Alleen patiënten met een verwijsbrief naar de SEH, anders zelf betalen

Auteur Topic: Alleen patiënten met een verwijsbrief naar de SEH, anders zelf betalen  (gelezen 13889 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #30 Gepost op: 16 september 2009, 00:36:14
Jammer dat die rekening niet gekomen is. Huisarts had ook gewoon even naar je longen kunnen luisteren en je zonodig (tijdens kantooruren) een foto laten maken. Niet alles is acuut levensbedreigend en kan soms best één dag wachten.

Het was in het betreffende geval buiten kantooruren. Alle keren dat ik bij de huisarts ben geweest vanwege mijn longen ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis om een foto te laten maken; ik weet dus op voorhand al dat ik enkel naar de huisarts ga voor een doorverwijzingspapiertje. :| Je laatste reactie vind ik overigens volkomen misplaatst. De keren dat ik direct opgenomen moest worden om zo snel mogelijk met de behandeling te starten had ik in jouw ogen dus beter thuis in bed moeten gaan liggen, barstend van de pijn, om de dag daarop alsnog naar het ziekenhuis te gaan voor een opname? ??? Nee bedankt.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #31 Gepost op: 16 september 2009, 00:42:21
Het was in het betreffende geval buiten kantooruren. Alle keren dat ik bij de huisarts ben geweest vanwege mijn longen ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis om een foto te laten maken; ik weet dus op voorhand al dat ik enkel naar de huisarts ga voor een doorverwijzingspapiertje. :| Je laatste reactie vind ik overigens volkomen misplaatst. De keren dat ik direct opgenomen moest worden om zo snel mogelijk met de behandeling te starten had ik in jouw ogen dus beter thuis in bed moeten gaan liggen, barstend van de pijn, om de dag daarop alsnog naar het ziekenhuis te gaan voor een behandeling. ??? Nee bedankt.

Ik zeg niet dat dat in jouw specifieke geval zo is, maar als ik teruglees blijkt dat niet uit mijn tekst, excuses daarvoor. Mijn punt is dat je een beleid moet maken en dat moet zo helder mogelijk zijn, als je iedere uitzondering in dat beleid wilt opnemen krijg je een onuitvoerbaar beleid. Overigens zou in jouw geval een telefoontje waarschijnlijk al voldoende geweest zijn om direct door te mogen. Dat kost weinig extra tijd maar geeft de huisarts wel de kans om zijn poortwachtersfunctie naar behoren te kunnen vervullen.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #32 Gepost op: 16 september 2009, 09:09:53
Wat blijft er dan over van het "spoedeisende" deel van de SEH als iedereen eerst langs zijn huisarts/Hap moet? Het duurt vaak enkele uren voordat je daar terecht kan.

Tevens, ik geloof best wel dat die 80% zelfverwijzers gerust door de huisarts geholpen had kunnen worden, maar hoe zit het nu met die 20% die wel spoedeisend is? Laten we die ook gewoon enkele uren wachten voor de huisarts/hap?
vrijwilliger instructeur


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #33 Gepost op: 16 september 2009, 09:27:43
Wat blijft er dan over van het "spoedeisende" deel van de SEH als iedereen eerst langs zijn huisarts/Hap moet? Het duurt vaak enkele uren voordat je daar terecht kan.

Tevens, ik geloof best wel dat die 80% zelfverwijzers gerust door de huisarts geholpen had kunnen worden, maar hoe zit het nu met die 20% die wel spoedeisend is? Laten we die ook gewoon enkele uren wachten voor de huisarts/hap?

Huisartsen/HAP doen ook aan triage en inderdaad soms betekent dat een paar uur wachten en soms betekent dat direct gezien worden danwel spoedvisite. Vergeet iedereen opeens dat je op een SEH ook moet wachten afhankelijk van je triage??? En die 20% die wel terecht op de SEH zitten zijn ook niet allemaal super acuut, maar de huisarts heeft zoals al eerder gesteld geen röntgenogen en zal dus soms ook iemand in moeten sturen voor een foto...

