Porto los, spreeksleutel of oortje?

Auteur Topic: Porto los, spreeksleutel of oortje?  (gelezen 88752 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #30 Gepost op: 1 januari 2010, 04:19:24
Ik heb een paar jaar geleden een oortje op proef gehad wat gelijk een microfoon was.
Hij "vertaalde" de trillingen van je kaaklijn als je sprak naar je gewone stemgeluid waarbij je ook als je zacht sprak goed te verstaan was. Zonder dat de mic omgevingsgeluid doorgaf. (dat moet wel heel hard zijn als het je kaak laat trillen)

Ik zal nog eens de archieven induiken naar wat info betreffende merk en type. Omdat ik op de meldkamer kwam werken en het daar niet echt toepasbaar was heb ik er verder nooit meer wat mee gedaan.
Ik heb nooit begrepen waarom dit niet verder in gebruik is genomen want het werkte best goed.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #31 Gepost op: 1 januari 2010, 18:29:09
In FL lopen wij met deze spreeksleutels op de MTP700:



Knoppen voorop ( de + en -) zijn voor het volume. Links de spreeksleutel met daaronder 2 statusknoppen: Aanvraag Spraak en Eigen Melding. En uiteraard bovenop de welbekende oranje noodknop.

Sommige collega's lopen met oortjes, maar die moeten wij vooralsnog zelf aanschaffen... voordeel: op de mike zit een 3,5 mm Jack, dus oordopjes van je iPod passen er ook op ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 1 januari 2010, 19:55:49
Ik heb een paar jaar geleden een oortje op proef gehad wat gelijk een microfoon was.
Hij "vertaalde" de trillingen van je kaaklijn als je sprak naar je gewone stemgeluid waarbij je ook als je zacht sprak goed te verstaan was. Zonder dat de mic omgevingsgeluid doorgaf. (dat moet wel heel hard zijn als het je kaak laat trillen)

Ik zal nog eens de archieven induiken naar wat info betreffende merk en type. Omdat ik op de meldkamer kwam werken en het daar niet echt toepasbaar was heb ik er verder nooit meer wat mee gedaan.
Ik heb nooit begrepen waarom dit niet verder in gebruik is genomen want het werkte best goed.

Kijk dit lijkt me ideaal in de belichtings/geluidstechniek business (en uiteraard ook bij dance evenementen e.d. vanuit hv oogpunt ;D), waar je niet altijd met zon lompe koptelefoon op je hoofd wil lopen en dan heb je nogwel is last van omgevingsgeluid... Het gaat hier goed met oortjes totdat de versterker aangaat...
In andere gevallen moet je ook weer zachtjes praten (muscials etc.) dus daar zou dit ook een uitkomst voor zijn/


Bij de Reddingsbrigade hebben we de porto over het algemeen gewoon los. Alhoewel we laatst een houder hebben getest hebben waarbij je het geheel op je borst draagt, beviel wel goed...het ziet er alleen niet uit.

Ik erger me trouwens dood aan de keiharde PIEP van de MTH800 als iemand de spreeksleutel loslaat ... het volume van de piep is ongeveer 3x zo hard als de spraak die eruit komt. Daar word je na een uurtje of wat knettergek van >:( Die piep(en wat andere toeters & bellen) staat ingesteld voor attentiewaarde als je op het water zit. Wat dat betreft lekker aan de riem laten hangen...

Joost


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 1 januari 2010, 23:42:52
Heb je een foto van die spreeksleutel Jerommeke? Of typenummer, dan Google ik zelf wel! ;)





 ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #34 Gepost op: 1 januari 2010, 23:56:07
Kan je mij vertellen hoe de trilfunctie werkt en hoe je die kan aanzetten?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #35 Gepost op: 2 januari 2010, 00:15:56
Wij gebruiken dit systeem.


Nogal onhandig omdat de spreeksleutel buiten je jas moet. En als je het oortje in hebt gaan die kabels onder je jas door en moet die dus weer buiten om naar de spreeksleutel. Je kan beter zo'n kleiner ding hebben die ook aan de binnenkant van je jas kan, valt ook minder op.

Wat ik bij gezocht politie zag. Als je een porto los in je handen hebt en er snel vandoor moet, of iemand moet aanhouden, waar laat je die porto zo snel? dan is een spreeksleutel veel handiger.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #36 Gepost op: 2 januari 2010, 12:06:38
Ik ken dan ook geen een collega die een porto los gebruikt...


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #37 Gepost op: 3 januari 2010, 07:25:39
Kan je mij vertellen hoe de trilfunctie werkt en hoe je die kan aanzetten?

Welk model porto?

Bij ons is het standaard niet ingeschakeld; omdat hij eigenlijk alleen actief is als de porto een status 0 (noodoproep) ontvangt. Dan gaat de porto bij ons trillen en piepen.

Mijn draagwijze is wisselend: draai ik noodhulp dan heb ik meestal de coltrui aan. Hieraan zit een lus (zelf erop gemaakt) voor een klickfast dock van PeterJones welke de mogelijkheid bied om mijn porto zonder spreeksleutel op mijn linkerschouder/borst te dragen. Werkt prima, op mijn jas zit ook zo'n dock. Als ik mijn overhemd draag gaat dat niet wegens het ontbreken van lusjes (ga geen 14 lusjes erop zetten) dus dan draag ik een spreeksleutel.

Zoals reeds eerder vermeld varieer ik ook regelmatig tussen de drie porto's die ik heb als proef:





amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #38 Gepost op: 3 januari 2010, 10:00:46
In de evenementenbeveiliging maakte ik ook gebruik het zgn rechercheoortje (beter bekend als het doorzichtige luchtslangetje).

Eén zoals mon3aantje beschreef, dus apart een oortje in de spreeksleutel.
En bij de ander zat de spreeksleutel aan het snoer. Die ziet er zo uit:


De spreeksleutel is vrij groot (1x1x4 cm ongeveer), maar wel wel van degelijk materiaal. De ptt knop is ook vrij groot, dus makkelijk te vinden. De knop is niet heel gevoelig, dus ongewenst indrukken had ik vrijwel nooit last van. Daarbij is het allemaal krulsnoer, dus zit er aardig wat rek in.
Het eerste 'kastje', geredeneerd vanaf de plug, is ook een ptt knop. Daarmee activeer je ook de mic in de spreeksleutel. Echt nutig vind ik het niet, want als je een hand vrij hebt om die knop in te drukken, heb je ook een hand vrij om de knop op de spreeksleutel in te drukken.
Voordeel van de spreeksleutel is, dat je 'm vrijwel overal kwijt kunt dmv het stevige klemmetje dat erop zit. Je zou 'm zelfs in je mouw kunnen stopen, zodat je de spreeksleutel dicht bij je hand hebt. De verstaandbaarheid is ook erg goed.

De redenen dat ik zo'n rechercheoortje gebruikte zijn:
- mensen in mijn omgeving hoeven de gesprekken niet mee te horen
- in de evenmentenbranche is er vaak veel omgevingsgeluid, met oortjes die niet 'in ear' zijn, zijn de gesprekken niet te volgen.
- andere oortjes vallen uit m'n oor of doen pijn aan m'n oor. Bijvoorbeeld zo'n schelp kan ik niet hebben, omdat ik vrij grote oren heb ;)


Ook beschikbaar voor de motorola MTH800 zie ik net:


http://www.fegeluid.nl/contents/nl/d47.html 2e van onder. (C2000-10 Luchtslang oortje met dubbele bediening)

Heb afgelopen weekend deze uitgeprobeerd en hij is mij zeer goed bevallen voor al de spreeksleutel weinig last van ongewilde omgevings geluiden en een grootvoordeel ik kon me jas dichthouden
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #39 Gepost op: 3 januari 2010, 12:09:02
Bij mij is het afhankelijk van de omstandigheden:
- In de winter tijdens de gewone dienst draag ik de porto zonder spreeksleutel op de jas. AA heeft op al de jassen een plaatje laten monteren waar je de portohoes aan klikt.
- In de zomer met spreeksleutel, zonder oortje.
- ME: spreeksleutel + oortje.
- Motor: Los in de borstzak.

Nadeel is dat AA geen mobilofoons meer heeft in de auto's en je dus steeds je porto in en uit de carkit haalt. Vooral met de spreeksleutel vindt ik dat vervelend.

Venture, ik ben wel benieuwd naar jouw oplossing, heb je een foto ervan?