Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?

Auteur Topic: Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?  (gelezen 53148 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 9 november 2009, 19:13:30
Maar heeft een politie patrouille dezelfde 'reanimatie' kracht en uithoudingsvermogen als 6 brandweermensen? Zijn de politie mensen ook getraind in samenwerking met de ambulance?  ::) ???

Dezelfde kracht als 6 man natuurlijk niet. Training in samenwerking met de ambulancedienst wel.
Gezien het feit dat niet elk brandweerkorps uitrukt voor reanimatie's en (binnenkort) welk elke (noodhulpwaardige) politieauto uitgerust word met een AED denk ik wel in een verbetering.
In sommige gebieden zal dit niet, maar het gebeurd 9 van de 10 keer dat de politie er het eerst is en of de reanimatie kan starten of familie opvangen (als er al iemand anders aan het reanimeren is)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #31 Gepost op: 10 november 2009, 10:24:25
Nope, is niet waar. De BRW rijdt in de VRR altijd mee voor een reanimatie.

Geloof me dat is niet waar!!!


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #32 Gepost op: 10 november 2009, 10:54:33
Even terug naar de basis...

Een reanimatie is in wezen af te handelen door twee ambulances.

Politie of brandweer wordt (in mijn regio) kunnen worden meegestuurd om een aantal redenen.

Politie of brandweer als first responders. Deze hulpdiensten kunnen eerder ter plaatse zijn dan de ambulance.

Als extra handjes bij de daadwerkelijke reanimatie. Door de politie (of eventueel de brandweer) in te zetten door hun de hartmassage te laten doen, hebben de ambulancemedewerkers hun handen vrij om zich bezig te houden met de medicatie, e.d.

De politie kan verder meegestuurd worden voor crowd control.
De brandweer kan verder meegestuurd worden voor tilassistentie (hoogwerker).

Daarnaast zal overdag vaak een motorambulance meegestuurd worden en bij een kinderreanimatie/traumatische reanimatie kan er gekozen worden voor de inzet van het MMT.

Maar uiteindelijk zijn twee ambulanceteams voldoende om een reanimatiemelding af te handelen.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #33 Gepost op: 10 november 2009, 12:23:41
Even terug naar de basis...

Een reanimatie is in wezen af te handelen door twee ambulances.


Ja, indien noodzakelijk wel ja. Echter is de laatste jaren steeds duidelijker geworden dan het succes staat of valt met kwalitatief goede hartmassage. Ook is bekend dat al na 2 minuten masseren de kwaliteit flink verminderd. Echter het wisselen om de twee minuten is voor slechts twee ambu-bemanningen haast niet doenlijk. Vandaar dat ik groot voorstander ben van het meesturen van brandweer danwel politie.

Ja, in het filmpje lijkt wel enige overkill te zitten maar enige verdere achtergrond ontbreekt dus we weten het niet.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #34 Gepost op: 10 november 2009, 14:16:37
Alle handjes zijn zeker ook welkom. Voornamelijk om de massages goed en effectief te continueren.

Maar twee ambulanceteams alleen bereiken hetzelfde resultaat. Ook wanneer er maar twee teams beschikbaar zijn zal de bemanning regelmatig (om de twee minuten) afwisselen en hun protocol goed weten af te werken. De rugjes zullen hoogstuit wat meer bezweet zijn, omdat je meer te doen hebt  ;D
Dat het haast niet doenlijk is, ben ik het niet met je eens.

Er is ook nog een praktisch probleem(pje). Hoevaak zijn de reanimaties niet in kleine ruimtes, naast het bed, e.d. ? Ik zou niet eens weten waar ik iedereen moet laten. Om voldoende ruimte en rust te creeeren stuur ik ook altijd iedereen de kamer uit, m.u.v. van 1 of 2 brandweerlieden of politieagenten die gaan masseren.
Het heeft zeker geen zin om zes man op te stellen om om beurten te masseren. Twee personen, de rest mag aan de koffie  ;) (bij wijze van natuurlijk)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Bart S

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 10 november 2009, 14:47:13
Wat zijn wij dan verwend met onze bevelvoerders ;D Hij/zij komt samen met twee man binnen en alleen indien nodig zal hij nog wat mensen erbij halen. Verder halen ze de brancard, regelen afvoer (afhijsen/tillen), en zetten indien nodig de ambulance met de neus de goede kant op.


Eva

  • Ambupleeg
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #36 Gepost op: 10 november 2009, 14:49:35
Tijdens de avond/nachtelijke uren wordt tevens de huisarts-(enpost) gevraagd tp te komen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 10 november 2009, 14:52:39
Tijdens de avond/nachtelijke uren wordt tevens de huisarts-(enpost) gevraagd tp te komen.



Over welke regio/plaats heb je het?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 11 november 2009, 17:54:08
Geloof me dat is niet waar!!!

Ik denk dat je even met Hotdog in conclaaf moet ;) Van Hotdog weet ik dat hij dicht bij het vuur zit en uit jouw onderschrift leidt ik af dat ook jij professioneel betrokken bent.

Het zal een nuanceverschil zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe het nou zit :) 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #39 Gepost op: 11 november 2009, 19:01:38
Ik denk dat je even met Hotdog in conclaaf moet ;) Van Hotdog weet ik dat hij dicht bij het vuur zit en uit jouw onderschrift leidt ik af dat ook jij professioneel betrokken bent.

Het zal een nuanceverschil zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe het nou zit :) 8)

 
In de VRR rijdt er op een AEDinzet 1x TS En 1x OVD.

Dit alleen als  de aanrij tijd van de Ambu langer is als die van de Brandweer of er maar 1 ambu beschikbaar is,
2e ambu komt na.

Brandweer Rotterdam (VRR)