hahahahaha.
Leuk op woorden vangen.. dat spelletje speel ik niet mee Rene.., Leef ff en zie de nuancering die ik aanbreng en dat een en ander niet zo zwart/wit zeg als jij doet voorkomen
Het Medic First Aid opleiding kan in in 12 uur doen.. (ik zelf ben er niet zo'n voorstander van, maar het kan) en dit diploma is gelijk gesteld aan het Oranje Kruis Eerste Hulp diploma.
De diploma's zijn onderling uit wisselbaar, conform een convenant tussen MFA en het OK (vers van pers)..
Door de ditactische methode die we bij een MFA cursus handteren kan dit ook.. Kom anders een keer kijken..
Welke cursus ook, die aan een beperkte tijd zit.. kan je hetzelfde afvragen over welke mate van bekwaamheid na afloop of na een half jaar nog hebben..
Naar de didactische methodieken en de rentensie waarde van daarvan zijn heel veel onderzoeken gedaan. (ik zal er binnenkort hier een paar links naar toe zetten)
De bekwaamheid die je wilt bereiken komt pas naar voren in de bijscholing... (Als je je rijbewijs hebt leer je pas echt rijden toch ?)
Wat je er ook van vind dit is gewoon beleid van het Oranje Kruis..
Als profesional heb ik daar wel een mening over.. maar als je eerste hulp laag drempelig wil houden sta ik achter dat beleid..
Maar dat is ook de reden waarom ik het dus niet heb over de eensheidsworst van de meeste opleidingsprogramma's maar over de maatwerk.
De eindtermen zijn eensheidsworst.. Maar daar kan je per doelgroep ook meer van maken.
De eindtermen worden getoetst en niets anders..
Als je die eindtermen op een groep First Responders of MFA (at Work) getrainde cursisten doet of huismoeders die op verenigingbasis het Oranje Kruis boekje gehad hebben.
Ze voldoen allemaal aan de zelfde eindtermen..
Uit mijn eigen ervaring kan ik nu vertellen, dat de herhalers voor MFA-ERC-NRR AED training (gebasseerd op de methodiek van MFA) aan het begin van de herhalingstraining, nog steeds alle kennis hadden, die ze een jaar geleden geleerd hadden. Dus een retensie waarde van 95%)
Dat had ik zelf nog niet eerder meegemaakt. Ik was daar zelf erg verbaasd over..