik niks aan toe te voegen! :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


PV112

  • Persfotograaf/Cameraman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
  • Veiligheidsregio Twente
    • PVS Fotografie
Reactie #82 Gepost op: 17 september 2009, 18:38:52
waarom zou je midden in de nacht naar een OMS gaan.

als hier in losser een AUTOM. ALARM (OMS) afgaat ben ik de eerst die op de fiets zit (of de 2de aangezien kameraad net zo snel is:P),
maar het gaat mij niet om het pand waar het afgaat maar dat er een Brandweervoertuig met Prio 1 gaat rijden en dat wil ik filmen
en ja die filmpjes zet ik ook op mijn youtube kanaal maar is dit nou ramptoerisme, iets met weinig nieuwswaarde misschien wel maar het gaat niet om het incident maar om het voertuig.
Amateur persfotograaf, Freelance cameraman voor SPSMedia  www.pvsfotografie.nl.  Twitter: @PVSFotografie / @losser112


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #83 Gepost op: 17 september 2009, 19:12:42
En na 4 pagina's discussie gaan we maar weer back to basic..........on-topic dus!


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #84 Gepost op: 26 september 2009, 19:56:27
Deze week in weekblad de Ster:

MAASTRICHT
Willy L. die verdacht wordt
van betrokkenheid bij ruim
veertig branden in Maastricht-
West, heeft zijn handlangers
onder druk gezet.
Dat zegt advocaat Bart Nijsten,
raadsman van de broers
Marco en Bjorn C., die deze
week voor de rechtbank in
Maastricht stonden.
Volgens de advocaat werden
de beide broers geregeld dronken
gevoerd en kregen zij dan
van L. de opdracht 'om voor
sensatie te zorgen'."Mijn cliënten
geven aan dat zij een weerloos
slachtoffer waren dat
werd gebruikt door L."
L. wordt ervan verdacht dat
hij branden in Maastricht-West
heeft gesticht en dat hij foto's
ervan gebruikte voor zijn website
www.112maastricht.nl.
Ook bood hij foto’s van de
gestichte branden aan bij
diversie media, waaronder
deze krant. De serie brandstichtingen
begon in 2006
met het in brand steken van
een personenauto en coniferen.
In 2007, 2008 en 2009
werd Maastricht-West geteisterd
door brandstichtingen,
waarbij personenauto's,
vrachtauto's,panden en afvalcontainers
in vlammen opgingen.
Ook worden de aangehouden
mannen verdacht van het
in brand steken van in totaal
18 auto's,waaronder 2 vrachtauto's
en 1 camper.
Diverse panden en gebouwen
werden in brand gestoken,
waaronder het ontmoetingscentrum
't Voske aan de
Courtoisstraat, twee sloopflats
aan de Drossaardruwe en
het Malbergplein en een
scootershop aan de Malbergsingel.
De politie kwam de verdachten
op het spoor na analyse
van een aantal branden in
2009. Het viel op dat steeds
dezelfde personen op de
plaats van de brand aanwezig
waren nog voor de hulpdiensten
waren gearriveerd. Later
bleek zelfs dat de verdachten
de hulpdiensten belden voor
een door henzelf aangestoken
brand.
L. deed een emotioneel
beroep op de rechtbank om
zijn voorlopige hechtenis te
schorsen. "Ik zit psychisch aan
de grond omdat ik mijn vrouw
en dochter niet kan zien. We
hebben niet de financiële middelen
om mijn vrouw en kind
naar Breda (waar hij in de
gevangenis zit, red.) te laten
komen.Daarnaast zijn er andere
betrokkenen bij deze branden
die nu buiten vrij rondlopen."
L. ging niet verder in op
wie dit zijn.
De zaak werd nog niet
inhoudelijk behandeld,omdat
er nog psychologische rapportages
gemaakt moeten worden.
Dit zal begin december
gebeuren. De rechtbank
besloot de voorlopige hechtenis
van de drie verdachten te
verlengen, omdat het maatschappelijke
belang in deze
zaak zwaarder weegt dan de
persoonlijke belangen van de
verdachten.
Frank Benneker


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
De rechtszaak tegen drie mannen, die verdacht worden van tientallen brandstichtingen in en rond Maastricht, is vandaag aangehouden. Het onderzoek in de zaak is nog niet compleet. Volgens het Openbaar Ministerie hebben de Maastrichtenaren de branden gesticht uit sensatiezucht. Ze maakten er foto's van en plaatsten die op de website 112maastricht.nl.

