brandwonde 4de graads???

Auteur Topic: brandwonde 4de graads???  (gelezen 6083 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 22 maart 2004, 21:19:38
hoi hoi

ik kwam deze site tegen http://www.brandwondenprotocol.nl/index.htm
en daarin staat dat er ook nog een 4de graad is....nu ken ik er maar 3.

hoe zit het.....gebruikt met in bijv ziekenhuizen er meer??

ik hoor het wel

max




bert

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2004, 22:13:40
Ja,

4e graad wordt wel eens gebruikt voor een brandwonde tot op het bot, dus alles weg ...

maar die classificatie is niet algemeen aanvaard


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2004, 22:35:16
Klopt.. Bij '4e graads' brandwonden treedt carbonisatie op.
Het weefsel is verkoold en het ziet er zeer onaangenaam uit. Als je het eenmaal hebt gezien (en geroken) vergeet je dit niet snel meer....


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2004, 09:05:43
ok. ik dacht altijd dat bij een 3de graads er niet veel meer te redden was...

max


Paul SEH

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2004, 17:34:59
De derde graads zoals die bij de EHBO bekend is wordt wel eens onderverdeeld in een derde en een vierde graads. Dit gebeurd dan door de professionele hulpverleners. Met name in de brandwonden centra in Nederland. De diepte en de graad verbranding is soms moeilijk te bepalen en wordt daarom regelmatig opnieuw bepaald. Dit kan nadien nog uitbreiden omdat ook het omliggende weefsel is/wordt aangetast.  8)


bert

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2004, 17:45:03
mjah,

De reden waarom een brandwonde later nog uitbreidt is omdat ze initieel niet genoeg is gekoeld. Het is dus lichter verbrand weefsel rond de zware brandwonde die door allerlei processen in het lichaam en de cellen zorgt voor een uitbreiding van de brandwonde.

Een goede indicator voor de ernst van de brandwonde is het gevoel. Als je met een naaldje in de wonde steekt, en het doet pijn, dan gaat de brandwonde normaal gezien zelf genezen. Anders moet ze waarsch chirurgisch behandeld worden.


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2004, 12:38:27
inderdaad.
De hitte blijft dus zeg maar in de wond 'hangen' en tast zo ook het omringende gezonde weefsel aan of veroorzaakt een verergering van het al aangetaste weefsel.
Als je eens tegen een studieboek aanloopt van de EMSB(Emergency Management of Severe Burns); daar staat een hoop in!


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2004, 15:21:41
thx pim,

maar ik ben eh verlener.....dus ik denk niet dat ik tegen zo'n boek aanloop. Daarom vraag ik het jullie  :P

max


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2004, 20:22:06
desalniettemin (leuk woord! ;D), U R welcome!