Extra kwaliteiten MMT-verpleegkundige

Auteur Topic: Extra kwaliteiten MMT-verpleegkundige  (gelezen 10121 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Gepost op: 21 november 2009, 22:01:02
Ik vroeg me af, wat een MMT-verpleegkundige eigenlijk tot een MMT-verpleegkundige maakt. De functiebeschrijving van een MMT-verpleegkundige schijnt te zijn: "De MMT-arts ondersteunen," maar dat zou elke ambulance verpleegkundige toch moeten kunnen?

Ik ken een aantal mensen die later bijzonder graag verpleegkundige op een traumahelikopter willen worden. Ik verklaar ze altijd voor gek, omdat er 4 traumaheli's in heel Nederland zijn en daar dus 3 man per dienst op werken. Er zijn natuurlijk veel gegadigden voor een baan op een traumaheli, maar waarop word nu geselecteerd als er 100 sollicitanten zijn voor die baan? Werkervaring? Opleiding? En wat voor werkervaring dan?


You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2009, 23:31:01
Eerste hit op ''mmt verpleegkundige vacature''

http://www.umcg.nl/Werken/6315/74458/74486/CSOMMTverpleegkundige/Pages/CSOMMTverpleegkundige.aspx

Functie-eisen
“Om CSO-verpleegkundige te worden moet je HBO-verpleegkunde hebben gedaan en enige jaren werkervaring hebben. Daarnaast moet je aanvullende opleidingen doen, waaronder de opleiding Spoedeisende Eerste Hulp. De Stichting Trauma Nursing Nederland verstrekt op zijn site alle informatie over deze opleidingen. Naast het voldoen aan de opleidingseisen moet je stressbestendig zijn en keihard kunnen werken. Je moet veel dingen tegelijk kunnen doen en vooral een heel goed ontwikkeld ‘pluis of niet pluis’-gevoel hebben.”

“Een MMT-verpleegkundige moet enige jaren ervaring hebben als CSO-verpleegkundige of als ambulanceverpleegkundige. Om te kunnen werken bij een MMT met helikopter-voorziening moet je bovendien een aantal opleidingen op vliegtechnisch gebied volgen zoals, meteorologie, radiocommunicatie, vliegveiligheid en navigatie. Ook is het belangrijk dat je goed Engels spreekt. Hier in Groningen is het ook noodzakelijk Duits te kunnen spreken, omdat er ook grensoverschrijdend gewerkt wordt. Belangrijke elementen in dit werk zijn verder discipline en besluitvaardigheid. Ook moet je goed kunnen functioneren in een team. Daarnaast worden er lichamelijke eisen aan je gesteld. Na de strenge initiële keuring volgt een jaarlijks terugkerende keuring bij KLM-Arbo. Op hun site staan alle keuringseisen vermeld.”

Overigens is het hele stuk op de site zéker de moeite waard om te lezen  ;)

 ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2009, 10:10:34
De verplegkundigen van het MMT zijn verantwoordelijk voor het navigeren in de lucht, op de grond hebben ze een assisterende rol (klaarmaken infusen, optrekken medicijnen enzo.)

Wat men heel goed moet beseffen is dat de verpleeg-technisch rol eigenlijk maar heel beperkt is. De arts handelt vaak samen met de aanwezige ambulanceverpleegkundige en de MMT verpleegkundige assisteert.

Als je het leuk vindt om een vliegtechnische vak uit te oefenen in combinatie met de hulpverlening, is het een prima keuze. Ligt je hart meer bij de patient zelf, dan is het wat minder geschikt.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2009, 14:24:17
Een tijdje geleden hebben ik nog gebeld met het mmt van rotterdam(lifeliner 2).

Tegenwoordig word je al aangenomen met een dilpoma als mbo-v, daarbij heb je dan anesthesie,IC of SEH als aanvullende opleiding nodig.
Het is belangrijk dat je veel ervaring hebt.Het is niet zo dat je persé op de ambulance moeten hebben gewerkt om in aanmerking te komen voor het MMT.Pas geleden zijn er namelijk 2 verpleegkundige van de SEH(spoedeisende hulp) aangenomen.

Zelf wil ik ook erg graag bij het MMT, maar dat zal sowieso nog een hele tijd duren.Allereerst moet ik mijn mbo-v opleiding afronden.

Ik probeer ook gewoon erg veel ervaring en kennis op te doen naast mijn mijn opleiding.Er zijn overigens nog erg veel andere leuke opleidingen binnen het ziekenhuis (of ambulance) te volgen mocht het als MMT'er niet lukken.

Gegroet
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2009, 15:21:46
Bedankt allen.

Ik denk dat ik het toch meer
bij ambulance VPK houd, ik ben niet zo van het vliegtechnische.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


PelleLL3

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2010, 18:14:35
Een tijdje geleden hebben ik nog gebeld met het mmt van rotterdam(lifeliner 2).

Tegenwoordig word je al aangenomen met een dilpoma als mbo-v, daarbij heb je dan anesthesie,IC of SEH als aanvullende opleiding nodig.
Het is belangrijk dat je veel ervaring hebt.Het is niet zo dat je persé op de ambulance moeten hebben gewerkt om in aanmerking te komen voor het MMT.Pas geleden zijn er namelijk 2 verpleegkundige van de SEH(spoedeisende hulp) aangenomen.

Zelf wil ik ook erg graag bij het MMT, maar dat zal sowieso nog een hele tijd duren.Allereerst moet ik mijn mbo-v opleiding afronden.

Ik probeer ook gewoon erg veel ervaring en kennis op te doen naast mijn mijn opleiding.Er zijn overigens nog erg veel andere leuke opleidingen binnen het ziekenhuis (of ambulance) te volgen mocht het als MMT'er niet lukken.

Gegroet

Hoi ,

Wil je je kansen vergroten om bij het MMT te komen raad ik je aan daarna HBO-V nog mee te pakken!

Groetjes,

Pelle


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2010, 18:32:03
Beste Pelle,

Misschien kun je ons vertellen vanuit welke hoedanigheid je deze informatie verschaft? Ik zag ook dat je al redelijk lang lid bent van het forum. Wij stellen het op prijs als je je zou willen voorstellen in de volgende topic:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/board,21.0.html

Alvast bedankt!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


PelleLL3

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2010, 16:26:25
Zal ik straks doen! Heb zelf aantal lijnen lopen richting MMT. Dit werd mij aangeraden toen ik twijfelde tussen MBO-V en HBO-V!