Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?

Auteur Topic: Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?  (gelezen 53154 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #90 Gepost op: 4 januari 2011, 13:28:28
Dat klopt, maar dat komt dan omdat de dienstdoende OVD niet volgens procedure handelt. De alarmering is voor de TS prio 1, de OD hoort prio 2 ter plaatse te gaan. Ik laat de OD vaak niet eens ter plaatse komen. Dit omdat er geen meerwaarde in zit.

Het is een beetje een inkoppertje, maar waarom staat dit dan nog in de draaiboeken? ???
Rotterdam heeft inmiddels genoeg ervaring opgedaan met inzet van brandweer bij reanimaties zou je zeggen. Lijkt mij dat de dienstdoende officier wel betere dingen te doen heeft dan toekijken bij een reanimatie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #91 Gepost op: 4 januari 2011, 16:02:18
Het is een beetje een inkoppertje, maar waarom staat dit dan nog in de draaiboeken? ???
Rotterdam heeft inmiddels genoeg ervaring opgedaan met inzet van brandweer bij reanimaties zou je zeggen. Lijkt mij dat de dienstdoende officier wel betere dingen te doen heeft dan toekijken bij een reanimatie.

Omdat het aanpassen daarvan altijd heeeel lang duurt  :) En inderdaad, meer dan toekijken doet hij niet bj een reanimatie. Dus vandaar dat ik hem vaak niet eens ter plaatse laat komen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #92 Gepost op: 4 januari 2011, 16:07:08
Ik vraag me (nog steeds) af wat de meerwaarde is van een leidinggevende ter plaatse (prio 1) bij een ''standaard'' reanimatie. Of dat nou een OvD-P, OvD-G of OvD-B is ...

In Amsterdam komt de OVD-P alleen ter plaatse bij bijzondere reanimaties en als men vermoed dat er mogelijk een misdrijf aan vooraf is gegaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #93 Gepost op: 4 januari 2011, 18:23:53
Op eerste kerstdag nog een reanimatie met 2ambulances,ovd g,lifeliner 3 en 5 noodhulpwagens politie.
Zou nu nog drukker worden,vanaf januari rukt de eindhovense brandweer mee uit naar een reanimatie.

Tsja, als eerste regelt de politie het transport van het heli MMT naar de plaats delict, ten tweede bewaakt de politie de heli (indien nodig) en assisteerd de politie om het publiek op afstand te houden bij het opstijgen.
Maar, was dit een ''normale'' reanimatie of waren er nog andere factoren? (opvang familie, misdrijf etc.)


In Amsterdam komt de OVD-P alleen ter plaatse bij bijzondere reanimaties en als men vermoed dat er mogelijk een misdrijf aan vooraf is gegaan.

En dat is dus geen standaard reanimatie  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #94 Gepost op: 4 januari 2011, 23:07:39
Waar ik overigens nog wel mee zit is dat er binnen Gelderland-Midden in principe geen politie meerijdt bij een reanimatie in een woning tenzij er het vermoeden is van een misdrijf of er een bijzonderheid is zoals een kind e.d. Volgens mij zijn wij een van de weinige regio's die dat zo doen of niet? Ik kan dus rustig twee keer door de straat rijden voordat de ambu er is en had alvast kunnen beginnen en zo minuten winnen.. Maar nu rijdt ik rustig langs want ik weet van niets :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #95 Gepost op: 5 januari 2011, 20:05:35
Een OVD die hand en spandiensten verricht......  :-X

Hier in de VRR rijdt de OD prio 2 naar het incident. De meerwaarde hiervan vind ik persoonlijk nihil.

Dat is niet helemaal waar gaat vaak genoeg onder prio 1
kijk maar op youtube...
verder vind ik een ovd bij een reanimatie uberhaupt onnodig...lijkt wel of ze bij de brandweer geen vertrouwen in haar mensen heeft.... of een bevelvoerder en 5 man/vrouw het niet zonder hem af kunnen bij reanimatie....
Brandweer kijk is naar de GHOR/Politie die sturen alleen een ovd als ie nodig is...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #96 Gepost op: 6 januari 2011, 00:13:47
Dat is niet helemaal waar gaat vaak genoeg onder prio 1
kijk maar op youtube...
verder vind ik een ovd bij een reanimatie uberhaupt onnodig...lijkt wel of ze bij de brandweer geen vertrouwen in haar mensen heeft.... of een bevelvoerder en 5 man/vrouw het niet zonder hem af kunnen bij reanimatie....
Brandweer kijk is naar de GHOR/Politie die sturen alleen een ovd als ie nodig is...

Misschien moet je je eerst eens verdiepen in het onderwerp voordat je wat opschrijft... De OvD reed tijdens de proef mee en nu de proef is afgelopen(?) is hij nog niet uit de alarmering gehaald...

Dat klopt, maar dat komt dan omdat de dienstdoende OVD niet volgens procedure handelt. De alarmering is voor de TS prio 1, de OD hoort prio 2 ter plaatse te gaan. Ik laat de OD vaak niet eens ter plaatse komen. Dit omdat er geen meerwaarde in zit.

Hij wordt dus net zo gemakkelijk terug gestuurd. ;) Dus wie vertrouwd wie nu niet?


Sheriam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
    • BookCrossing
Reactie #97 Gepost op: 16 januari 2011, 22:47:35
Ik ging net even een brief posten in de straat hier achter, zag daar 2 ambulances, 1 HV voertuig van de brandweer, en een politiewagen. Terug thuis zie ik dat 't voor een reanimatie is:
p2kflex
22:06:07 16-01-11GROUP-1P 1 REANIMATIE Regentesselaan 19 ZST Eenh: ZST712
0709357BRW Zeist (Kazernealarm)
0709561BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode district Binnensticht - Lekstroom)
0709595BRW Veiligheidsregio Utrecht (Reanimatie code Regio)


Vraag me af is dat een normale inzet? Ik heb wel vaak de P2000 aan en ga soms kijken als er een brandje in de wijk is, maar ik ga niet op reanmiaties af dus ik weet er eigenlijk niks van.. maar het lijkt me veel voertuigen voor een reanimatie? Wat doe je er met zoveel mensen, met zoveel man kan je toch niet aan 1 persoon werken? En ook geen drukke straat die afgezet moest worden oid, er is niks behalve huizen en een KPN brievenbus.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #98 Gepost op: 16 januari 2011, 22:55:49
Geen enkele inzet is hetzelfde. Op een reanimatie rijden doorgaans 2 ambu's, dat is al vrij normaal. Tegenwoordig kan de brandweer ook gealarmeerd worden als first-responder, voor als de ambulances (of 1 van de 2) van ver moet komen. De brandweer start dan de reanimatie, elke seconde telt immers. 1 politiewagen dat valt dan eigenlijk nog wel mee. Als het in de woning is dan hoeven ze in principe niet mee te rijden, maar het gebeurt natuurlijk vaak genoeg dat een politiewagen even "mee rijdt" als ze hun collega's met blauw-blauw voorbij zien tetteren. Volgens mij was hier eerder ook een topic over, even zoeken...

EDIT: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=33707.0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #99 Gepost op: 16 januari 2011, 22:57:07
Vraag me af is dat een normale inzet?  maar het lijkt me veel voertuigen voor een reanimatie? Wat doe je er met zoveel mensen, met zoveel man kan je toch niet aan 1 persoon werken?
Voor een reanimatie is het nu eenmaal zo dat elke seconde telt.
Een ambulance heeft een aanrijtijd van max. 15 minuten, de brandweer kan vaak in 8 min. ter plaatse zijn en de politie zit meestal al langs de weg en kan dus (toevallig in de buurt) soms nog veel sneller zijn. Daarom zie je in veel regio's dat buiten de huisarts en/of ambulance ook de politie en brandweer (tegenwoordig steeds vaker met AED) gewaarschuwd worden.
Het gaat dus niet om de hoeveelheid hulpverleners, maar om het zo snel mogelijk ter plaatse zijn.
Samen sterk in de hulpverlening!