De drie mannen werden in juli opgepakt en zitten sindsdien in de cel. Het is nog onduidelijk wanneer de rechtszaak verder gaat.

Bron: L1


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #86 Gepost op: 24 februari 2010, 21:33:20
Justitie in Maastricht eist drie jaar cel tegen drie Maastrichtenaren, die ervan worden verdacht meer dan 40 branden te hebben gesticht. Een van de verdachten is Willy L. Hij maakte opnames van de branden om ze vervolgens op de website 112-Maastricht te plaatsen.

De twee broers Bjorn en Marco C. waren zijn handlangers. De branden werden gedurende drie jaar gesticht. In Maastricht waren vooral auto's, coniferen, leegstaande panden en een wijkcentrum het doelwit.
De rechtbank doet over 2 weken uitspraak.

Bron: L1


its me

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
  • keep on smilling :D
Reactie #87 Gepost op: 27 februari 2010, 00:28:36
Vandaag de krant in de bus gekregen... :D
Ik wist niet wat ik zag...!!
2 bekenden van mij, hadden deze branden gesticht...
Ik heb met alle 2 de verdachten goed contact gehad, maar nooit zo iets achter hun uit gehaald... :o

4 jaar gevangenis straf, waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Dat hoorden de broers uit Maastricht woensdag avond na een urenlang zitting van de rechtbank in Maastricht tegen zich te eisen wegens het stichten van in totaal 44 branden in west in de jaren 2007, 2008 en 2009.
Ik vind dit wel terecht.
 O0

Los van de gevangenisstraf die hun waarschijnlijk word opgelegd, staat het duo ook nog een schadevordering  van ongeveer 85.000 euro te wachten. Bij niet betalen nog een paar jaar erbij....!!


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #88 Gepost op: 28 februari 2010, 00:45:18
Vandaag de krant in de bus gekregen... :D
Ik wist niet wat ik zag...!!
2 bekenden van mij, hadden deze branden gesticht...
Ik heb met alle 2 de verdachten goed contact gehad, maar nooit zo iets achter hun uit gehaald... :o

4 jaar gevangenis straf, waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Dat hoorden de broers uit Maastricht woensdag avond na een urenlang zitting van de rechtbank in Maastricht tegen zich te eisen wegens het stichten van in totaal 44 branden in west in de jaren 2007, 2008 en 2009.
Ik vind dit wel terecht.
 O0

Los van de gevangenisstraf die hun waarschijnlijk word opgelegd, staat het duo ook nog een schadevordering  van ongeveer 85.000 euro te wachten. Bij niet betalen nog een paar jaar erbij....!!




Ik denk dat je op dit artikel doelt uit weekbald De Ster:

http://kazernemaastricht.nl/artikeldester.jpg


Miggel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
10-03-2010 - Lange celstraffen voor brandstichters 112-Maastricht  
Geschreven door J van Leeuwen    
woensdag, 10 maart 2010 17:13  
De rechtbank in Maastricht heeft drie mannen tot lange celstraffen veroordeeld omdat zij 40 branden in Maastricht hebben aangestoken. Een van hen is Willy L. Hij stichtte branden en maakte opnames om ze vervolgens op de website 112-Maastricht te plaatsen.

Hij kreeg een straf van 2,5 jaar, waarvan een jaar voorwaardelijk. De twee anderen zijn de broers Bjorn en Marco C. Zij kregen elk een gevangenisstraf van 4 jaar, waarvan 1 jaar voorwaardelijk.  De drie moeten samen ook 10.000 euro aan de gemeente Maastricht betalen. De branden werden in een periode van drie jaar gesticht. In Maastricht waren vooral auto's, coniferen, leegstaande panden en een wijkcentrum het doelwit.
 
bron: http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl/

tja.... maar het waren mooie foto's zullen we maar zeggen