Natuurlijk is het theoretisch mogelijk om een systeem te bedenken waarbij iedereen ongeacht klacht/symptomen 24/7 binnen 5 minuten gezien wordt door een arts met de beschikking over alle diagnostische middelen inclusief CT, MRI en angio en niet verder dan 10 minuten reizen van je huisadres. Denk alleen wel dat je zorgpremie dan met iets meer dan een paar tientjes per maand omhoog gaat  ::)

En daar draait deze hele discussie om, hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk helpen. Misschien heb je gisteren niet goed opgelet, maar we zitten in een economische crisis en er moet bezuinigd worden.


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #34 Gepost op: 16 september 2009, 09:49:31
Jammer dat de berichtgeving erg beperkt is (of niet goed gelezen wordt). Indien er een situatie gecreeerd kan worden waarbij je je kan melden op 1 plek en daar zowel een huisarts als SEH beschikbaar is, hoeft niemand bang te zijn dat je van hot naar her wordt gestuurd. Ik zie daar dan ook geen probleem in. Zoals al eerder opgemerkt werd dient er dan wel een goede triage plaats te vinden.
De mensen die zich dan nog melden met een schaafwondje (of iets anders dat wel kan wachten/ niet door een dokter gezien hoeft te worden) kunnen dan weggestuurd worden.

Ook de efficientie op de SEH kan wel wat beter. 2 jaar geleden ben ik door de Ambu keurig afgeleverd op de SEH, heb daar echter wel 6 verschillende artsen/arts-assistenten gezien die allemaal dezelfde vragen stelde. Het heeft toen ruim 3 uur geduurd voordat er (naast het vragen stellen) eindelijk eens iets gebeurde. Ik hoop niet dat dit bij alle gevallen zo gaat.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #35 Gepost op: 16 september 2009, 14:17:35
Maar is die röntgenfoto nodig... Zoals een verrekte knieband. Een huisarts adviseert dan om een paar dagen het been hoog te houden en te koelen, dan als de zwelling (grotendeels) weg is volgt een herbeoordeling en daarna evt een foto/verwijzing. Maakt voor de duur van je klachten niet uit, scheelt wel een hoop kosten en straling (hallo kanker, jaarlijks enkele 100-en gevallen van kanker tgv röntgenfoto's)



Nee, heb ik bij de knie ook niet gehad, maar wel bij mijn gescheurde enkelband om te kijken of er niet ook stiekem iets gebroken was. Toen met m'n knie deed het zoveel pijn dat ik in een rolstoel rondgereden moest worden. En dan eerst naar de huisarts gaan? Als ik iets zou hebben wat al langere tijd speelt dan is de huisarts een goede oplossing, maar als je weet dat de huisartsenpost hier enorm druk is schiet dat niet op. Ik mocht een verlate griepprik halen; een klusje van 20 seconde. Toch heb ik een uur moeten wachten (en nee, ik overdrijf niet) omdat het zo druk was. Als je écht pijn hebt, zit je dan op dat uur te wachten? Ikke niet hoor...

Tuurlijk ben ik het ermee eens dat de verzwikte enkels en blessures die je al langer hebt in eerste instantie door een huisarts beoordeeld kunnen worden. Maar ergere verwondingen gaan dan problemen opleveren...zoals ook al is aangegeven door anderen ben ik ook benieuwd of de ambu's er veel ritten bij gaan krijgen :-\
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


keescar

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #36 Gepost op: 16 september 2009, 14:51:25
Beste

Aan de ene kant hebben ze gelijk  dat er te veel mensen komen naar een SEH.
Die ook door een ha of hap behandeld kunnen worden.

Ze willen de kosten drukken  ben ik het helemaal mee eens.
Maar nu komt het volgende overal zeggen de heren het is te duur het kost te veel.
Maar ik weet nog dat de heer Balkenende toe zo zielig was met zijn voet in Rotterdam.
Die is niet naar een HA of een HAP geweest maar gelijk  naar een SEH gegaan.
En weten jullie nog hoe lang hij daar heeft gelegen???
Als een hartpatient met een aantal omleidingen na een operatie al na 1 week naar huis wordt gestuurd onder het mom van de kosten moeten omlaag.
Thuis genezen is beter en goedkoper.

Maar zoals altijd Jan met de pet is de schuldige en de dupe.
Ik blijf erbij ook als er 1 van het koningshuis naar een  ziekenhuis moet wil of gaat is er echt geen HA of een HAP gewaarschuwd hoor.

