Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?

Auteur Topic: Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?  (gelezen 53141 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #80 Gepost op: 31 december 2010, 17:33:16
Iemand die mij de nut en/of noodzaak kan vertellen van een OvD prio1 naar een reanimatie?

Ik zou het je niet kunnen vertellen, eerlijk gezegd. In onze regio rijdt er geen OvD mee bij reanimaties, net zoals ik A-A of Hollands-Midden. Ik zou überhaupt al niet weten wat de toegevoegde waarde van een OvD bij een reanimatie is (behalve eventueel nabespreking, maar dat kan ook nog op de kazerne) en al helemaal niet waarom er met prio 1 gereden moet worden. Er zou één reden kunnen zijn: de OvD is het dichtsbijzijnde HV-voertuig met een AED aan boord, maar gezien de hoeveelheid filmpjes zal dat echt niet altijd het geval zijn...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #81 Gepost op: 31 december 2010, 17:50:23
Ach, in Gelderland rijdt niet altijd een tweede ambu mee naar een reanimatie omdat dan de aanrijtijden voor overige meldingen niet gehaald kunnen worden. Dan rijdt er wel een OvD mee met prio 1 zodat die hand en spandiensten kan verrichten. Kan heel praktisch zijn zodat bijvoorbeeld de reanimatie voortgezet kan worden terwijl er twee man de brancard van een stoeprand aftillen de ambu in.. ik noem maar wat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #82 Gepost op: 31 december 2010, 18:07:11
Iemand die mij de nut en/of noodzaak kan vertellen van een OvD prio1 naar een reanimatie?

Als ik het goed zie gaat de OVD-B naar een hele andere melding toe, hij rijdt namelijk in tegenovergestelde richting van de ambu en pol. ::) ::) hjag
Freude am Fahren


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #83 Gepost op: 31 december 2010, 18:17:30
Bij de RAV's (althans, degenen die ik ken) is het zo dat de OvD-G de inzet van BOT-teams regelt. Als de OvD-B ook degene is die dit doet en ik hoor als AC-centralist van mijn MKA-centralist dat het om een reanimatie van een baby of kind gaat, weet ik wel wie ik mee stuur op die melding als er ook een TS die kant op gaat.

En zoals al eerder gezegd, als de OvD-B dichtbij was kan hij als extra set handjes fungeren.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #84 Gepost op: 31 december 2010, 18:24:16
Dan rijdt er wel een OvD mee met prio 1 zodat die hand en spandiensten kan verrichten. Kan heel praktisch zijn zodat bijvoorbeeld de reanimatie voortgezet kan worden terwijl er twee man de brancard van een stoeprand aftillen de ambu in.. ik noem maar wat.

Een OVD die hand en spandiensten verricht......  :-X

Hier in de VRR rijdt de OD prio 2 naar het incident. De meerwaarde hiervan vind ik persoonlijk nihil.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #85 Gepost op: 4 januari 2011, 02:24:41
Hier in de VRR rijdt de OD prio 2 naar het incident. De meerwaarde hiervan vind ik persoonlijk nihil.

Aan de inmiddels tientallen filmpjes te zien rijden ze dus prio1 .....

Ik vraag me (nog steeds) af wat de meerwaarde is van een leidinggevende ter plaatse (prio 1) bij een ''standaard'' reanimatie. Of dat nou een OvD-P, OvD-G of OvD-B is ...
De discussie of men de brandweer nou wel of niet naar een reanimatie stuurt is wat mijn part betreft onnodig, als we een leven kunnen redden gaan we er (met z'n alle) voor.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #86 Gepost op: 4 januari 2011, 03:30:01
Hier in Haaglanden werkt de OVD-G, ook als first repsonder, vaak gewoon mee tijdens de reanimatie, dus is er geen discussie over de meerwaarde.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #87 Gepost op: 4 januari 2011, 09:18:15
Aan de inmiddels tientallen filmpjes te zien rijden ze dus prio1 .....

Ik vraag me (nog steeds) af wat de meerwaarde is van een leidinggevende ter plaatse (prio 1) bij een ''standaard'' reanimatie. Of dat nou een OvD-P, OvD-G of OvD-B is ...
De discussie of men de brandweer nou wel of niet naar een reanimatie stuurt is wat mijn part betreft onnodig, als we een leven kunnen redden gaan we er (met z'n alle) voor.

Dat klopt, maar dat komt dan omdat de dienstdoende OVD niet volgens procedure handelt. De alarmering is voor de TS prio 1, de OD hoort prio 2 ter plaatse te gaan. Ik laat de OD vaak niet eens ter plaatse komen. Dit omdat er geen meerwaarde in zit.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #88 Gepost op: 4 januari 2011, 12:13:30
Als we het toch over de hoeveelheid hulpverleners hebben: In Gemeente Hoorn wordt naast de reguliere hulpverlening ook gebruik gemaakt van AED-alert. Hierdoor kan het ook nog zijn dat er 10 BLS gediplomeerde personen op de stoep staan waarvan 3 of 4 een AED bij zich hebben. Ik moet wel zeggen dat de aanrijdtijd van de ambulance in een stad met 70.000 inwoners gemiddeld 15 minuten is.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat AED-alert-mensen vaak sneller zijn dan de politie, die altijd als eerste reguliere hulpdienst arriveert in Hoorn.
De reguliere hulpverlening die in Hoorn wordt gealarmeerd hangt af van het tijdstip omdat overdags beroepsbrandweer aanwezig is, en 's avonds de betrouwbaarheid van AED-alert hoger is. (meer mensen thuis die overdags buiten Hoorn werken)
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #89 Gepost op: 4 januari 2011, 13:07:34
Op eerste kerstdag nog een reanimatie met 2ambulances,ovd g,lifeliner 3 en 5 noodhulpwagens politie.
Zou nu nog drukker worden,vanaf januari rukt de eindhovense brandweer mee uit naar een reanimatie.