PHTLS

Auteur Topic: PHTLS  (gelezen 14408 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2004, 19:57:46
hooi marco

misschien kan je iets met deze website

http://phtls.org/

 Swain  
prehospital trauma life support  
 
 prijs:  € 89,25  

 
ISBN: 9035226194  


greetz

max


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2004, 09:44:40
Ik denk dat het geen zin heeft om het PHTLS-boek al te willen beheersen voordat je in de ambulancezorg werkzaam bent.  Veel inhoud en uitwerking van het boek zie je pas in de praktijk, boekenwijsheid moet gerelateerd worden aan praktijkervaring. De principes van de ABCDE-methode staan goed in het PHTLS-boek beschreven (maar ook in de uitleg van het landelijke protocol). En een zelfstudie PHTLS-bestaat niet, is denk ik ook niet slim om in sollicitatiegesprek te benoemen, het heeft nl. wat weg van de (sorry voor de quote) ""bijdehante/betweterige ehbo-er"".

Maar natuurlijk maakt het lezen van het boek je niet dommer. Wel is praktijkervaring nodig om veel voordeel aan de cursus te hebben waar ook nog diverse handelingen/assisterende handelingen aan vast zitten afhankelijk van de deskundigheid/functie van de hulpverlener.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2004, 11:57:35
Wat wil je bereiken met je zelfstudie.

tijdens diverse cursussen waar ik assistrende handelingen heb geleerd heb ik o.a. zelf ook een keer geïntubeerd en een infuus ingebracht. Goed voor de beeldvorming van deze handelingen. Ik peins er niet over dit deel van het "geleerde" op echte slachtoffers toe te passen, ook niet in noodsituaties.

Als je de kennis "passief" gebruikt om om de ambulance dienst op je eigen rol met je eigen bevoegdheidsnivo te kunnen assisteren is het perfect.  
Als je denkt infuus aan te gaan leggen in noodsituaties, moet je je eigen toch nog eens afvragen of dat wel zo handig is.  

Maarten


Tinus

  • Ambulance, IC, SEH Pleeg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #13 Gepost op: 26 september 2015, 14:06:13
Hallo,

Komende week mag ik de PHTLS cursus volgen op de Ambac. Hoor veel verschillende geluiden over deze cursus.
Tevens zouden er bij deze cursus de meeste onvoldoendes vallen (zowel bij vpk als chauffeurs).
Ik heb het boek globaal doorgenomen en de pre-toets gemaakt (6,8; net aan dus). Veel suggestieve vragen, waar mijn inziens meerdere antwoorden toepasbaar waren.
wat is jullie ervaring met deze cursus? En hebben jullie nog tips voor de cursus?

Greetzs vpk


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #14 Gepost op: 28 september 2015, 16:29:30
PHTLS is een prima basis voor beginnende collega's. Daar leer je de basis van de ABC. Ervaren collega's hebben er minder aan. Des te meer omdat het Amerikaans model niet meer past in de werkwijze hier. Grootste voorbeeld is immobilisatie. Is erg in die zin achterhaald.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 28 september 2015, 22:04:28
Citaat van: CM link=msg=1375733 date=1443450570
PHTLS is een prima basis voor beginnende collega's. Daar leer je de basis van de ABC. Ervaren collega's hebben er minder aan. Des te meer omdat het Amerikaans model niet meer past in de werkwijze hier. Grootste voorbeeld is immobilisatie. Is erg in die zin achterhaald.

Een aantal diensten laat AVP-en inmiddles de AMLS cursus volgen, die sluit beter aan bij de huidige praktijk.
advanced medical life support, met veel ruimte voor klinisch redeneren, AMLS is een cursus van de NAEMT.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Hulpverlener1981

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #16 Gepost op: 29 september 2015, 08:22:25
Ik heb gehoord dat de PHTLS op basis van de nieuwe (8ste) editie anders is qua opzet dan de eerdere versies. Er worden meer scenarios getraind. Het blijft wel een cursus vanuit de NAEMT waarvan bekend is dat je daardoor wel in het Amerikaanse stramien vast zit. De toetsen moeten letterlijk de toetsen zijn zoals worden aangeleverd vanuit de VS anders kun je geen door de NAEMT erkende certificaten afgeven. Ook het aantal vragen dat je goed moet hebben, is in de VS bepaald. De eerste ervaringen van mijn collega's met de nieuwe PHTLS zijn trouwens wel heel positief. En ja, de toets is wel een dingetje. Maar ik denk dat als je het boek hebt doorgenomen in combinatie met je eigen ervaring je best een eind zou moeten komen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #17 Gepost op: 29 september 2015, 08:53:51
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1375809 date=1443470668

Een aantal diensten laat AVP-en inmiddles de AMLS cursus volgen, die sluit beter aan bij de huidige praktijk.
advanced medical life support, met veel ruimte voor klinisch redeneren, AMLS is een cursus van de NAEMT.


Yoffry,

Ik heb mij er niet zo in verdiept, maar de AMLS komt op mij meer over als een intern georiënteerde cursus, waarbij de PHTLS zich vooral richt op trauma. Je zou zeggen dat men binnen de AHV van beide gebieden voldoende kennis moet hebben.

Wat zijn nu precies de verschillen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 29 september 2015, 09:07:57
Citaat van: Expert link=msg=1375844 date=1443509631
Yoffry,

Ik heb mij er niet zo in verdiept, maar de AMLS komt op mij meer over als een intern georiënteerde cursus, waarbij de PHTLS zich vooral richt op trauma. Je zou zeggen dat men binnen de AHV van beide gebieden voldoende kennis moet hebben.


+ TECC


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 29 september 2015, 10:11:01
Citaat van: Expert link=msg=1375844 date=1443509631
Yoffry,

Ik heb mij er niet zo in verdiept, maar de AMLS komt op mij meer over als een intern georiënteerde cursus, waarbij de PHTLS zich vooral richt op trauma. Je zou zeggen dat men binnen de AHV van beide gebieden voldoende kennis moet hebben.

Wat zijn nu precies de verschillen?

Expert,

AMLS (voor zover ik weet, zelf niet gedaan) leert je de basisprincipes van klinisch redeneren en DD's opstellen. Iets waar een gemiddelde ambupleeg (zeker van mijn generatie) zeker van kan leren. Het is idd. ook interne gericht Daarom de M van Medical in Advanced Medical Life Support.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon