Is er in Rotterdam zoveel mogelijk qua communicatie met de RET dat ze zelfs het openbaar vervoer tijdelijk plat leggen?
Krijg je dan niet een vertraging en klachten bij de RET?
Tussen meldkamer van de regio en de meldkamer van het OV bedrijf (zéker in DH, R'dam en/of A'dam) zijn hotline's en heeft de ene cetralist het direct met een centralist te doen die kan ingrijpen (dwz op de GMK of in het OV, tweerichtingen dus!). En ja, dan kan er veel worden geregeld, bedenk situatie's als een overval en dat de overvallers in de bus/tram stappen. Even bellen, binnen 30 seconden is de bus/tram gelokaliseerd en kan er actie op ondernomen worden, met medeweten van de bestuurder. Het laten wachten van een metro is dan zéker een optie.
Ik weet niet hoe de metro's in Rotterdam communiceren met overwegen, maar ik dacht begrepen te hebben dat zij bij vertrek van het station een aanvraag doen, en bij benadering van de overwegen dit doorwerkt. En er dus zonder aanvraag tot de bomen gereden moet worden, dan gaan de bomen dicht, en dan komt er een sein veilig. Dwz even 10 meter voor de overweg wachten zonder 'aanvraag' en de bomen blijven hoog - en het spoedtransport kan door.