Waar moet dit heen in Nederland

Met vriendelijke groet Kees Doorn
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Gelukig lach ik iedere dag   Met vriendelijke groet  Kees


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #37 Gepost op: 16 september 2009, 15:37:55
Maar ik weet nog dat de heer Balkenende toe zo zielig was met zijn voet in Rotterdam.
Die is niet naar een HA of een HAP geweest maar gelijk  naar een SEH gegaan.
En weten jullie nog hoe lang hij daar heeft gelegen???
Als een hartpatient met een aantal omleidingen na een operatie al na 1 week naar huis wordt gestuurd onder het mom van de kosten moeten omlaag.
Thuis genezen is beter en goedkoper.
Maar zoals altijd Jan met de pet is de schuldige en de dupe.
Ik blijf erbij ook als er 1 van het koningshuis naar een  ziekenhuis moet wil of gaat is er echt geen HA of een HAP gewaarschuwd hoor.
Inhoudelijk argumenteren is ook een kunst.

Ik denk dat dit gewoon een logisch vervolg is op de ingeslagen weg van de 'spoedposten' (is dat een officiele term?) zoals nu al gebeurd in een aantal regio's. De eerste pogingen om de HAP en de SEH te integreren is nog om ze naast elkaar te laten bestaan en de triage centraal te houden; de volgende stap is mijnsinziens het door de SEH inhuren van waarnemend huisartsen en op zo'n manier het huisartsenwerk buiten kantoortijden te integreren in de bestaande SEH structuur.


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #38 Gepost op: 16 september 2009, 15:42:01
Ik mocht een verlate griepprik halen; een klusje van 20 seconde. Toch heb ik een uur moeten wachten (en nee, ik overdrijf niet) omdat het zo druk was.
Als jij echt een 'verlate griepprik' hebt gehaald tijdens HAP uren vind ik de triage bij die HAP belabberd en jou ronduit asociaal voor het feit dat je dit niet gewoon bij jouw eigen huisarts hebt laten doen en de samenleving hebt opgescheept met een consultbedrag van het tienvoudige. Overigens diskwalificeer je jezelf al totaal door op te merken dat iets wat al langere tijd speelt dan wel nog iets voor de HAP is.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #39 Gepost op: 16 september 2009, 15:52:19
Als jij echt een 'verlate griepprik' hebt gehaald tijdens HAP uren vind ik de triage bij die HAP belabberd en jou ronduit asociaal voor het feit dat je dit niet gewoon bij jouw eigen huisarts hebt laten doen en de samenleving hebt opgescheept met een consultbedrag van het tienvoudige.

Ik heb geen idee waarom je zo vreselijk overtrokken reageert...ik krijg al jaren een griepprik en haal deze normaal gesproken ook altijd in de sporthal. Afgelopen jaar was ik verhinderd en toen is er gewoon in samenspraak met de dokter een andere afspraak gemaakt met andere mensen die op die ene dag niet konden. Daarbij, de assistent kon de prik geven en de dokter is dus zelf niet gehinderd. Ronduit belachelijk is het dat jij me asociaal noemt. Kom nou toch, denk je dat ik bewust daar naartoe ga? Nee, natuurlijk niet. Ik ben niet iemand die asociaal is, sta altijd klaar om een handje te helpen voor de maatschappij (collecte lopen/koninginnedag helpen organiseren etc) en zou daarom NOOIT iets bewust asociaal doen. Hou in het vervolg dan a.u.b. dat soort conclusies voor je als je niks van me weet, of kom een keertje gezellig een kopje koffie drinken zodat je meer van me te weten kan komen. Dan laat ik je gelijk het reclamespotje van 'onbewust asociaal' zien. Herken je misschien iets van jezelf in... :)

Sorry voor deze reactie, maar ik heb in mijn nog jonge bestaan geleerd niet te oordelen over anderen zonder dat ik er iets vanaf weet...en dat moest ik even delen :-X

En als je bang bent dat ik dit negatief bedoelde richting de huisarts; nee, dat is niet zo. Ik geef alleen maar aan dat het voor zwaarder gewonde mensen een hoop tijd kan kosten om aan de beurt te komen, alhoewel ik wel hoop dat de spoedgevallen voor gaan bij onze huisarts...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding