paard UIT de sloot

Auteur Topic: paard UIT de sloot  (gelezen 3879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Gepost op: 24 september 2009, 22:45:06
Hoe haal je een paard / koe uit de sloot ?

Ik ben de trotse bezitter van twee mooie paarden, regelmatig komt het voor dat er bij ons of op andere stallen in de buurt een paard in de sloot raakt. Meestal door dat de paarden riet willen eten en dan toch der in vallen.

Hoe haal je ze er uit ? Soms wordt de brw gealarmeerd en dan leggen ze touwen  / slangen onder de buik door. Of een slang achter de benen om zo het paard er uit te trekken.
De boeren bij ons in de buurt vinden dat niks en doen ze een stevig touwen halster om en trekken het beest met een touw / ketting aan de trekker uit de sloot. Het paard stikt bijna maar is vlug op het droge. Dit is volgens de boeren het simpelst en werkt het beste want er is nog nooit een koe of paard aan dood gegaan.

Zelf heb ik al eens een harnas gezien om paarden uit sloten te halen, wat is jullie gebruikelijke reddingmethode ?




Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2009, 23:30:56
Je moet nooit willen hopen dat je paard in de sloot of het drijfzand terecht komt. Ook voor de BRW blijft het improviseren en altijd lastig. meestal wordt dit opgelost met trekken en duwen mbv slangen.


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #2 Gepost op: 25 september 2009, 12:40:18
Mij is geleerd dat je een paard nooit aan zijn hoofd uit een sloot mag trekken, omdat dit fataal kan zijn voor het paard. Vreemd dat de boeren dit zelf wel doen.
Daarom proberen wij als brandweer inderdaad een slang of een brede band achter de billen van het paard langs te krijgen en één achter de voorste benen om het paard op die manier er uit te krijgen.
Korpsen met een hulpverleningsvoertuig met kraan kunnen inderdaad gebruik maken van een zogenaamde 'paardenbroek'.

Bij een koe kan het trekken aan de kop minder kwaad, maar ook daar werkt het volgens mij het beste om een slang of band achter de billen langs te leggen.


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2009, 20:58:20
Ik ken er twee mooie Amsterdamse verhalen over:

Een duiker is ooit eens direct in kikvorspak uit de duikwagen gesprongen, nam een aanloop van een metertje of 50 en deed een bommetje in de sloot. Het beest schrok zo erg dat het direct uit de sloot sprong.

Andere verhaal is dat een oude brandmeester nooit een duikwagen nodig had om het paard of de stier de sloot uit de krijgen. Hij liep er van achteren op af en grijpt het beest stevig bij z'n ballen en huppakkee, paard uit de sloot ;D

Maar misschien iets te Amsterdams en niet volgens de regels, geen idee van, het werkt wel  :P O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 25 september 2009, 21:39:06
Zonder reclame te willen maken, neem eens kijkje bij dit bedrijf :

http://www.rhft.nl/
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2009, 11:40:10
Hoe haal je een paard / koe uit de sloot ?

Ik ben de trotse bezitter van twee mooie paarden, regelmatig komt het voor dat er bij ons of op andere stallen in de buurt een paard in de sloot raakt. Meestal door dat de paarden riet willen eten en dan toch der in vallen.

Hoe haal je ze er uit ? Soms wordt de brw gealarmeerd en dan leggen ze touwen  / slangen onder de buik door. Of een slang achter de benen om zo het paard er uit te trekken.
De boeren bij ons in de buurt vinden dat niks en doen ze een stevig touwen halster om en trekken het beest met een touw / ketting aan de trekker uit de sloot. Het paard stikt bijna maar is vlug op het droge. Dit is volgens de boeren het simpelst en werkt het beste want er is nog nooit een koe of paard aan dood gegaan.

Zelf heb ik al eens een harnas gezien om paarden uit sloten te halen, wat is jullie gebruikelijke reddingmethode ?



Een paard aan de nek/hoofd uit de sloot trekken is uit den boze.De kans dat de nek wordt gebroken is heel erg groot,of het paard stikt gewoon.
Koeien kunnen wel aan de hals uit de sloot worden getrokken,aangezien zij een veel sterkere hals hebben.
Slangen onder en achter het paard om is een veel gebruikte optie,maar erg omslachtig.
Wij proberen altijd de 2 voorbenen op de kant te krijgen,en dan lussen wij aan beide benen net boven de hoef 2 touwen,en trekken wij het dier aan de voorbenen en op de zij de sloot uit.
Wij doen dit alles zonder trekkers of wat dan ook.Maar gewoon op handkracht,de TSbemanning aangevuld met nakomende brandweermensen met de personeelsbus zijn al voldoende.
Waarom het dier op de zij? Ten eerste,dan zitten de achterbenen niet in de weg met het uit de sloot trekken.Ten tweede,een veel belangrijkere,het paard moet eerst gaan staan om de benen te nemen.Of om een flinke trap naar 1 der hulpverleners te geven.Eigen veiligheid dus.

Dit alles hebben wij een paar jaar geleden eens besproken met de veearts,en hij vertelde dat een paard het allerbeste aan de benen uit de sloot kan worden getrokken.Wij hebben op jaarbasis een 15 tot 20 uitrukken voor paarden en koeien in de sloot,alle paarden worden er op de hierboven beschreven manier uit de sloot getrokken.En dit is tot nog toe altijd goed verlopen,en zonder schade voor het paard.
Maar een paard aan het halster,en dus aan de nek uit de sloot trekken is uit den boze.Zeker met een trekker,waardoor je niet kunt aanvoelen hoe vast een dier zit.En je bij het dier dus alle beenspieren,halsspieren over midden kan trekken.
Waardoor het dier op de slachtbank terrecht komt.
Nog 1 heel belangrijk punt,rust!!!!Tijdens de inzet